Gå til innhold

Bruke frossen mm til??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ca 2,5 liter mm i frysa som snart går ut på dato. Hva i all verden kan jeg bruke dette til?

Gutten min er 8mndr. og jeg ammer om kvelden, og noen ganger på morgenen. Han vil ikke ha mm på flaske. Syns det er utrolig dumt å kaste så masse bra melk! :)

Supert hvis noen har noen tips å komme med :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bruke det i maten? evnt bland i grøt el lag potet/grønnsaksmos:)

Skrevet

Du kan blande det i mat og grøt, det kan brukes som annen melk, eller som væske generelt. Du kan også forsøke å gi den med tutkopp, enten kald eller varm.

Ang. holdbarhet: om det er oppbevart i dypfryser (-18C eller kaldere, stabil temp) så er det holdbart i mer enn 6 mnd. Etter 6 mnd kan næringsinnholdet forringes noe, da ikke alle vitaminer tåler så lang lagring, men så lenge melka ikke smaker surt eller harskt kan den fint brukes til mat. Derimot bør ikke "gammel" melk gis som eneste næring til et barn over tid, fordi det da kan bli feilernært. "Over tid" betyr i ukesvis, det er absolutt null problem å gi en porsjon av den til et friskt, fullbårent barn (som ikke lenger er nyfødt) innimellom, eller bruke i mat.

Skrevet

Takk for svar :) Går det an å koke melka uten å ødelegge den? lurte på å lage havregrøt av den. Og i nestle/hipp sine grøter der det skal være vann, kan jeg da ha melk i stedet? :)

Mente jeg leste på ammehjelpen sine sider at mm kun kunne oppbevares i frysa i 3 mndr?? stemmer ikke dette altså?

Skrevet

Ammehjelpen sier 6 mnd i dypfryser, men at det også går bra lenger. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk for alle hvis og om.

Om du koker melka så vil mye av næringsstoffene i den bli ødelagt (bla. c-vitamin), og antistoffer tror jeg også ødelegges ved høy temperatur. Imidlertid er det mye som tåler pasturisering (rask oppvarming til 72C), melk som brukes på sykehus er så vidt jeg vet pasteurisert i mange land, så det kan ikke være fullgæli.

I Nestle/Hipp sine grøter som blandes med vann er det MME, så de bør du ikke blande med morsmelk, da vil de bli veldig næringsrike.

Derimot kan du bruke Holle sine grøter, de fås på helsekost og inneholder ingenting annet enn kornet de er lagd av samt B-vitamin. Varm melka til ca 40C eller litt mer, og ha i grøtpulver. Server raskt, enzymene i morsmelka gjør grøten tyntflytende etter max 30 minutter. Melet i disse grøtene er forkokt slik at grøten ikke trenger å kokes, du lager den akkurat som de andre babygrøtene. Hirsegrøt inneholder mye jern, i tillegg ER det bra med jern i morsmelk også, og det er veldig lett tilgjengelig for babyens kropp slik at alt absorberes i tarmen (tror det er ca 20% som absorberes fra MME, derfor må det tilsettes mye mer enn barna trenger).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...