Gå til innhold

Inspirert... Sjekker dere leksene til barna deres?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2.klassingen sitter ved kjøkkenbordet og gjør lekser mens jeg lager middag, hans lekser ser jeg alltid over.

5.klassingen gjør lekser på pulten sin etter skolen (mens vi fremdeles er på jobb), hans lekser ser jeg ikke over hver dag, men tar "stikkprøver" noen ganger i uken. Han har alltid gjort alle leksene sine og jeg tror jeg har oppdaget feil svar kanskje 2-3 ganger på de 5 årene han har gått på skolen. Han er veldig pliktoppfyllende og skoleflink.

Ser for meg at lillebror kommer til å trenge litt mer oppfølging, er skoleflink han også, men en litt annen personlighet.

Sønnen min gjør alltid leksene på kjøkkenet mens jeg lager middag. Når han er ferdig, sjekker jeg alltid over for å se om han har gjort det ordentlig.

Noen ganger når han slurver, da må han gjøre det på nytt.

Går i 2. klasse.

Annonse

Vi satt sammen med lekser til og med 3. klasse, litt mindre i 4. og 1-2 ganger i uka nå som hun går i 5. Sjekker ikke leksene hver dag, stoler på henne når hun sier at alt er gjort.

HI fra den andre tråden

Selvfølgelig. Til og med 10. klassingen (SÆRLIG 10. klassingen!), 5. klassingen må gjøre slurv om igjen, men må ikke rette alle feil om jeg ser han sliter (slik at lærerne lettere kan fange opp det han ikke skjønner). 3. klassingen må rette opp alle feil siden han er meget faglig sterk og kan forventes mer av...

Slutter man noen gang med å være involvert i ungenes skolearbeid?

Jeg har nå to i videregående, og jeg leser fortsatt gjennom oppgaver i ny og ne, men hoveddelen av det å sjekke lekser nå går på å diskutere oppgavene, høre hvordan de har tolket dem, komme med forslag til kilder, vinklinger, ordlyd, forklare osv.

Ja, men nå har jeg bare en førsteklassing;)

Blir nå å sjekke det ut barneskolen tenker jeg, må jo nesten også se an hvordan hun modnes i forhold til det.

Jeg skulle ofte ønsket at min mor var strengere ang lekser etter barneskolestadiet, sa ofte at jeg hadde gjort alt og hun trodde meg selv om jeg ikke hadde gjort noe.

Jeg er alltid i nærheten når 1 og 3klassingene gjør leksene. Er det vansklige ting sitter jeg sammen med de, er det enkle ting rydder jeg eller gjør ting rett i nærheten. Jeg grovsjekker de ikke, men titter over. Sjeldent det er noe galt, for de pleier å spørre om hjelp når det er noe de lurer på.

Har to stebarn i 5 og 9klasse. De gjør leksene alene og har vel nesten gjort det hele tiden. Er jeg hjemme pleier de å sitte sammen med meg og de to andre, men når jeg ikke er hjemme sitter de i hvert sitt rom. Leksene blir sjeldent sjekket der. Men det får far og mor ta seg av, jeg er her om de trenger hjelp. Og siden de ofte kommer og setter seg sammen med oss for å gjøre lekser så virker det som de liker det, men det gjør ikke mor og far. (aner ikke hvor mange ganger jeg har sagt til min mann han må sitte eller være i nærheten når mine barn gjør lekser. Han tenker ikke helt over at minsta ikke kan lese lekseplanen sin engang....... mannfolk altså!)

Annonse

Har to jenter som går i 2. og 4. klasse.

Eldste gjør lekser på rommet eller på kjøkkenet mens jeg lager middag eller andre ting. Jeg hjelper henne om hun ber om det. Satt sammen med henne til og med 2.klasse.

Yngste gjør som oftest lekser på kjøkkenet, men jeg sitter ikke alltid med henne heller. Hun følger jeg opp litt mer da jeg feks hører henne i lesing.

Jeg retter ikke alltid oppgavene til eldste- særlig ikke matta da jeg syn det er bra at læreren kan se det hvis det er noe hun ikke har lært ordentlig:)

Men jeg ser alltid over leksene til begge to:)

Ja, vi sjekker alltid barnas lekser, hjelper til der det trengs, ikke ved å gjøre leksene for barna, men settr oss ned, så hjelper vi dem ved å rette eller forklare så de forstår oppgavene. Jeg opplever at barna ofte ikke har fått forklart godt nok på skolen hva som skal gjøres, alt for mye støy og greier som foregår i klasserommet, så det er helt avgjørende at de faktisk får hjelp hjemme. Vi har også en ungdomskoleelev, og vi setter oss også ned med ham for å gå over leksene og hjelper der han måtte ha spørsmål.

Hadde alle foreldre gjort dette så hadde flere barn lyktes med skolearbeidet og kansje ikke gått skoleleie. Utrolig viktig at vi foreldre engasjerer oss i skolearbeidet.

Møter alltid opp på alle foreldremøter, vi er/ har vært klassekontakt eller vært med i diverse komiteer.

Det er minst like viktig å fortsette med dette når de begynner på ungdomskolen, der faller mange av, mye fordi foreldrene ikke lengre involverer seg. Man merker det også på elendig oppmøte på foreldremøtene, men det er faktisk nettopp på undomstadiget at de aller fleste sliter mest med både lekser og ting som foregår på skolen, så desto større grunn for å fortsette å involvere seg i skolen og i leksene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...