Gå til innhold

Desperat! Hvordan skal jeg få ungen til å spise???

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 5 mnd som er utrolig vanskelig å få i mat. Han liker også veldig lite.

Frokosten er UMULIG å få i han, enten det er melk eller grøt, gir mat med en gang eller venter en stund. Men, frukt vil han ha! Men, det blir jo ikke nok næring, og han er tynn nok fra før, og bør spise naringsrik mat og IKKE hoppe over frokosten.

Men, hva gjør jeg da? Kresen er han og. Vil helst bare ha fruktmos. Er lei av at hvert måltid er en kamp!

Fortsetter under...

Han er bare 5 mnd og skulle etter anbefalingen helst ikke begynt med fast føde enda.

Fast føde er nytt og uvant, gi han tid så ordner det seg nok. Og ikke stress!!! det gjør det ikke bedre.

Jeg var i samme situasjon med eldstemann, han spiste omtrent ikke fast føde før han ble 1 år. Men han tok ikke skade av det. Han er en aktiv og smart gutt, og svært lite syk.

Mine barn begynte med grøt og pure ved 4 måneds alder. De var store og glupske begge to, og det var overhode ikke nok med pupp, selv om jeg hadde masse melk. Så innføring av fast føde ved 5 måneder er da overhode ikke uvanlig. Bare la ham spise fruktpure hvis han liker det, og får nok næring ellers i MM eller MME. Resten kommer etterhvert, la ham smake på fast føde hver dag.

Har fått beskjed av helsesøster og helsestasjonslege å gi fast føde da han drikker alt for lite melk og går ned i vekt. Han må ha mer næring, og har fått beskjed om å finne noe han liker og vil ha.

Så, derfor.

Hi

Annonse

Prøv å bland morsmelk eller NAN i mos av mat, eller frukt i grøten som noen foreslår, så det blir litt søtere. Morsmelk er jo veeldig søtt, så det er nok uvant for de med noe som er så lite søtt.

Så overgangen ikke blir så stor.

Lykke til!

Når han bare er 5 mnd skal han vel ikke ha annet enn morsmelk eller eventuelt MME om du ikke har nok.

Du kan jo forsøke med tynn velling på flaske, men med mindre helsestasjonen sier han ikke får næring nok fra melk ville jeg barre gitt det.

Les lenger opp, så ser du jeg skriver at han ikke drikker nok melk (mme). Legen sier han må få fast føde i tillegg.

Har prøvd fruktmos i grøten, med maaaasse fruktmos på skjea, men det er ikke bra nok. Skal helst være ren fruktmos.

Hi

Annonse

Skal sjekke ut bloggen og prøve grøtpulver i frukten.

Sukk, nei han brekker seg og spytter ut når han får banan :( Han liker jo ingenting. Ikke melk, grøt, middag, banan... Hvordan i all verden skal jeg få i han nok?

Hi

Har du prøvd å bytte merke på mme?

Jeg brukte nan, men merka veldig forskjell på matlysten til lillemor når jeg bytta til hipp. Hun begynte å spise større måltider og sove lengre lurer på dagen, pluss at hun begynte å sove bedre på natta. Jeg sier ikke at det blir sånn for gutten din, men kanskje verdt et forsøk?

Ut ifra det du skriver, høres ikke gutten din ut som han er helt klar for grøt enda.

Det går gjerne lettere om man venter en uke eller to og prøver igjen.

Jeg skjønner det er frustrerende og slitsomt for deg. Hold ut, så går det nok bedre om en liten stund!

Hvor mye mme drikker han da? Har du forsøkt med litt malt i melka for å søte den? Har du gått opp i strl på flaskesmukken? Spiser han på natten? Fast føde kan ta tid å venne seg til. Både nye smaker og teknikken med å spise fra skje. Prøv samme ting fler ganger og ikke konkluder med at han ikke liker etter bare en eller to forsøk. Dersom ikke grøt funker etter en uke med prøving kan kanskje velling på flaske være et alternativ?

Hvis hs er bekymret, så synes jeg hun burde gi deg bedre veiledning enn å bare si du skal finne noe han liker! Dette er jo tross alt det de er der for. Hvis hun ikke har peiling bør hun henvise deg videre. Kanskje du kunne bedt om en time hos barnelegen ved helsestasjonen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...