Gå til innhold

Teiteste skrivefeilen NOENSINNE!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner det svir i øynene når jeg leser om "Gode vinterposer mer FLIS for". Altså, jeg er ikke særlig kresen på foret i babyposene, men å legge ungen min i sagmugg, det er ikke aktuelt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å skrive "noen sinne" i ett ord er ikke en teit skrivefeil.

 

Å skrive "flis for" er derimot en superteit skrivefeil.

 

Ikke Hi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke orddeling - det heter særskriving når man skriver sammensette ord i to ord.

Orddeling er når man deler opp et sammensatt ord fordi man ikke har plass til hele ordet på samme linja.

 

Jeg irriterer meg litt på folk som retter på andre folk og ikke har satt seg inn i terminilogien;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokså enig, men for noen år siden vedtok Språkrådet en del "ville" fornorskinger av engelske ord. For eksempel sørvis og kånteiner. Så flis blir i samme gata.

 

Forøvrig har vi en del gamle fornorskinger av ord som opprinnelig var utenlandske. De færreste tenker på at sjåfør er en fornorsking av det franske chauffeur.

Glamorous har blitt til glamorøs, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg irriterer meg litt på folk som retter på andre folk og ikke har satt seg inn i terminilogien;)"

 

Jaja. Og du har ikke helt kontroll over fingrene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir ikke det samme for mine ører, for FLIS er noe helt annet enn FLEECE. Flis har allerede en betydning, og det er så langt fra mykt stoff som det kommer ;) Hadde ordet flis ikke hatt noen betydning, så hadde jeg kunne levet med det;)

 

At man kan skrive Pøbb, Jått og Seif er en ting, men å bruke et ord som allerede har en betydning for å "fornorske" et ord, det blir kleint :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...