Anonym bruker Skrevet 15. september 2011 #1 Del Skrevet 15. september 2011 Hei! Föler selv at jeg er i en veldig uoversiktlig situasjon... Hadde vaert interessant aa vite om noen andre har opplevd lignende.. Er student i utlandet (t.o.m. februar 2012) og gravid i 8.uke. Svangerskapet var "selvsagt" ikke planlagt av aapenlyse aarsaker. Har ikke jobb og rekker knapt bli ferdig med bachelorgraden i spraakvitenskap för tiden er inne. Heldigvis befinner jeg meg i et svaert lykkelig partnerskap, hvor vi prinsipielt önsker oss barn begge to (enn om det hadde blitt litt senere). Derfor har vi bestemt oss for at abort ikke er et alternativ, og har naa begynt aa glede oss til aa bli foreldre. Dessverre er jeg plaget av en del angst, som ödelegger litt for gleden: Hvordan skal vi klare oss ökonomisk??? Vi blir boende i allefall et aar i Tyskland etter födsel, fordi barnefaren (tysk statsborger) er i fast arbeid, og slikt sett er vaar eneste inntekt. Etter det vil jeg söke jobb i Norge, mens han er hjemme (laere spraaket, bli kjent med barnet sitt) til han er klar for aa jobbe og barnet har barnehageplass. Er dette realistisk? Men först til tiden etter födselen: -Hvor skal jeg egentlig söke om stötte? Fra Norge eller fra Tyskland??? (ungen vil antagelig komme til verden i Norge) -Sett at jeg faar stötte fra Norge: hva faar jeg til aa leve paa og forsörge barnet med? Siden jeg ikke har vaert i jobb, for jeg vel ingen foreldrepenger, men kun 35.000 engangsutbetaling, slik jeg har forstaatt det? -Ikke det at jeg har "lyst" til det, men kan jeg faa noe slags trygd mens jeg er hjemme med barnet, eller maa vi klare oss paa de 35.000 pluss det far tjener i maaneden? (Han er ferdig utdannet og i 100% arbeid, men de tjener jo ganske mye daarlige her nede. Tror han har rundt 600€ til aa leve av i maaneden, saa blir jo LITT trangt!)... Er ganske saa bekymret... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143579279-student-i-utlandet-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #2 Del Skrevet 25. september 2011 Er du fortsatt medlem av den Norske folketrygden? Om du er det har du rett på engangsstønaden og det er det eneste du da vil ha rett på. Ellers må du sjekke ut om det er noe å hente i Tyskland. Vil du kunne tjene nok i Norge til å forsørge dere alle tre? Flytter dere til Norge og blir her vil dere ha rett på barnetrygd på 970 kr i mnd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143579279-student-i-utlandet-gravid/#findComment-143610816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå