Gå til innhold

Muskler vs fett

Anbefalte innlegg

Håper det finnes noen treningsglade jenter her inne som kan hjelpe!

Når man trener ca 3 ganger i uken så vil jeg påstå at man får litt muskler. Alt etter hva man trener og hvor lenge selvfølgelig.

Om man i tillegg spiser mindre enn man forbruker så kan man gå ned i vekt. Alt etter hvor mange kalorier man spiser.

Men så til mitt spørsmål:

Hvordan vil man sånn ca merke dette på vekten?

Jeg vet at 1liter muskler fett veier 900gram og 1liter muskler veier 1,1kg. Så prinsippet kan jeg.

Man går ned i fett og opp i muskler.

Men skjer dette raskt? Noen som har erfaring og har hatt en sånn bodyanalyse før og etter - og hva var da resultetet etter hvor mange uker? Eller er det noen som kjenner kroppen sin så godt at de bare vet at de egentlig har mistet fett, men at det ikke vises på vekten?

Mange spørsmål, men jeg er helt ny på dette. Trener, spiser lett og går ikke ned i vekt. Er helt ny på treningsfronten.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143579384-muskler-vs-fett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukt målbånd rundt midja, hoftene, lårene og puppene. Da får du en rimelig god pekepinne på om du går ned eller står stille. Det er viktig at du måler på samme tidspunkt i døgnet hver gang.

Jeg måler alltid på morgenen før frokost. Da har jeg ikke spist, og er ikke oppblåst :)

Etter jeg begynte med målbåndmetoden har jeg sluttet helt med å veie meg, jeg blir bare demotivert viss vekten står stille eller går opp!

Vel, mange trener flere gang i uka og bygger likvel ikke muskler, det skal mer til enn som så.

For det første må du trene tungt nok og for det andre må du spise tilstrekkelig, faktisk ganske mye(å slanke seg mens man er ute etter å bygge masse er en veldig komplisert operasjon som er få forunt å klare)

Det tar lang tid å bygge muskler, men la oss si at om du gjør det alt riktig, kan du håpe på mellom 1 og 3 kg ny muskelmasse i året. Altså ikke veldig mye, men siden du forandrer kroppssammensetninga di vil det likevel gi tydlige resultater i speilbildet. Jo mindre underhudsfett du har, jo tydligere vil musklene dine bli.

Ville ikke hengt meg opp i vekta her, bruk heller målebånd, evt ta en fettprosentmåling med caliper(mange personlige trenere kan hjelpe deg her) Uansett, 1 kg muskler og 1 kg fett veier like mye, men muskler tar mye mindre plass enn fett, så du vil enkelt kunne se det i speilet, selv om vekta er den samme.

Hvis man vil gå ned i vekt må man spise mindre og/eller trene (mye!) kondisjon (løping, ski, sykling, aerobic el.). Skaff deg kunnskap om matens nærings/kaloriinnhold og hvor mye du forbruker på en treningsøkt, trening er sterkt overvurdert som en kilde til vektreduksjon av de fleste. Som vektstabilisator fungere det derimot meget bra når du er der du vil være :) Samtidig undervurderer mange hvor mye energi de får i seg gjennom kostholdet, og har du rett kunnskap kan du fort gjøre mye bedre valg og gå ned i vekt uten å være sulten.

Skal du bygge muskler må du trene tungt. De fleste kvinner trener alt for lett til å ha særlig effekt her; og for mye kondisjon ift. vekttrening. Du må inn i styrkerommet minimum 2 ggr i uken, få instruksjon i øvelser, og løft så tungt at du ikke klarer det antall repetisjoner av hver øvelse som er målet. Når du klarer antallet må du legge på mer motstand og trene ennå tyngre. Du skal være skikkelig andpusten og skjelven i muskulaturen ved enden av en øvelse. Et godt introduksjonsprogram kan du få på de fleste helsestudioer og anbefalles om du er nybegynner; vær da klar på hva målet ditt er overfor instruktøren. Mange studioer har efterhvert enkle "fettmålingsmaskiner" som kan brukes til å måle fremgang, men som sagt: De aller færreste får særlig målbar reduksjon av fettprosent ved trening alene.

Og ikke tell dette i uker. Efter ca 3 måneder med god innsats kan du forvente å kjenne endringer i kroppen, få mer energi og bedre styrke. Efter et halvt år eller så er det vanlig å nå en platåfase med lite fremgang uten ytterligere økt innsats. Avhengig av hvor langt målet ditt ligger fra dagens situasjon kan det ta flere år å komme dit. Men når du først er der er vedlikeholdet enklere.

Lykke til :)

En positiv ting til - når man får mer muskler, så forbrenner man også mer!

Da jeg pga en ulykke måtte slutte å trene nesten helt for lang tid, gikk jeg ned 6 kg og behold klesstørrelsen (vekt på 60+). Jeg var svært veltrent før dette.

Annonse

Og sett deg fysiske mål--som og greie og løpe 1 mil på tredemølla på en time, ta 10 push-ups uten knea i bakken eller noe..Sett deg ETT mål, gi deg så lang tid på og nå det,- også kan du utvide samme mål/forbedre det, eller sette deg et helt nytt mål..Det er MYE morsommere og inspirerende,- for man merker fort fremgang. Også kan man begynne med det man liker best :o) Jeg begynte med jogging. FØrst var det og jogge minst 1 mil i strekk, så 2 mil. Så hadde jeg en periode med styrkeøvelser jeg trente på og forbedre,- selfølgelig mens man prøver og opprettholde de mål man har greid,- og nå er jeg mer ine på og jogge FORTERE og målet neste sommer er og lett løpe 1mil på 50 min og 2 mil på 1t og 50 min :o) (går jo litt senere når det er lenger) Du må selvsagt finne DINE mål. Kanskje har du ei super sykkelrute du gjenre vil kunne fullføre, bare fullføre eller rett og slett klare på xantall minutter/timer :o) Jeg HATER sykkel, så det er ikke noe for meg,- men igjen finn DINE mål :o)

Dette er så mye mer takknemmelige mål enn vekt og cm også..Cm er moro i starten, så bygges det muskelr men fett/hud følger ikke etter så går man litt UT uten og bli strammer osv ....

Jeg bygger ikke muskler i det hele tatt virker det som, annet enn i tømmerstokkleggene. Derfor går jeg fort ned i vekt ved trening. Jeg kjenner andre som legger på seg av mye trening (men jeg mistenker at ulvehungeren etter en treningsøkt er medvirkende).

Målbåndet er effektivt for å se forandring i kroppen, men like effektivt er det å vurdere hvordan klærne sitter, er de løsere eller trangere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...