Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 5 uker som får både ammes og får MME. MME fås på kveldstid før leggeprosessen starter. Hun roer seg ikke før hun ammes en siste gang. Hun sovner ved puppen. Legges hun i egen seng etterpå våkner hun og vil ligge ved puppen igjen, derfor ligger hun som oftes i vår seng. Problemet er at hun helst skal ha puppen i munnen gjennom hele natten. Prøver og venne på smokk, men det fungerer ikke på kveldstid/natterstid.

Noen som har råd hvordan avvenne bruken av pupp som smokk? Blir veldig lite søvn grunnet dette. Merker godt på jenta at hun trenger kroppskontakt, og derfor er sengen skummel. Samsover gjerne, men ser helst at pupp brukes til mating, ikke kos.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok lurt at du fjerner puppen idèt hun er i ferd med å sovne - fjern brystet når hun slutter å suge/sovner. Når hun våkner til, så gir du brystet tilbake. Fortsett de 40-100 gangene det tar før hun sovner uten puppen i munnen, og gjenta denne prosessen hver gang hun skal sove ;) På natta anbefaler jeg deg å ha henne inntil deg men uten puppen i munnen. Det bør holde med nærheten du gir ved samsoving :) Jo mer du lykkes med å få babyen til å sovne uten pupp i munnen, jo mer vil hun akseptere å sove på natta uten brystet i munnen. Viktig at du starter med dette nå, for avvenningen må jo skje før eller senere..

Og pass på at snuppa får masse kos og nærhet på dagen, men at pupp forbeholdes måltider; den er ikke til for trøst eller kos. Jeg har en puppoman til gutt selv, og da jeg starta med puppeavvenning når han var ca 9 uker så tok det ca 2 mnd fra å sovne ved puppen/samsove til han lå i egen seng på natta <3

Vi sliter fremdeles mye med våkenetter og trøbbel med innsoving på dagtid, så jo før du får avlært jenta di denne uvanen, jo mindre vil du slite med dette i fremtiden ;) Hun er jo liten ennå, men å fjerne brystet idèt hun sovner er en anerkjent no-cry-sleep-solution :)

Skrevet

Det viktigste å få til de første 2-3 månedene er "nok søvn for alle", og måten det skjer på er underordnet. Hvis både du og babyen og pappaen sover best ved samsoving så er det det beste for dere. Helt riktig som Madolyn sier så trener du henne ved å forsiktig løsne puppen (vakuumet) rett før hun sovner og gjentar. Jeg trur ikke jeg var så konsekvent i den alderen, for han sovnet så tungt at puppen løsnet og jeg løfte ham over i egen krybbe etter noen timer når jeg våknet og hadde dårlig plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...