BarniHodet og enihverarmkrok Skrevet 15. september 2011 #1 Skrevet 15. september 2011 Gutten min paa 3 mnd sover bare verre og verre! Naa har jeg ikke selv sovet mer enn kanskje et par timer i alt paa 3 dager! Han sover aldri mer enn en time, max, i gangen, og i natt var han i tillegg LYS vaaken, helt i 100, fra 03:30 til 06:00, sov en halv time, og paa'n igjen til 8. Foer det gikk saa langt var det bare smaa blunder paa en 45-50 minutter ogsaa. Jeg skjoenner ikke hva jeg skal gjoere!!! Vi samsover, og jeg legger meg med han i 21:30 tida. (vet det er sent, men vi staar ikke opp foer i 10 tida dagen etter heller) Han sovner som regel etter en time, med puppen (har proevd aa legge oss tidligere, men da holder han det bare gaaende like lenge). Da sover han som oftest til ca 00:00 og derfra er det bare styr. Flere ganger i timen er han vaaken, ikke helt, men knuffer og styrer og er tydelig utilpass. Han faar pupp ca annenhver-hver tredje time, og jeg maa bysse han i soevn igjen etter hver saann knuffeepisode. Smokken tar han bare av og til, men han sovner ofte med den. Men etter bare en halvtimes tid er det samme opp igjen. Har proevd aa "ignorere" han, bare ikke dulle saa masse og se om han finner roen igjen av seg selv, men da ender det bare opp med sutring og skriking og full vaak! Han promper faelt mange av gangene han holder paa saann, saa kanskje det er det? Proever aa holde meg unna alt av mat som gir luft i magen, mer vet jeg ikke hva jeg kan gjoere. Om dagen er det bare smaablunder paa max en time da ogsaa. Han er jo da troett hele dagen igjennom ogsaa, noe som er forstaaelig siden han aldri faar sovet ut! Jeg er helt ferdig selv, foeler meg rett og slett daarlig! Og stakkars lille vennen min som sikkert ogsaa maa vaere utslitt og ekkel i kroppen! Foeler meg totalt mislykket som mor!................
C.L.H85 Skrevet 15. september 2011 #2 Skrevet 15. september 2011 For det første... Du er ingen dårlig mor!! :-) Du er sliten og har prøvd alt;) Det kan hende det er tenner som plager han? Min begynte også å styre en del både på natt og dag sovingen over en periode(trudde jeg skulle bli gal!). Er det snakk om over veldig lang tid dette har pågått? Eller har dette vært kun de siste dagene?? For kan absolutt begynne å plages med tenner allerede nå for en periode, for å få dem om 2-3 mnd;) Min var generelt dårlig på å sove både natt og spesielt dag leeeenge, men har nå funnet ut at det var KISS. Kanskje du skal prøve med litt velling, kan jo hende han er i en skikkelig vokseperiode og trenger mer mat? Kommer dessverre ikke med noen gode svar, men min var også sånn en periode hvis det er noen trøst. Uansett vil det gå over;) Klem fra meg;)))))
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 15. september 2011 #3 Skrevet 15. september 2011 Nei,nei du er overhodet ingen mislykket mamma. Du vil jo bare det beste for deg og ungen din. Og tro meg, du er ikke alene om dette. Men det er får som vil snakke så høyt om de at har babyer som ikke vil sove, eller som gråter masse. Når du sier at det er promping på gang, så kan det være noe han reagererer på som du kanskje ikke har tenkt over kan skape reaksjon. Du kan prøve å skrive opp hva du har spist i det siste, som du kanskje ikke har spist før. Ting man kanskje ikke trodde skulle gi mageknip, kan gjøre det likevel. Det kan være økedøgn kombinert med knip. Men hvis det nå har gått så langt at du er helt utslitt, så er det lov å lage flaske med MME altså. Har du prøvd det? Man er ingen dårlig mor om man gir flaske, fremfor pupp. Men jeg ville kanskje kontaktet helsesøster i første omgang. Hun er trossalt en fagperson som antakeligvis har mange gode tips på lager. Ikke nøl! Det er tyngre å se lyst på ting når man er trøtt. Plutselig så går det over av seg selv, eller at du har fått et tips/råd som har funket
Amastra Skrevet 15. september 2011 #4 Skrevet 15. september 2011 Hiver meg på at det kan være tenner, noe han reagerer på, eller, hvis han er som min gutt på 4 mnd, så prøv å legg ham i egen seng. Rull et teppe og legg rundt ham så han føler seg trygg. Samsov en del da min var nyfødt men nå kan vi ikke samsove i det hele tatt. Da kaster han seg rundt og river tak i det han får tak i, enten av klær eller hud eller skjegget til pappa, og sovner aldri. Det er rett og slett for mye inntrykk og spennende ting å ta tak i hvis vi samsover. I egen seng sovner han fort med koseteppet sitt og bamsen.
Bad habits har tre små Skrevet 16. september 2011 #5 Skrevet 16. september 2011 Vår mellomste var en baby som slet voldsomt med søvn, så jeg vet hva du gjennomgår. Det jeg først ville gjort, var å sjekke om han har en stivhet i rygg og/eller nakke. Mange babyer har ufortjent fått kallenavn som "skrikeunge", når de i virkeligheten har vondt. En manuellterapeut eller fysioterapeut kan sjekke dette. I tillegg ville jeg fått en lege til å se på ham. Etterhvert kan du ta blodprøve også. Det er viktig og greit å utelukke/bekrefte medisinske årsaker til uroen. Da vet du hva du har å jobbe med. Små barn sover i intervaller. De har tunge og lette søvnperioder. Små barn har en lett sovefase etter ca en halv time, og mange våkner. Ofte kan de sovne igjen etter en halv time, eller det kan fungere å "bysse" barnet gjennom den lette søvnfasen. Jeg er helt sikker på at du har gjort absolutt alt det du kan, så jeg er usikker på om jeg kan gi deg noen nye råd. Hvis du ikke allerede gjør det, så ville jeg forsøkt å innføre et strengt regime ift mating. I utgangspunktet kan det gå tre timer mellom hvert måltid nå. Sjeldnere måltider vil gi en roligere mage. Det er lett å gi mat når babyen er urolig, men det kan virke mot sin hensikt. Dersom ikke babyen har økedøgn, trenger den ikke mat flere ganger om natten. To ganger skal holde når babyen er tre måneder. Forsøk å gi vann utenom dette. Sist men ikke minst - lykke til. Ta en dag av gangen. Klapp deg selv på skulderen hver kveld, og vær glad for at du har overlevd nok en dag:-) Som oftest vokser babyer av seg slikt "surr", så for hver dag som går er du nærmere en baby som forhåpentligvis vil sove greit:-)
mamma med 3 jenter Skrevet 17. september 2011 #6 Skrevet 17. september 2011 Får han nok mat? Mi hadde også en sånn periode, sov nesten ingenting og bar gråt og sutra. Viste seg at hun nesten ikke hadde gått opp noe i vekt, selv om jeg amma ofte og lenge. Etter veiinga på helsestasjonen kjøpte jeg MME og ga henne det med en gang og da sovna hun!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå