Liaes Skrevet 13. september 2011 #1 Skrevet 13. september 2011 Gir dere tran eller d-vitamin dråper? Jeg fullammer, så om jeg tar ekstra d-vitamin, vil mm inneholde mer d-vitamin slik at jeg slipper og gi baby tran? Eller vil det aldri bli nokk d-vitamin i mm så jeg slipper og gi tilskudd?
una1 Skrevet 13. september 2011 #2 Skrevet 13. september 2011 Vi gir tran til gullet på 3 mnd. I tillegg tar jeg trankapsler og fullammer. Babyene får ikke "for mye" d-vitamin om du tar selv i tillegg til at du gir babyen. Tran er nok bedre enn d-vitamin dråper, da denne også inneholder umettede fettsyrer som gjør godt på hjernens utvikling hos de søte små.
Triduana Skrevet 14. september 2011 #3 Skrevet 14. september 2011 Har du noen tips til å få babyen til å "holde på" tranen? Har gitt det i noen dager, men han bare brekker seg og spytter ut, så jeg tviler på at veldig mye når magen..
Isabella12 Skrevet 14. september 2011 #4 Skrevet 14. september 2011 Fra fire uker skal du gi tran eller d-vitamin, regner med at du har fått beskjed om dette på HS. FUnker det ikke med tran, ville jeg prøvd d-vitamindråper (fåes på apotek) frem til du evnt kan blande tran i mat.
una1 Skrevet 14. september 2011 #5 Skrevet 14. september 2011 Vi prøvde første gang når hun var 6 uker - det gikk ikke så bra... Brakk seg og satte halsen i pusterøret:-( Tok en pause og begynte igjen når hun ble 3 mnd og nå går det kjempe greit (er 3 1/2 mnd). Tar det i forbindelse med kveldstellet mens hun ligger på stellebordet. Klemmer forsiktig på kinnene og heller inn med teskje. Holder på kinna til hun har svelgt ned. Greit å være to slik at noen kan holde armene til babyen;-) Lykke til!
una1 Skrevet 14. september 2011 #6 Skrevet 14. september 2011 He he... Satte TRANEN i pusterøret, kanskje ;-)
Gjest Madolyn Skrevet 14. september 2011 #7 Skrevet 14. september 2011 Her var det umulig å få i gutten vanlig tran; ble så stort volum og han gråt så fælt hver gang Og mesteparten rant ut, så følte aldri at vi fikk i ham det vi skulle. Nå bruker vi: http://www.apotekhjem.no/Nettbutikk/display.aspx?menuid=92&prodid=92738 Mildere smak, mindre volum Vi kjøper vår på apotek 1, finnes sikkert på alle apotek da. Vi klipper av toppen da "twist off" delen bare er seig syns jeg.. Funker nok dårligere når gutten ikke vil ligge rolig på ryggen da, pga at det da kan bli litt søl.. Men her er hvertfall tran ikke noe problem enn så lenge
lillenims Skrevet 14. september 2011 #8 Skrevet 14. september 2011 Nivået av D-vitaminer i morsmelk påvirkes i liten grad av mors kosthold, dermed hjelper det ikke så veldig at du tar tran eller spise mye fisk (men det inneholder også omega-3, som går over i melka, og det er bra). Det står litt om det på s 10 i denne brosjyren (som er retta mot helsepersonell): http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/rapporter/anbefalinger_for_spedbarnsern_ring_15542 Sollys gjør at kroppen produserer D-vitamin, og det skal ikke så veldig mye til. Men dess mer klær man har på seg, dess lengre tid trengs, så et spebarn som ikke skal ha direkte sol på seg må nok ligge noen timer i sola (med tynne klær). Fra nå og frem til 17. mai er det vel dessverre ikke så gode vilkår for å lage D-vitamin i sola heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå