ninairen Skrevet 15. september 2011 #1 Skrevet 15. september 2011 hei ! jeg har fått verdens beste jente som nå er 10 dager gammel. Ammingen går ikke bra føler jeg. Klarer det med brystskjold, begynte med dette fordi brysta var så såre at jeg blødde :/ Hadde hjemmebesøk av helsesøster i dag, og hun sa at jeg burde prøve å amme uten brystskjolda. Dette gikk fint når hun var her, men neste gang jeg skulle amme gikk det ikke i det hele tatt :/ jenta grein og jeg grein... vet ikke hva jeg skal gjøre :// føler meg skikkelig misslykka.. noen andre som sliter? føler meg som verdens verste mamma :/ griner bare :/
Baker Harepus Skrevet 15. september 2011 #2 Skrevet 15. september 2011 Hei. Hadde akkurat samme problemet her. Gutten min er 14 dager gammel. Vi brukte skjold den første uka fordi han klarer ikke å få ordentlig tak i brystvorta, vrir seg bort og sovner når han først spiser fordi han får ikke ut nok melk til å bli mett. Endte med masse sår hos meg og blødde enten jeg ammet med eller uten skjold og hvis jeg pumpet. Til slutt måtte jeg pumpe meg ti hvert måltid og gi på kopp fordi han gikk ikke opp i vekt. Det har nå endt med at jeg pumper ut den melken jeg har og gir på flaske, og så får han mme resten av tiden, pluss litt "øve-amming" av og til. Gutten er fornøyd, går opp i vekt og jeg slapper endelig litt mer av. Følte meg akkurat som deg, mislykket og lei meg, men nå går det bedre. Alle klarer ikke å amme. Det viktigste er at barnet får i seg nok næring, samme hvordan det kommer inn. Hvis du har nok melk så må du jo bare bruke skjold hvis det ikke går uten. Får bare fortsette å "øve" uten etter hvert. Viktigste er at lille jenta di spiser. Håper alt ordner seg snart! Hold ut :)
oslo37 Skrevet 15. september 2011 #3 Skrevet 15. september 2011 Vet godt hvordan du har det! Jeg ammet med skjold de første 6 ukene. Synes det fungerte fint, gutten la på seg bra og jeg fikk ikke problemer med brystbetennelse. Men fikk stadig beskjed om å slutte. Vi prøvde men det var ikke lett. Så hadde han flata litt ut på vekstkurven på 6 ukers kontrollen. Trolig ikke pga skjoldene, men jeg fikk i hvert fall grunn til å prøve litt ekstra. Og tenkt - da var han blitt så stor og sterk i sugetaket at det gikk helt greit. Litt kaving men etter noen dager var det slutt med skjold. Så mitt råd er - ikke stress med det så lenge ungen får nok mat og du ikke får betennelse. Og så prøver du når hun er litt større. Det er noen innlegg om avvenning inne på ammedebatten, eller sjekk ammehjelpens sider (men ikke la deg stresse av det som står om at man bør slutte med skjold). Nå er min gutt 5 måneder og får stort sett bare pupp fortsatt. Aldri hatt brystbetennelse heller. Lykke til!
Bamsemums i magen Skrevet 15. september 2011 #4 Skrevet 15. september 2011 Hei! Vi fikk ammeskjold på barselavdelinga på sykehuset og jordmora sa at jeg absolutt ikke måtte se på det som et nederlag. Alt var bedre enn sår som ikke ville gro og store blåmerker på brystene. De neste tre mnd gikk det greit å amme så lenge vi brukte skjold, og helsesøstra sa at så lenge babyen la på seg og det fungerte bra for oss så kunne vi bare fortsette med det. Av og til klarte hun å ta litt pupp uten skjold, men det var ikke ofte og endte som regel med ramaskrik. Nå som babyen er 3,5 mnd så har hun plutselig fått dreisen på dette med pupp - og de siste 3 ukene har vi kun brukt skjold ett par-tre ganger! Mitt råd er å gi det tid Jeg er glad helsesøstra sa at jeg bare skulle ta det med ro, hos oss ordnet det seg av seg selv etterhvert - tror amminga ville blitt et mareritt hvis vi hadde tatt bort skjoldet før vi var klare for det. Det viktigste er at hun fikk nok mat og la på seg slik hun skal - skjoldet (eller adapteret som vi kalte det - hehe) hjalp oss masse!
magica fra tryll Skrevet 15. september 2011 #5 Skrevet 15. september 2011 Heihei! Jeg ammet mine tvillinger for 20 år siden med skjold. Før skjoldene gikk det så blodet rant:( Skjoldene gjorde faktisk så jeg klarte å fullamme begge to i 5 mnd:) Neste gang jeg fikk barn hadde jeg skjoldene klare. Passet da på å la henne suge kortere om gangen, og fikk ikke behov for skjolda. Nå ammer jeg mitt 6.barn:) Stol på deg selv, og prøv deg litt frem som det passer for deg:) Masse lykke til!
Anastasia ♂11 ♀13 ♂16 ♀19 Skrevet 15. september 2011 #6 Skrevet 15. september 2011 Det viktigste å huske på, er at du er en fantastisk mamma! Amming/ikke-amming og Evt hvordan man ammer, definerer ikke hvordan du er som mamma! Men når det er sagt forstår jeg deg og tankene dine. Vi slet også med å få gutten vår til å ta brystet de første ukene. Jeg brukte brystskjold de første to ukene, og fikk motstridende beskjeder fra helsepersonell ang skjoldet. Noen mente jeg bare kunne bruke det, andre mente jeg burde slutte... Ganske frustrerende! Etter at jeg leste om brystskjold på ammehjelpen.no, hvor det står mye om de negative sidene ved brystskjold, bestemte jeg meg for å prøve å slutte. Jeg tilbød da gutten brystet uten skjold først, prøvde så lenge jeg orket, og dersom han ikke fikk det til, så gav jeg han med skjold. Noen ganger gikk det, og andre ganger gikk det ikke. Men tilslutt klarte han det helt selv hver gang, og vi har ikke brukt skjoldet i det hele tatt de siste ukene (han er 6 uker). Så det at det gikk en gang, men ikke neste er ikke så farlig. Bare prøv å tilby brystet uten skjold først, så går det seg forhåpentligvis til selv. Men det er viktig at du ikke sliter deg ut, prøv bare så lenge du orker hver gang! Det viktigste er jo at babyen har en fornøyd mamma med overskudd, og blir mett selvølgelig. Uansett om man bruker skjold/ammer vanlig/gir mme er man en god mamma - det er ikke ammingen som definerer dette! Lykke til videre, håper det går seg til for dere slik det gjorde for oss! Du kan se på ammehjelpen.no for tips til avvenning med brystskjold.
ugangskraaka Skrevet 15. september 2011 #7 Skrevet 15. september 2011 Hei! Jeg brukte skjold i starten, men fikk beskjed av jordmor om å prøve å slutte allerede på hjemmebesøket. Det var kjempevondt, men jeg gav meg ikke. Om dagen ammet jeg uten skjold, om natten med for å gi brystene "avlastning". Jeg fikk ikke til det ordentlig uten skjold før jeg så denne videoen på ammehjelpen.no: http://ammehjelpen.no/tilkoblingen?id=785#1TilkoblingVideo Lykke til
sanne11 Skrevet 15. september 2011 #8 Skrevet 15. september 2011 Jeg fikk ikke til å amme uten skjold. Barnet fikk rett og slett ikke tak på puppen. Fikk høre av både jordmødre på sykehuset og av helsesøster at jeg måtte avvenne skjoldet fortest mulig hvis ikke kom jeg til å få brystbetennelse og miste melken og alle mulige slags plager. Jeg har ikke hatt noen problemer med å bruke skjold. Barnet er nå 8 måneder og jeg har fortsatt nok melk Ingen betennelse og får ikke vondt nå når tennene har kommet heller, så for meg har skjold fungert utmerket.
AlmaN Skrevet 15. september 2011 #9 Skrevet 15. september 2011 Hei, det høres ut som du har det slitsomt. Men 10 dager er tidlig, det er mye sårhet fortsatt så tidlig. Men det blir gradvis bedre! Jeg brukte skjold en del i starten med førstemann. Du KAN amme med skjold en god del lenger viss barnet får i seg nok mat på den måten. Men det er jo en del fordeler med å klare seg uten. Jeg ammet med og uten skjold annenhver gang da jeg skulle slutte med skjoldet. Er det en tid på døgnet som det går lettere å amme, kan du prøve uten skjold da. Natta f.eks? Her har babyene i alle fall sugd best og mest konsentrert på natta. Vær obs på at babyen ikke suger for lenge etter det er "tomt". 20 min på hver pupp kan være passe, men det varierer jo veldig. Jeg ammet i alle fall for lenge i starten, og ble mer sår på grunn av det. Men så må man ikke amme for kort heller, da får ikke ungen tak i den innerste fete melka, og blir fort sulten igjen, så blir det en evig runddans med for små/tynne måltider og for kort søvn. har prøvd det og, med nr. to. Men så lenge barnet får i seg bra med mat og sover sånn noenlunde, og du blir gradvis mindre sår, så prøv å tenk at det går seg til. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå