Gå til innhold

Familieøkonomi.... ER dette gjennomførbart?

Anbefalte innlegg

Vi har aldri hatt budsjett. Og ting går over styr, vi satser hele tiden på at den andre har penger, osv.. Men nå skal vi skjerpe oss, og har satt opp et enkelt regnestykke:

Lønn meg: 19 000 (etter skatt)

Lønn mannen 23 000 (etter skatt)

Leieinntekt: 6000

Tilsammen 48 000.

Faste utgifter: 32 000 (Her har vi tatt i litt til mnd med mer)

Mat/husholdning: 6000

Tilsammen 38 000.

Da sitter vi igjen med 5000.- hver, som vi kan disponere som vi vil. Drivstoff og klær må dekkes av dette.

Når jeg ser regnestykket slik, føler jeg at det ikke er gjennomførbart... Men vi har jo klart oss tidligere, så det bør gå? Om vi skal spare noe (Som er planen) må det bli fra "lommepengene" .

Er matbudsjettet jeg er mest bekymra for. Klarer man og dekke mat og husholdning for 6000 i mnd? Vi er 2 voksne og 2 barn.

Fortsetter under...

Matbudsjettet ville jeg bekymret meg litt for, men med god planlegging går det fint:)

Sett opp middagsplan og handle en gang i uken. Dra til Sverige og fyll fryseren med kjøtt. Bruk alltid restematen (enten til kveldsmat eller matpakke, evt kan ofte køtt som er til overs brukes i omelett osv). Les tilbudsaviser, handle på salg og fyll fryseren. Mange butikker har ofte ti kronersmarked, eller ukestilbud. Drikk alltid vann til middag. Sett en begrensning på antall yoghurt i uken osv. Dropp kosematen.

Lag mat fra bunnen. Tar ofte ikke lenger tid dersom man planlegger. Jeg lager ofte hjemmelaget lasagne, kjøttkaker osv. kveldeni forveien slik at jeg bare kan sette det inn i ovnen når jeg kommer hjem fra jobb.

Bli bevisst på hvor mye mat som kastet iløpet av uken, man kan fort få sjokk. Dersom barna er litt større så gjør de bevisst på det også. F.eks ved å veie maten som kastes. Utnevn et av barna til strøm-mester som får i oppgave å spare mest mulig strøm (passe på at unødvendig lys ikke er på, at oppvask - og vaskemaskinen er full før den settes på, at TVen ikke står på når man egentlig ikke ser på den osv) Ikke det at det er så veldig mye penger å spare på det, men barna blir litt mer miljøbevisste.

Husk at barnas klær skal dekkes av "lommepengene" også da :-)

Jeg er mest bekymra for husholdningsbudsjettet... Men jeg må bli flinkere på rimelige middager, jeg ser at det er det som drar opp veldig.

Hi :-)

Annonse

Nille selger palmolive såper veldig rimelig sammenlignet med dagligvarebutikker.

Se på sider som http://www.101gratis.com/ og gjerrigknarken.no om det er noen gratistilbud du kan benytte deg av. man kan ofte få rimelige barberhøvler, dagkremer ol mot å kun betale porto, men man må selvfølgelig huske å avbestille når du mottar pakken så du ikke får tilsendt en ny en gang i måneden.

Det burde gå hvis det i de faste utgiftene er tatt med ting som bilreperasjoner, tannlegeregninger, ferier, julegaver, ol.

Hvis jeg var dere ville jeg heller sette av en pott til klær og utstyr til barna, og en fast sparing til uforutsette utgifter enn å ha så mye i "lommepenger".

Jeg er helt enig, men mannen mente vi hadde kontroll alikevel.. Men jeg har bestemt meg for at jeg skal legge vekk 2500 til sparing hver mnd av min posjon lommepenger, sånn i tilfelle.

ALT er tatt med i faste utgiftsdelen ja, og da overdrevet litt også. 3000 på hver i tannlege i året osv :-)

6000 på mat er ganske mye. vi er familie på 4 og bruker 2500-3000 kr i måneden på mat. vi holder ikke tilbake på maten da. men sløser ikke.

dere burde spare. vi sparer alt fra 2000-5000 pr måned. alt utifra hvor mange regninger,..

dere har ganske høyt penge forbruk. vi tjener likt som dere i jobbene våre. og bruker kansje 15000 i måneden på regninger og lån.

Annonse

Innfør en fast dag i uka med suppe/rundstykker og suppe/pannekaker (annenhver uke med hver). Da har du billig mat en dag i uka uten å måtte tenke deg om, du har planen klar onsdager (f eks).

Kjøp findusfisk når den er på 40% tilbud på coop, og spis en dag i uka til det er tomt (stort sett mye å velge i, så det blir likevel variert).

Bruk butikkenes egne merkevarer, du lærer fort hvilke du liker og hvilke du bør stå over.

Når dere spiser poteter, kjøp dem naturell (sparer både lommebok og helse å unngå potetprodukter fra frysedisken).

Bli glad i frossengrønnsaker, løk, paprika, gulrøtter, kålrabi og andre billige grønnsaker, de er like sunne som de mer eksklusive.

Venn deg til å gjøre hovedinnkjøpene på lavprisbutikkene, dra så til fullsortimentsbutikken og kjøp det de manglet på den første butikken og de varene fra tilbudsavisen du vet dere kommer til å bruke.

Gjør matlaging til din nye hobby, og om dere bor ved kysten lær ungene å like fisking. Finnes ikke bedre søndagsmiddag enn sprellfersk torsk fisket i regnet på familieutflukt. Fint med frisk luft også.

Når jeg lister opp høres det ut som en nitrist tilværelse, men det gir mye glede å finne billige varer og tilberede til familien, og du frigjør penger til noe annet.

Vi er to voksne og to barn (5 og 7 år).

Vårt budsjett ser ca slik ut:

Mat, bensin, dagligvare + litt småtteri = 10 000 (er ofte litt for lite)

Regninger (strøm, sfo, bhg, avis, tv, internett, fritidsaktiviteter for barna + alle regninger som dumper ned i postkassen = 15000

Huslån = 20 000 (ca 8-9000 i renter, resten avdrag)

Lommepenger = 6000 ( 3000 til hver = frisør, klær, ungenes klær osv)

Hytte = ca 5000+ hver mnd (renovasjon, strøm, forsikringer osv)

Da har vi ca 5000 igjen hver mnd og det blir borte til type ting som bil rep, gaver, reiser, ekstrakjøp, oppussing osv.

Grovinntekt hos oss er:

Jeg: 27000 (etter skatt)

Mannen: 25000 (etterskatt)

Leieinntekt : 9100 (etter skatt)

Vi har totalt 44tusen inn, og 38tusen ut.

Vi har budsjett, og jeg digger det! Aldri vært økonomisk av meg, men etter at jeg fikk satt opp budsjett og faktisk kan "flytte penger" uten å ha de, så ser man fort hva man bruker de på.

Vi har budsjett på 6000 kr i mnd på mat. Dette har sklidd litt ut tidligere, men nå SKAL vi ikke overgå den summen uansett (Selvsagt blir det noe annet til jul, men til vanlig) Handlet nå på mandag, for ca 1200 kr, og da har vi middag i minst 2 uker! Trenger bare å spe på med melk, brød og frukt. Og det ska jeg klare med under 500 kr i uka.

Handle på tilbud er jeg en racer på! Kjøper aldri noe til fullpris :)

Tilsammen har vi 5000 i mnd som kan brukes på dill. Det er i utgangspunktet "nok", men om vi f.eks skal gjøre noe sammen som koster penger, så blir det fort en tusenlapp eller to som går...

Høyt pengeforbruk?? Vel, det vil jeg ikke si at vi har, anonym lengre her oppe. Vi betaler 14500 i boliglån, 5000 i billån (Har 2 bilder hvorav en er nedbetalt) og 2000 i forsikringer. Dette blir da 21500 i mnd, og resten går til å dekke strøm, internett, HAMOS, telefonregninger, dyrlege og noe annet småsnacks som tannlege osv.

Vil da tro at dette er ganske normale utgifter?!

Her finner du sifos standardbudsjettskalkulator:

http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi

Skal du lage budsjett, så vil jeg anbefale å ta med alle utgifter dere har i løpet av et år på et excel-ark, og betale månedlige avdrag inn på en regningskonto med en gang pengene kommer til. Det hjalp veldig her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...