Frøken Tussi Skrevet 15. september 2011 #1 Skrevet 15. september 2011 Har gitt mini på 4 mnd smaksprøve på grøt i 2 dager og erfart at han reagerer på den ene skjeen han får. Han blir utilpass og urolig pga mage vonde. Hvor lenge bør vi vente før vi prøver igjen? Noen som har prøvd å gi noe annet når barnet har reagert på grøt, slik som grønnsakmos? Tips og erfaringer ønskes =)
Gjest Madolyn Skrevet 15. september 2011 #2 Skrevet 15. september 2011 Hvis han får magevondt etter kun èn skje med grøt, så hadde jeg definitivt lagt fast føde-prosjektet på hylla et par uker. Tarmene hans er tydeligvis ikke klare ennå. Prøv igjen om 2-3 uker Ps: hva slags grøt var det? Viktig at den er gluten- og laktosefri da det kan fremprovosere mildertidige allergier. Morsmelk inneholder masse flotte fordøyelsesenzymer som kan være med på å lette overgangen så bland ut grøtpulveret med morsmelk om du kan når du gir smaksprøver, eller amme like etterpå
Babyønske �� Skrevet 15. september 2011 #3 Skrevet 15. september 2011 Min første reagerte med magevondt ved oppstart av grøt. Ventet da en uke før vi prøvde igjen. Gjorde grøten da tynnere og ga mindre da gikk det bedre. Men han viste liten begeistring for grøt, så gikk lang tid før vi fikk i han noen mengde. Etter hvert som mengden økte ble han også mer og mer plaget med magen, da i form av at den ble hard.(noe han fortsatt er plaget med) Klok av skade bestemte jeg meg derfor for at med jenta mi(nå 2,5 mnd) skulle jeg ikke starte med grøt på. Har også lest meg fram til at grønnsaker og frukt er bedre å starte med for magen sin del. Startet med smaksprøver til henne. Og da frukt og grønnsaker. Hun har så langt fått bananmos, banan/avokadomos, sviskemos, sviske/bananmos, gulrot og potetmos. Har også tenkt å innføre eple og aprikos de nærmeste dagene. Har ikke merket noe vesentlig magevondt på henne.Kanskje litt tregere mage et par dager, men noe annet er ikke å vente. Fast føde blir jo uvant for magen i begynnelsen uansett. Får ikke mer enn smaksporsjon enda. Max 1 ss. Kommer ikke til å gi så veldig mye mer enn det før hun nærmer seg 6 mnd tror jeg. Bortsett fra banan da, den liker hun så godt at hun hyler etter mer når det er tomt. Det blir heller ikke aktuelt med grøt før hun er minst 6 mnd.
Babyønske �� Skrevet 15. september 2011 #4 Skrevet 15. september 2011 Og hun er 4,5 mnd, ikke 2,5 som jeg ser jeg har skrevet :-P
bIomstre Skrevet 15. september 2011 #5 Skrevet 15. september 2011 Laktosefritt er vel ikke noe poeng? Det er mer laktose i morsmelk enn i kumelk...
Frøken Tussi Skrevet 16. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 16. september 2011 Takk for svar alle sammen! Har gitt han Hipp sin risgrøt med banan og fersken, så er ikke gluten i den. Jeg delammer pga mini hadde brystvegring en periode, så han har får MME. Det er vel omtrent samme "melketype" i grøten som i vanlig MME? Tenkte å vente 14 dager før jeg prøver grøt igjen, men kan drøye den til 3 uker for å gi magen litt ekstra tid på å utvikle seg. Han var mye plaget med knip og luft til han var nesten 3 mnd, så tror det er bare at magen og tarmene var/er umoden. Er fristet til å prøve grønnsakmos, spesielt hvis det skal være mildere mot magen. Jeg stresser ikke med å få innført fast føde, men har lyst til å gi han smaksprøver og jobbe oss sakte opp til et måltid.
Bad habits har tre små Skrevet 16. september 2011 #7 Skrevet 16. september 2011 Dersom babyen er tilfreds og vokser som han skal, ville jeg ha ventet. Du kan i verste fall ende opp med en baby som gråter og er urolig. Jeg råder deg til å vente noen uker, og så begynne med smaksporsjoner. Jeg synes ikke du skal begynne med fruktmos eller middag istedet. Det kan introduserers etter at grøtmåltidet er på plass. Mange babyer som begynner med grøt o.l, mister interessen for melk (og det er uheldig så tidlig).
C.L.H85 Skrevet 16. september 2011 #8 Skrevet 16. september 2011 Slenger meg på Madolyn her;) Min fikk velling ved 3,5 da jeg tok 1 skje grøt og blandet i melka, hun reagerte ikke på det. Men ville ventet 2-3 uker med grøt hvis han reagerer på bare 1 skje;) lykke til;)
www.sovehjerte.no Skrevet 16. september 2011 #9 Skrevet 16. september 2011 Hei Frøken Tussi Ser ut som jeg gd eg holder på med samme prosjekt om dagen. Jenta mi er også 4 mnd og vi har startet så smått å innføre grøt. Hun reagerte noe voldsomt i starten (fordi jeg ga henne alt for mye), men da jeg ga henne grøt blandet med mm har det gått kjempefint Ellers så har jeg prøvd så smått med avokado og mm. Det likte hun også kjempegodt, men magen hennes reagerte veldig.. Nå har jeg prøvd å gi henne 1 skje blandet med vann (istedenfor mm) så får vi se i løpet av dagen hvordan magen hennes tåler det Jeg tror det er viktig å innføre én og én ting, og ikke blande for mye i starten. Og siden du ikke har noe hastverk så hadde jeg tatt det veldig rolig og innført én ting hver uke kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå