Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #1 Del Skrevet 14. september 2011 Hei, noen som kan komme med noen gode råd? Bor for tiden i Usa og har nettopp sagt fra meg jobben hjemme i Norge. Er her på min manns VISA, (som også er norsk, og jobber for et norsk firma) Dvs, jeg kan jobbe, men da mister jeg og barna alle rettighetene fra Norge (helseforsikringer o.l) Bare så det er sagt, så har jeg allerede måttet oppgi mine pensjonspoeng fra Norge og vi får ingen barnetrygd fra Norge, da vi har "valgt" å flytte til Usa selv og at trygdeavtalen mellom Norge og Usa ikke inneholder disse punktene. (Ved å vært bosatt innenfor EU så hadde ikke dette vært noe problem!) Snakker en med NAV, så skal vi ha samme rettigheter som om vi bodde i Norge, men går en mer i dybden på disse reglene, så er det noen NAV kontorer som utbetaler barnetrygd mens andre ikke (til familier i USA). Med andre ord, vi har egentlig ikke krav på det i følge reglementet, selv om vi betaler skatt til Norge og arbeidsgiver betaler inn til folketrygden. Ikke nok med dette, jeg er full skattebetaler hjemme ved at vi leier ut leiligheten som står i mitt navn. Selv er jeg ei stå på jente som liker å ta i et tak, men blir så frustrert over systemet som bremser og hindrer meg i å få lov til å jobbe. Har også et eget AS, og prøvde å sette meg inn i hvilke fordeler og ulemper det vil være å ansette meg selv gjennom dette. Igjen ser det ut til at siden jeg for tiden er bosatt i Usa, så har jeg ikke rett på å tjene penger selv om alt er sentrert til Norge. Jeg har lov til å betale arbeidsgiveravgift, men foreldrepengene har jeg nok ikke krav på. Blir så frustrert over dette systemet som motarbeider individet og lysten til å få ting til! Jeg er som sagt født inn i dette systemet og har alltid gjort min plikt som borger. Derfor kan jeg heller ikke lyge og skrive at jeg bor f.eks hos mine foreldre, da jeg vet at dette ikke er sant. Jeg har faktisk vurdert å flytte hjem til Norge, men det er i ren frustrasjon. Vi trives her og vi vet at vi er her på lånt tid. For meg blir det prinsipper og jeg har svelgt kameler (jeg ser at mannen min er meget oppgitt over meg og disse prinsippene, men jeg vil sikre meg selv. Si f.eks at han skulle finne seg ei ung snelle, da blir jeg en av statistikken som jeg ikke ønsker å være en del av (kona oppgav alt for å være hjemme med barna...) Nå er jeg gravid i uke 8 og har enda noen uker på å ta valget i forhold til om jeg skal jobbe for å ha rett på foreldrepenger. Min mann skal vist ha rett på foreldrepenger (da han har VISA). Jeg sier at jeg kan hive meg på et nettstudie i Norge slik at han får rettighetene og gjerne litt fri sammen med familien når sistemann kommer (da virker det som om det er penger ut av vinduet (studieavgifter o.l) og jeg vet ikke om han "tør å ta seg fri" fordi han er en av lederne her borte. Gjerne vi bare skulle gå for engangstøtten ( som også blir et lottospill, da noen NAV kontorer sier at dette er kun for de barna som er født i Norge og da får vi jo heller ikke krav på dette). Hjelpemeg, dette ble langt og jeg trenger sårt noen gode råd (for vi kan jo ikke fortelle nyheten til noen at vi venter nr 3, ser jaggu ut som min mann også har noen prinsipper;) og jeg respekterer at han ikke vil dele nyheten før den magiske 12 uker er gått (men da begynner tiden å tikke for at mine prinsipper om rettigheter renner ut i sanden...) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143576905-nav-gravid-rett-p%C3%A5-foreldrepenger-bosatt-i-feil-utland/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #2 Del Skrevet 14. september 2011 såvidt jeg vet har du ikke rett på noe støtte fra NAV så lenge du ikke er bosatt i norge..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143576905-nav-gravid-rett-p%C3%A5-foreldrepenger-bosatt-i-feil-utland/#findComment-143576948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. september 2011 #3 Del Skrevet 14. september 2011 Ja, hadde det vært så enkelt (noe reglene absolutt burde vært!) og tusen takk for svar:) Her er det unntak fra reglene. Er du bosatt i Europa har du samme kravene som om du var bosatt i Norge. Jeg har ingen problemer med å være med og bidra til fellesskapet og felleskassen, men jeg kjenner at jeg får problemer når det er forskjellsbehandling! Er det rettferdig at jeg skal gi til felleskassen og ikke få retten til å ta "utbytte" når jeg i utgangspunktet er delaktig i innskuddene? Hilsen HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143576905-nav-gravid-rett-p%C3%A5-foreldrepenger-bosatt-i-feil-utland/#findComment-143577015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå