Gå til innhold

Kan leieselskapet nekte meg dette?

Anbefalte innlegg

Har bodd alene med mine barn i leid leilighet over en 2 års periode. For en stund siden har jeg fått meg kjæreste. Hvis kjæresten får jobb der jeg bor (det blir avgjort om 1 måneds tid), blir han å flytte sammen med meg. Så jeg lurer på, kan utleieselskapet nekte meg å ta inn samboer i min husstand? Det er ikke flere ledige boliger i kommunen, så hvis jeg får nekt, kommer vi til å slite maks, og måtte flytte ut av kommunen og jeg må søke ny jobb osv.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143579029-kan-leieselskapet-nekte-meg-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Du kan regne med at siden det blir flere i husstanden vil leien øke deretter.

Takk for alle svar.

Det er fast leie i alle leiligheter som dette selskapet leier ut, uansett om det er en singel person eller en familie som bor der. I en annen leilighet fra samme selskap, som ser helt likedan ut, bor det en familie på 5, som betaler akkurat like mye. Min nabo er en singel person, som også betaler samme pris, så jeg tror at prisene er faste her.

HI

Annonse

Så du kan trygt la din samboer flytte inn :)

---------------

Skal du først slå om deg med paragrafer, så bør du vel helst kanskje vite hva du holder på med???

Ja, utleier kan faktisk nekte deg i enkelte tilfeller å ta inn en samboer.

Paragraf § 7-1 sier nemlig at godkjenning kan nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det, eller hvis husrommet klart blir overbefolket.

Også paragraf § 11-1 kan komme inn i bilde her hvis du leier "kommunal" bolig, eller andre bolig for vanskligstilte, hvor utleier da kan ha rett til å nekte opptak.

Men, dette er untakene.

Som oftest er det ingen problemer, men det enkleste er uansett å ta en telefon å spørre, så bruker det å ordne seg ;)

Setningen i paragraf 7-1 som du refererer til, gjelder kun bestemmelsens annen setning - opptak av andre i husstand, enn samboer/ektefelle, der GODKJENNING er nødvendig. For de personer som er oppregnet i bestemmelsens første setning, er det ikke nødvendig med godkjenning.

I kommentarene til loven står følgende om opptak av samboer og ektefelle: "det ikke er nødvendig med noen søknad eller melding til utleieren om at de nevnte personer er tatt opp i husstanden, og utleier kan ikke motsette seg utvidelsen selv om han har saklige innvendinger mot vedkommende". Så man trenger ikke en gang å gi melding til utleieren om opptak, selv om det er klart den ryddigste måten å gjøre det på.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...