Gå til innhold

livredd for å føde igjen...

Anbefalte innlegg

har to vaginale fødsler bak meg..

1: tok 18 timer fra VANNET gikk (fra riene begynte til han var ute tok det 30timer) til gutten var ute - satt fast i bekkenet og de prøvde først sugekopp uten resultat så endte med tang...måtte selvsagt sy-_-

2: tok 20 MINUTTER fra vannet gikk (fra riene starta til han var ute tok det 6timer) til gutten var ute...rakk ikke epidural engang *grine* så ble lystgass (som forøvrig ikke funka før MELLOM riene så aldri mer det:P) og måtte igjen sy....

nå er jeg gravid igjen og jeg har VELDIG lite lyst til å føde vaginalt...

kjenner det gir meg hetta....

hvordan går jeg frem for å få KS?

er bare 6 uker på vei, så tidlig enda..

men dette bekymrer meg virkelig...

noen som har erfaringer å dele vedr KS vs. vaginal fødsel?

om tiden etter osv...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143579890-livredd-for-%C3%A5-f%C3%B8de-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal selv ha KS pga to tøffe fødsler med store rifter. Du sier for øvrig kun at du måtte sy, men ingenting om hvor store rifter du fikk. Har du hatt plager i etterkant?

Det er jo vanskelig for andre å si hva som er det beste for deg, men husk at KS ikke er en enkel løsning. Har selv brukt laaaang tid på å forsone meg med tanken.

Du må få jordmor eller lege til å henvise deg til samtale på sykehuset om forløsningsmetode. Det høres ut som om det i ditt tilfelle er snakk om fødselsangst, med mindre det er medisinske årsaker som kan tale for KS (f.eks tidligere totalruptur??). Ved fødselsangst får man vanligvis time hos jordmor hvor man går igjennom tidligere fødsler og forsøker å bearbeide angsten. Dersom det er medisinsk må du til gynekolog for å få en medisinsk vurdering av hva som er det beste for deg. Ved tidligere totalruptur vil de vurdere risiko ved ny vaginal fødsel gitt skaden man har.

Du bør altså starte med en samtale med jordmor på Helsestasjon eller med fastlegen. Jeg ville dog forsøkt å ha et åpent sinn. Det kan ofte lønne seg uansett hva man ender med.

Lykke til!

Jordmor eller lege skriver brev til fødeavdeling, og deretter får man vanligvis time til samtale med enten jordmor eller gyn, alt etter som om det er medisinsk eller andre grunner. Jordmor går gjennom tidligere fødsler, gyn vurderer det medisinske. Lykke til:) Hos meg har jordmor sendt inn brev før ordinær ul, altså tidlig i svangerskapet:)

ingen plager etter å ha sydd...

og fødslene HAR jo gått greit...

under første fødsel satt gutten fast og det ble mye styr...min mor ble kastet ut pga det ble litt alvorlig (jeg var 17 da) for jeg holdt på å gå inn i sjokk og gutten fikk svakere å svakere hjertelyd...han var blålig når han kom ut så de løp avgårde med en gang med ham...

andre fødsel gikk bra (dog alt for fort og med for mye smerte etter min smak for jeg klarte ikke å hente meg inn når riene kom så tett)

ham kom ut uten hjelpemidler og var fin og "rosa"..

er nok som du sier fødselsangst..

men tviler på at uansett hva JM sier vil det hjelpe... :/

Hvis du er redd for smerter, husk at mange synes at KS er helt forjævlig pga smerter i etterkant, meg inkludert. Jeg klarte ikke å bevege meg noe som helst i 2-3 døgn uten å ha forferdelige smerter. Hvis ikke du har noen plager etter dine rifter, så tror jeg jeg hadde valgt vaginal fødsel. Selv om jeg er helt enig at vaginal fødsel er kjip det også. Men, KS er faktisk veldig vond i etterkant, jeg har snakket med mange kvinner om det som er enig med meg. Det er kvinner som påstår at de ikke hadde særlig smerter etter KS, men husk at disse kvinnene er nok de samme som sier at vaginal fødsel "gikk så fint, var nesten ikke vond".

Annonse

Hei. Jeg har aldri hatt vaginal fødsel,men anbefaler ikke KS pga smerter i etterkant. Følte at jeg "gikk glipp"av verdifull tid med babyen den første tiden etter at han blei fødd.

Får å få KS må du ta kontakt med jordmor for samtale, så henviser hun deg event videre til gynpol ved sykehus.

Jeg vil anbefale at du ber om henvisning til sykehuset, slik at du får snakket ut om dette. Det er slett ikke sikkert at det ikke hjelper uansett hva jordmor sier! Selv om du skulle ende opp med et planlagt ks, vil det være LURT å bearbeide traumene fra de forrige fødslene dine. Det er tross alt opplevelser du skal leve med resten av livet, de også.

Det går forøvrig an å avtale å få epidural på et veldig tidlig tidspunkt hvis man har fødselsangst pga smertene.

SNAKK om dette. Problemet forsvinner ikke av seg selv. Og som andre har skrevet, keisersnitt er ingen enkel løsning smertemessig, det heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...