Gå til innhold

Diskogen Involvering

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lenge siden jeg har holdt på med dette, men jeg vil anta at du skal i MR for å få sjekka om du har en prolaps eller skiveprotrusjon, dvs at kjernen i en av mellomvirvelskivene enten har lekka ut eller står og presser mot nervene i ryggmargen.

Hva er det du plages med og hvor i ryggen? (har han nevnt lokalisasjon?, står det f.eks L4, L3 på skjemaet?

"Vedvarende smerter i I.s. columna, utstråling bilat nates. Mistanke om diskogen involvering." Det står ingen L4, L3 elller noe sånt.. Står at det ønskes MR i I.s. columna og IS ledd...

Jeg har hatt sterke smerter i korsryggen i noen måneder nå. Går skjevt med ryggen, men det veksler mellom å helle mot venstre og høyre av en eller annen grunn.. Tusen takk for svar

HI

IS betyr ilio-sacral, dvs leddet mellom ilium(hofteskåla) og sacralbenet(halebeinet). Utstråling vil si hvordan smerten brer seg, bilateral er begge sider, altså det stråler til begge sider.

l eller L står for Lumbal, dvs den nest nederste delen av ryggsøyla(korsryggen), sacrum(halebeinet) er nederst.

Discogen involvering vil si at han mistenker at discusen(mellomvirvelskiva) eller nucleus(kjernen i den skiva) har kommet ut og lager trøbbel for nervene dine i som går ut i ryggen og evt bena.(du nevnte ikke om det stråler ut i bein(bakside, side eller hofter)

Tror nok det er snakk om en prolaps eller noe beslektet med det, kan være en operasjon kan hjelpe deg, men det vil først en MR vise, så håper du får raskt time.

Ikke alle ting kan opereres, og skal ikke det, men jeg kan for lite om det til å gi deg noen stor pekepinn på hva som forårsaker smertene dine, har lagt mye igjen i glemmeboka mi, merker jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...