1frafør_1påvei Skrevet 15. september 2011 #1 Skrevet 15. september 2011 Det virker som gutten vår har bestemt at en natt skal være 3-4t + 1-2t. Uansett hvor tidlig jeg legger han, er han alltid klar for dagen når han har sovet dette strekket. Det har derfor vært flere tilfeller at han er lys våken i 04 tiden og det er umulig å få han til å sovne igjen. Gir mat, bysser, vugger, gir han smokk osv. Er det noe jeg kan gjøre? Slik som det er nå, legger jeg han helst kl.23 slik at han faktisk våkner når resten av verden står opp:P men så er det ikke bare bare å legge han til et fast tidspunkt heller. Har ikke klart å etablere noen faste leggerutiner, av og til sovner han kl.21, andre ganger kl.00.00. Han er 8 uker i morgen og vi gir han mme. Noen som har tips til hva jeg kan prøve?? På forhånd takk! Hilsen trøtt mamma som sto opp kl.04.15..gjeeesp
Guttemamma75 Skrevet 15. september 2011 #2 Skrevet 15. september 2011 Babyen din er for liten til at du kan forvente at han skal ha normal døgnrytme.. Når legger du han?? Min gutt er snart 3 måneder og blir ikke trøtt for natta før klokka er 22 - 22.30... Da først legger jeg han og da klarer han fint å sovne og sover i mange timer... Babyen begynner først å "skjønne" forskjell på dag og natt når den nærmer seg 3-4 måneder. Du må gjøre klar forskjell på dag og natt - det skal være rolig og mørkt på natta, på dagen kan babyen gjerne sove på stua og det bør være lyst og lyd rundt ham.. Ikke stress med å legge han så tidlig, følg rytmen til babyen istedet for å forsøke å "presse" han inn i rutiner for tidlig.. Du kan ikke forvente at han skal sove så lenge når han er så liten heller, døgnrytmen med å sove lange strekk på natta (etterhvert uten mat) og være våken i lengre perioder på dagtid kommer etterhvert som babyen blir større....
1frafør_1påvei Skrevet 15. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 15. september 2011 Dette er kanskje et optimistisk håp fra en smådesperat mor som er lei av å stå opp midt i natten legger han når han sovner på kvelden egentlig. Ikke noe fast tidspunkt, bare følger hans rytme. Så det kan være alt fra kl.21-00.00. Kaffetrakta får hvertfall god trim i denne perioden
Gutt 08 Jente11 Skrevet 15. september 2011 #4 Skrevet 15. september 2011 HELT normalt for en baby som er så liten:) Men det vil endre seg snart, så bare hold ut! Ikke stress med fast leggetid enda. Leggetida pleier å regulere seg mellom 3-6mnd alder, ofte nesten helt av seg selv:) At han har de lengste soveperiodene på natta er bra, og ei økt på 3-4timer er ikke så dårlig det heller på dette tidspunktet. Ja de første 3mnd er slitsomme, men det er tross alt en kort stund når man ser på det i ettertid. Lykke til, ting blir bedre:)
C.L.H85 Skrevet 15. september 2011 #5 Skrevet 15. september 2011 He he, kjenner meg igjen:) De 3 første ukene var tuppa våken fra kl 00-5 om natta og sov om dagen(imens jeg bare greide å sove kanskje 2 timer i løpet av dagen. Kunne nesten sovne stående en periode;) Helt fram til ca 3,5 mnd så sovnet hun ikke før kl 12 på natta og kunne sove med 3-4 matpauser til 12 på dagen igjen... Ergo aldri alene tid da hun hadde et voldsomt nærhetsbehov;) Bare vent så snur det av seg selv med litt hjelp med rutiner;) Hs mi sa at det ikke var noe vits i å mase med rutiner før de er rundt 3-4 mnd, for da begynner et hormon å utskille seg som sier når det er natt og dag;) Så bare stå på, snart sover hun greit skal du se;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå