Gå til innhold

Generell studiekompetanse - privatist.. anyone? :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å melde meg opp som privatist.

 

Er det sånn at man kjøper de bøkene man trenger, melder seg opp og tar eksamen?

 

Får man ikke vite hva man bør lese på osv?

 

Er det noen som har tatt GENS ved NKS/NKI?

 

 

Mange spørsmål her, men jeg undrer da vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt skolen du skal ta eksamen på, da kan du få en pensumliste.

Jeg har tatt matematikk til studiekompetanse ved NKI.

Noe spesielt du lurer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg fikk jo endel hjelp, men det tok ofte litt tid med tilbakemeldinger, og læreren ble også sykemeldt 3 uker, og fikk da ingen "vikarlærer" heller..

 

Men jeg hadde kanskje litt kortere tid enn andre å gjennomføre dette på da.. Det var Nav som betalte for meg fordi jeg var på attføring, og det tok lang tid med den saksbehandlingen, så jeg kom ikke igang med kurset før enn i slutten av januar, og eksamen var i mai.

Så dermed hadde jeg det jo litt travelt, var 14 innleveringsoppgaver tror jeg, noen fikk jeg tilbakemelding på samme dagen, men andre tok flere uker.. Så de to siste innleveringene fikk jeg ikke svar på før etter jeg hadde hatt eksamen..

Så det er ikke bare NKI sin feil da, det var jo jeg som hadde det "travelt"... Men jeg fikk god hjelp fra læreren når jeg sendte mail og spurte om spørsmål osv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :)

 

Er det sånn at om man står i alle de fagene man trenger så har man studiekompetanse? Uavhengig av bakgrunn og hvor lenge man har jobbet osv?

 

Eller MÅ man ha alle fagene pluss 5 års relevant praksis i tillegg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt usikker på hva du mener..

 

Du har tenkt til å søke høyskole med generell studiekompetanse etter 23/5 regelen?

 

Da trenger du å ha 5 års praksis, men det trenger ikke være relevant for det du skal søke, det kan være hva som helst, og du får også godskrevet om du har vært hjemme med barn..

Også trenger du da de generell studiekompetanse fagene.

 

Skal du søke med realkompetanse, da må du ha ganske mye relevant praksis, men det er en helt annen vurdering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det blir vel 23/5 års regelen ja.

 

Skal søke vernepleierstudie etter godkjent GENS.

 

Men jeg er usikker på om jeg har 5 års praksis.. men jeg har da 2-3 år pluss omsorg for barn. Så da er det ikke mye igjen uansett.

 

Jeg trudde kanskje man stilte på lik linje med de som får studiekompetanse ved å fullføre tre årig videregåendeskole.

Men man må da altså ha 5 års praksis i tillegg.. skjønner.

 

:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du gått vgs tidligere?

Jeg hadde ikke 5 års praksis, men jeg hadde to år på hotell og næringsmiddelfag, så jeg tok da disse studiekompetansefagene, også måtte jeg ha gym og et valgfag i tilegg, og da fikk jeg studiekompetanse uten å ha praksis..

Så det er en mulighet det også.. Som du kanskje skjønner så er det mange innviklede måter å gjøre dette på ;)

 

Men jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en rådgiver på din nærmeste vgs, så kan de hjelpe deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du gått vgs tidligere?

Jeg hadde ikke 5 års praksis, men jeg hadde to år på hotell og næringsmiddelfag, så jeg tok da disse studiekompetansefagene, også måtte jeg ha gym og et valgfag i tilegg, og da fikk jeg studiekompetanse uten å ha praksis..

Så det er en mulighet det også.. Som du kanskje skjønner så er det mange innviklede måter å gjøre dette på ;)

 

Men jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en rådgiver på din nærmeste vgs, så kan de hjelpe deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt 1 rådgiver og vært på en rådgivningstime. Men de sender meg bare videre til neste studieveileder, for de visste ikke hva jeg manglet og bla bla bla. Irriterendes..

 

Jeg har fullført ett år på videregående(yrkesfag), pluss 1 termin andre året.

Etter det har jeg jobbet litt og gått skole litt pluss omsorg for barn.

Etter hva jeg har hørt kan man få godskrevet 2 år for omsorg for barn?

 

Det er rart, uansett hvem jeg kontakter, er det ingen som kan gi et konkret svar:P Tenker på rådgivere osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...