FirstAidKit Skrevet 15. september 2011 #1 Skrevet 15. september 2011 Hei! Ble litt inspirert av en tråd på småtroll 0-1 år, og stiller det samme spørsmålet her. Jeg er førstegangs, og har ikke særlig peiling på hva som venter oss. Jeg har allerede fått spørsmål av bl.a svigers om hvordan vi skal gjøre det i jula. Med termin 15.desember, så er det overhodet ikke sikkert at babyen for det første har kommet da, vi kan ligge på barsel på Ullevål, eller vi kan ha det så strevsomt med den nye babyen at vi ikke klarer å gjøre noe annet enn å være hjemme i leiligheten. Men hvis forholdene ligger til rette og vi KAN dra bort i jula: Hvordan gjør dere andre det? Jeg tenker på legging, overnatting, om man reiser hjem på kvelden, når evt, ja... Alt! Har dere planer for jula?
MammaMø med to små Skrevet 15. september 2011 #2 Skrevet 15. september 2011 Når babyen er såpass fersk som noen uker gammel er det ingen vits med rutiner. Så når babyen sovner , la h*n sove og nyt kvelden. Så kan du amme/gi mme når det passer deg og kose det med familien. Om dere overnatter eller ikke blir opp til dere:) Kommer litt ann på reisevei osv. jeg ville overnattet, men kun pga at jeg har en liten en på 1,5år som trenger faste rutiner:)
idagravida Skrevet 15. september 2011 #3 Skrevet 15. september 2011 Lurer litt på det samme; er det enklest å reise bort på julaften, eller er dte enklest å være hjemme tro? Hjemme har man jo alle tingene rundt seg, og det er tryggere, men om man reiser bort slipper man jo rengjøring og julemiddag osv. Hmm....
Tjålsi har født en prinsesse Skrevet 15. september 2011 #4 Skrevet 15. september 2011 Jeg lurer også på dette! Alternativ 1 er at alle vil være her hos oss. Problemet er at jeg tviler på at maten blir laget av svigermor eller noen andre. Dersom min familie vil komme hit, er jeg 0 bekymret, da det vil bli mye hjelp å få. Alternativ 2 er å reise til svigermor. Dette kan bli problematisk, da vi ikke sikkert kommer frem til huset med bil, og det blir sjeldent brøytet vei... Alternativ 3 er å være hjemme, bare oss 3. Hm...
Mizoo Skrevet 15. september 2011 #5 Skrevet 15. september 2011 Her drar vi vell bort på julaften og får servert maten. Resten av julen blir å gå til å ligg på sofan med fotan i kyss, å kansje håpe på fødsel den 1 januar
ahelene Skrevet 15. september 2011 #6 Skrevet 15. september 2011 Helt enig med deg Mizoo. Jeg har satt bort alt i jula, skal bare komme til dekt bord og dra hjem igjen på kvelden. Skal ha med toåringen vår,men julaften er vel en av de dagene vi ikke trenger ha rutine på legging Så er det beina høyt resten av jula, hehe.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 15. september 2011 #7 Skrevet 15. september 2011 Vi får 3.mann i nov/des (termin 8.des) og med to stolte storebrødre og alle besteforeldrene minst 40 mil unna så blir vi uten tvil hjemme! Men vi har innvitert mamma&pappa + svigermor (svigerfar må jobbe offshore hele jula) Jeg vet jeg får mye hjelp av familien og mannen står alltid for julemiddagen (den klarer ikke jeg) Alt av julegaver skal være ferdige før november i år (i hvertfall alt som må handles inn) Og storebrødrene er flinke og hjelper med det vi ber dem om. Rutiner er for tidlig for babyen, rutinene for gutta er så godt innarbeidet at der vil det heller ikke by på problemer... =)
Happy H Skrevet 15. september 2011 #8 Skrevet 15. september 2011 Etter eg fikk førstemann hadde eg aldri vert i stand til å ha jul med gjester hjemme!!! Så mitt råd e reis vekk,la deg oppvarte, overnatt og ta imot all go hjelp m den lille;)
Major HotLips Houlihan Skrevet 16. september 2011 #9 Skrevet 16. september 2011 Jeg har termin helt i begynnelsen av januar og skal være hjemme. Jeg skal pynte hus og gjøre alle de vanlige tingene hjemme, men når det kommer til julemiddag og gaveåpning så skal vi alle tusle bort til svigers som bor rett ved siden av og kose oss der
camillah 2 små Skrevet 16. september 2011 #10 Skrevet 16. september 2011 Jeg må si jeg støtter flere av de andre forslagene her. Minst mulig stress! Vi ferier julaften hos svigers, mest sannsynlig. Mulig at foreldrene mine kommer nordfra, men i så fall må de ta ansvaret for julemiddagen... Hvis vi feirer hos svigers, kjører vi nok hjem om kvelden, vi har kort vei og ei tulle på 4 som liker å sove i senga si. De andre juledagene satser vi på enkel mat bare med oss selv, eller at vi får det servert. Nyttårsaften blir hjemme hos oss selv, med eller uten baby... Om ikke foreldrene mine kommer julehelga, er det vel stor risiko for at de kommer nyttårshelga. De vil vel få med seg den første tida med den lille (med den første ungen vår fikk de pent vente ei uke etter fødselen før de kom, med andremann er det helt ok om de er med hele veien)! Jeg må innrømme at jeg er litt spent på jula, og har allerede begynt å kjøpe inn smågaver til julekalenderen til fireåringen. Gaver må vi vel også begynne å tenke på snart, det er sikkert lurt å slippe å stresse særlig i desember...
camillah 2 små Skrevet 20. september 2011 #11 Skrevet 20. september 2011 Hjeeeeeelp, her ble det visst forandringer. Foreldrene mine kommer nordfra, og vi feirer julaften hos oss. Dermed må vi invitere svigers, svigerinna og nevøen for at de ikke skal føle seg utelatt. Og plutselig er vi 9 stykker til julemiddagen........ ARGH! Mamma liker veldig godt å ta styringa over kjøkkenet og pinnekjøttet, så det skal hun naturligvis få lov til. Noen som kan tipse meg om hvordan vi kan gjøre julaften (og jula generelt) så enkel og grei som mulig?
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 20. september 2011 #12 Skrevet 20. september 2011 Si at alle må passe på seg selv, ikke forvente noen oppvarting pga baby/gravid... Supert at mamman din vil ta over maten, alt som kan forberedes og handles inn lang tid i forveien bør dere være ferdige med. Be gjestene som skal overnatte ta med litt brød, litt pålegg ol, hver slik at ikke dere må stå for all innkjøp. Gaver ol bør dere også ta tidlig...=) Vær tidlig ute med å re opp gjesterom/senger til overnatting.... og sist... IKKE STRESS =) =) =) Vi har allerede nyfødt på julaften og skal ha fam her, men alle får ordne seg selv, med kaffe, mat og de skal da få passe storesøskene, ta de med ut og div... Det blir som det blir og jeg føler at det blir koselig og avslappende selv med familie og overnatting rundt oss =)
Maisie Skrevet 20. september 2011 #13 Skrevet 20. september 2011 Vi blir alene her i jula. Dvs ikke helt alene, vi har jo tre barn da. Men uten annen familie. Så vi tar det helt med ro, minst mulig stress. Håper å få hjelp til julemat i forveien. Håper på snø slik at ungene kan være mye ute og leke mens jeg er inne med babyen. Til dere med besøk: Få noen til å ta over kjøkkenet og julematen. Gjør ferdig julegavene tidlig. Be gjester ta med litt mat, eller bidra med matlaging, husvask eller underholde barna.
Småting Skrevet 20. september 2011 #14 Skrevet 20. september 2011 Hjeeeelp, stakkars deg! Tenker at dette kan bli stress uansett hvordan du planlegger, men at første bud er ta kontakt med alle som skal komme og deleger oppgaver allerede nå. 'Hvis Mormor tar seg av middagen må noen andre fikse desserten (helst ha den med sånn at det ikke blir enda flere folk som skal styre på kjøkkenet) 'Noen får rydde-av-bordet/oppvaskansvar. 'Noen får ansvar for deres eldste barn. Svigerinne må passe sitt eget barn (hvis ikke hun også er gravid da :-). 'Det må være klart hvem som skal koke kaffe og sette ut godis utover kvelden. 'Nisse - som har ansvar for å ordne nissedrakt selv (hvis dere har nisse) 'En må være saks- og søppelsjef (under gaveutdeling) - denne har også ansvar for å finne frem søppelsekk til papiret, og poser/esker som alle gjestene kan ha sine gaver i. 'Juletresjef - ha sanger klare hvis dere går rundt juletreet. Sett allerede nå opp en kjøreplan for kvelden (ikke med klokkeslett, for da blir det bare stress for deg hvis de ikke holdes) - rekkefølge på alt som skal være med for at du og din familie skal synes det er en god jul. Og sist, men ikke minst - forvent at ike alt vil gå etter planen, og ta alle med i et flestemt "det tar vi igjen neste jul" LYKKE TIL!!!
<3 Snartmammatil2 <3 Skrevet 20. september 2011 #15 Skrevet 20. september 2011 Jeg hadde en baby på 3 måneder i julen for et par år siden. Vi var hos mine foreldre. Veldig deilig å komme til duk og dekket bord. Vi overnattet, og pakket grundig med alt vi trengte! mamma og pappa hadde både stellematte, seng, ammepute, kluter og div, så for oss va det helt supert!!
*Lissja* Skrevet 21. september 2011 #16 Skrevet 21. september 2011 Her er tremin 10 des og vi orker derfor IKKE å "dra hjem" til jul (må dessuten kjøre i 3 timer for å komme "hjem") Vi skal derfor feire vår første jul hjemme og har sagt til resten av familien at de er velkommen til å feire sammen med oss. MED den betingelsen at de ikke kommer som gjester, men som hjelpere, da vi ikke orker å bruke energien på å varte opp med nyfødt i hus. )
camillah 2 små Skrevet 21. september 2011 #17 Skrevet 21. september 2011 Takk for gode tips og råd, alle sammen! Var ikke meningen å kuppe tråden, men jeg blei litt oppgitt her et øyeblikk. 9 mennesker til julemiddag og julekveld sto ikke høyest på ønskelista. Men alt er mulig så lenge vi planlegger godt og delegerer vekk masse stress!!!
Fru.Vestavind Skrevet 21. september 2011 #18 Skrevet 21. september 2011 Mine beste tips er enten å reise vekk å bli oppvarta, eller å invitere slekt på besøk, mot at dei tek seg av arbeidet (matlaging, ev. pynting, skaffar overnatting/lagar til senger osv.). Slapp av og senk krava;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå