Gå til innhold

enkel og god oppskrift på blomkålsuppe?? har ikke fløte :/

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lag kraft av ca 1 liter vann og 1 buljongterning. Samtidig koker du blomkålen(delt i små buketer) såvidt mør i dette vannet.

Ta ut blomkålen når den er kokt, og ha kraften over i et litermål. Lag så jevning av smør og mel. 2 ss smør/margarin og 3 ss mel. Smelt margarinen og rør inn melet. Jevn med kraften ca 1 dl i gangen til en jevn passelig tykk suppe. La koke 5-10 min. Krydre med salt, pepper og muskatnøtt. Tilsett blomkålbukettene til slutt.

Sånn gjør jeg det:

Del blomkålen, også "stilken", i passe biter og buketter og kok dem i litt van til de er knapt møre. Da fisker du opp de fineste bukettene. Resten koker du en stund til og hiver en buljongterning eller to og litt melk ( grønnsak eller kylling) i kjelen. Når de er "ihjelkokt" så moser jeg dem med en stavmikser, rister en meljevning og lar suppa koke til melsmaken er borte. Smak til med salt og hvit pepper. Putt de pene blomkålbukettene opp i suppa igjen og varm dem opp før du serverer.

jeg gjeor det ganske annerledes enn de andre her over.. jeg begynner med aa blanksteke smaa oppkuttet loek, stangselleri (bare en stang ikke massevis), og litt squash? (eller er det zucchini eller courgette.. husker ikke hva man kaller det for i norge lenger)eller litt gulrot.. jeg tager hva jeg haver he he, i litt smoer. Deretter legger jeg blomkaal buketter oppi gryten og vender de i smoeret og lar de bli varme og litt mykere. Jeg bruker ca 1,5 l kokende varm kraft (av gr.buljong terning eller kylling kraft) og heller over alt sammen og lar det koke til det er mykt. Da bruker jeg stavmikser og lar det bli helt gjevnt og fint og smaker til med salt, pepper og avogtil med spisskummin og chiliflakes. Er suppen for tykk, sper jeg i med melk eller floete, men lar det ikke koke etter at det er blandet i. Jeg serverer med stekte chorizobiter eller baconbiter paa toppen og fersk baguett

Annonse

Denne bruker jeg.. har prøvd mange, men denne er best =)

Koker oppkuttet blomkål, en liten gulrot og litt purre i 8 dl vann og to buljongterninger, eventuelt 3 små.

Bruker stavmikseren til alt er helt "smood".

Smelter ca 40 g smør og 1 liten ss mel, tilsetter 1,5 dl fløte og har det i suppa.

1-2 eggeplommer før servering, skal ikke koke etter at de er tatt i.

Mye pepper og litt salt.

Serverer med ost, stekt bacon og hvitløksbrød

Spiste det faktisk i dag =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...