Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #1 Skrevet 14. september 2011 Skal leie ut kjellerleiligheten og har hatt flere på visning. Veldig vanskelig å "velge" ut hvem som skal få bo her og da lurer jeg på hvem som er de "beste" leieboerne? Ung mor med lite barn? Polakker (far og sønn) som jobber døgnet rundt? Liten familie med nyfødt baby? Unge søsken i fast jobb? Unge par uten barn? Hvem skal jeg velge tro??
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #2 Skrevet 14. september 2011 Ingen Ung mor kan fort bli mor med kjæreste med unger. Polakker er som kaniner, plutselig kommer resten av slekta også Liten familie med kolikkeunge som plutselig vil ha større plass. Unge søsken kan fort bli søskenkrangling og dobbeltbooking av fester i helgene. Ungt par uten barn kan fort bli barn som trenger større plass. Min leietaker er perfekt; Kjekk ung homofil mann som klipper plena, reiser halve året på jobb, er makelig anlagt, fester ikke hjemme, betaler husleie punktlig og tar med seg en og annen kjekkas hjem på ons.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #3 Skrevet 14. september 2011 Unge par uten barn. Men de må se litt ordentlige ut og ha stabil inntekt.. Gjerne litt overvektige:p Jeg og samberen er litt overvektige begge to, begge ser veldig vosken ut og vi har ALLTID blitt valgt ut til å få leie. En gang sto det mellom oss og 15 andre par. De valgte oss;)
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #4 Skrevet 14. september 2011 Ville valgt de som jobber døgnet rundt. Vi har leieboere, det verste jeg vet er at de er ute i hagen. Vil heller ha noen som knapt er hjemme.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #5 Skrevet 14. september 2011 Hadde tatt polakker. de jobber hele tiden, og når di har fri, reiser de hjem :-)
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #6 Skrevet 14. september 2011 Jeg ville utvilsomt valgt polakkene. Jeg leier selv ut til folk som er lite hjemme, og når man først er avhengig av å leie ut så er det godt å leie ut til noen du knapt ser.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #7 Skrevet 14. september 2011 Hadde gått for polakkene, jeg:-) Vi har drømme-leieboeren hos oss. Han er ikke norsk opprinnelig, men har bodd her i åresvis. Han er i femtiåra, skilt, har voksne barn, fast jobb, har sjelden folk på besøk her(han er veldig sosial, men er mye hos venner), mye av tida sitter han i underetasjen sin og lager musikk, med øretelefoner på.(han er musiker på fritida) Leiligheta ligger i forlengelsen av huset, så han har to etasjer, nesten som et lite rekkehus, det hjelper veldig mtp lyder. Merker knapt at han er her, noen ganger kan det gå et par-tre uker uten at vi ser han, nesten så jeg har vurdert å låse meg inn for å sjekke at han ikke ligger der dau....(neida, men han er jo som et spøkelse, hehe) En sjelden gang hører vi at det dunker i kjøkkenskuffene, så da vet vi at han er i livet.. .
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #8 Skrevet 14. september 2011 Uff ja, jeg syns det er veldig vanskelig å vite hvem jeg skal velge. Hadde nettopp tre søsken her og de går på skole på dagen og jobber på ettermiddagen samtidig som de kommer til å reise hjem til foreldrene mye i helgene. De virket veldig hyggelige men det er det jo flere av de som har vært på visning som har vært. Polakkene er også høyt oppe på listen, minuset er at jeg vet de har familie i polen som kanskje kommer på besøk av og til men så tenker jeg jo også at folk må jo få lov til å ha besøk;-) Vanskelige valg...
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #9 Skrevet 14. september 2011 Vi valgte å leie ut til en barnefamilie (polakker, faktisk). De har nå leid av oss i fire år. Aldri vært noe krøll med leia, ikke kommet x antall familiemedlemmer (annet enn besøk i ferier, men det er jo helt ok!) og heller ikke noe festing (for de har jo ikke barnevakt). Gå for noen med barn! Men aleneforeldre ville vi ikke ha, det blir fort mye fest når de har barnefri og kjærester som byttes ut over en lav sko.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #10 Skrevet 14. september 2011 Vi bor i tomannsbolig og naboleiligheten er leid ut til østeuropeiske arbeidere. Ja de tar seg en dram innimellom, men holder aldri på langt på natt. Ja de snakker litt hyre enn gjennomsnittet. Men bortsett fra det er de rolige og behagelige mennesker å dele hus med. Så jeg hadde gått for polakkene.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #11 Skrevet 14. september 2011 Vi valgte ungt par uten barn med høy utdanning og fast jobb. Da vet jeg at de leier fordi de ikke vet hvor de skal bo enda og trenger egenkapital for å kjøpe bolig. De er sikre betalere. Minuset er at de har en del fester og mye besøk.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #12 Skrevet 14. september 2011 En homo? En homo kan da og dra mange mannfolk med seg hjem, og han kan da og feste den tiden han er hjemme fra jobb. Kanskje kommer mannen din ut av skapet?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #13 Skrevet 14. september 2011 Pappa leier nesten utelukkende ut til polakker (han har flere leiligheter han leier ut), og han har aldri hatt nor bråk med de. Resten har jeg ingen erfaring med...
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #14 Skrevet 14. september 2011 Det er vel bare du som vet hva du ønsker av en leieboer... Selv leier vi, har leid her i over 3 år nå. Huseieren er en skilt kvinne i 50-årene. Da vi var på visning her var jeg høygravid. Det var masse folk på visning, både alenemødre, unge par, studenter og utlendinger. Vi fikk telefon et par timer etterpå om at hun gjerne ville leie ut til oss. Og det var fordi hun ønsket en barnefamilie og litt liv i sokkelen, da egne barn og barnebarn bor langt borte. Selv har vi familien vår langt borte også. Nå er førstefødte 3 år, og nr 2 kommer snart. Vi stortrives i leiligheten og har en flott reservebestemor i andreetasjen, og hun er strålende fornøyd med reservebarnebarn i sokkelen Som sagt, du må velge ut fra hva du vil ha i din kjeller
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #15 Skrevet 14. september 2011 Jeg ville gått for paret med barn, da de gjerne er seriøse og sikre betalere. Ikke driver de med fest og bråk heller (forhåpentligvis).
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #16 Skrevet 14. september 2011 Vi har bare en ting vi tenker på, og det er at vi ikke vil ha noen med barn så tett inn på oss. Særlig ikke noen som har unger på alder med våre barn. Det kan bli for tett!
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #17 Skrevet 14. september 2011 Vet jaggu ikke. Jeg leier ut en liten leilighet (i borettslag), og har hittil hatt to leietakere (siste bor der enda). Første leietaker var et sant mareritt. Hun betalte ALLTID for sent, var umulig å komme i kontakt med, når jeg fikk purringer måtte jeg betale gebyrene av egen lomme - samme med rentenota. Jeg fikk endelig kastet henne ut etter en stund, og da ble hun fornærmet over at jeg ikke ville hjelpe henne med å flytte ut. Dessuten ødela hun den integrerte oppvaskmaskinen, og gadd ikke å si noe om det. Historien er lang og ganske fantastisk, men kort sagt: Skilte kvinner i 50-åra styrer jeg unna heretter! Hun som leier hos meg nå er fantastisk! Hun er 26 år gammel, singel, barnløs og glad i en fest iblant. Men hun er stille og rolig, betaler leia tidsnok hver måned, holder leiligheta ryddig og ren og er utrolig hyggelig. Har ikke hatt noen problemer med henne! Av dine alternativer ville jeg nok valgt alenemoren. Jeg er selv ung alenemor, og vet at når jeg har barnefri vil jeg heller sove enn feste
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #18 Skrevet 14. september 2011 Erfaringen min generelt sett er å gå på type person fremfor "status". Har dårlig erfaring med utlendinger av ymse slag. Også et par som har virket helt "norske". OG jeg er i utgangspunktet ikke sær på det området, men det er noe med hvem man skal ha i hus. Ser naboen har noen litauere boende og de er fornøyd med det. Merker lite til dem.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #19 Skrevet 14. september 2011 De beste leieboerene er de som: Alltid betaler i tide Behandler boligen forsvarlig Gir beskjed dersom det oppstår skader som må fikses umiddelbart slik at det ikke blir varig skade på boligen Er hyggelige og imøtekommende Slike leieboere kan du ikke velge utifra kjønn,livssituasjon osv. Jeg var en ung alenemor som leide i 4 år og var i huseiers øyne er "drømmeleieboer". Var mange som ikke ville leie ut til meg fordi jeg var alenemor, men folk har ofte fordommer. Derfor var jeg veldig glad da hun forrige huseieren ville gi meg en sjanse på markedet
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #20 Skrevet 14. september 2011 Jeg ville valgt polakkene ;-) Selv har vi en familie på 4 fra Romania boende i første etasje hos oss. De har bodd her i 2 år og er perfekte leietakere- betaler i tide, er hjelpsomme når det trengs å ta i et tak, de er høflige og rolige. Lite folk på besøk. De har barn på alder med våre, uten at det er påtrengende. De har laget en regel for datteren om at hun ikke har lov å ringe på hos oss, men får lov å gå ut i hagen hvis sønnen vår er ute og leker. Vår sønn ringer av og til på hos de og spør om hun vil ut og leke, eller han går ut når han ser hun er ute. Dermed blir det aldri "for mye" kontakt eller mas, og ungene møtes stort sett ute når de begge har anledning. Forøvrig er jeg også litt sær på det å dele hagen med noen, så ideelt sett kunne jeg tenkt meg å hatt noen uten barn. Men vi har ihvertfall vært heldige med denne familien :-)
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #21 Skrevet 14. september 2011 Som alenemor ville jeg anbefalt deg alenemoren... :-) Hun har alt ansvar alene og ønsker nok ikke noe tull mht leie etc, og betaler sannsynligvis punktlig. Det bor noen østeuropeere i nabokjelleren, og der er det fullt liv hele døgnet - og gud vet hvor mange som egentlig bor der. Tror det er to par.... Det er alltid masse biler som kjører ut og inn i gården, og det er alltid minst en som står ute og røyker. Har hørt dem krangle ganske voldsomt og syns ikke det er noe særlig. For noen uker siden ble strømmen tatt fordi de ikke hadde betalt regninga. Da sto de ute og grillet mat hver dag...
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #22 Skrevet 14. september 2011 Har du spurt etter referanser fra tidligere leieforhold? Det er ganske vanlig.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #23 Skrevet 14. september 2011 hvorfor overvektige leieboere, du som skrev det??
Anonym bruker Skrevet 15. september 2011 #24 Skrevet 15. september 2011 Kjenner at jeg blir utrolig takknemlig for at vi har stor enebolig uten utleiemulighet, så slipper jeg dette problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå