Gå til innhold

Synspunkter; ny samboer og økonomi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn på 4år fra før, han har ingen.

Han tjener rundt 700 000 i året, jeg tjener 320 000.

Idag eier jeg leilighet, og klarer meg bra. Men leiligheten er for liten for oss 3.

Jeg har ca 24000 totalt inn per mnd.

Flytter jeg sammen med kjæresten min "taper" jeg rundt 4000 kr i mnd (ekstra barnetrygd, stønad til bhg og skatteklasse 2).

Han eier et hus, men jeg har ikke lyst til å bo der, pluss at jeg ikke har råd til å sitte med lån på 1mill mer enn jeg har idag.

 

Han er beinhard på at vi skal betale likt, og eie 50% hver. Jeg har 500 000 i ek, han har 1,3mill. I tillegg har han "krav" om hvordan boligen skal være. Det skal være enebolig, ikke leilighet osv. Sier jo seg selv, at jeg kommer til å gå i minus hver mnd da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da fårdu være beinhard tilbake! Sett ned foten å si at du vil leve litt du også!

 

Enten så burde det være felles økonomi, eller så deler dere prosentvis etter inntekt. Noe annet er jo bare tullete! Eller så får du sette lista over hvordan dere skal bo. Ærlig talt! Blir provosert jeg!

 

Ny kjæreste og snart samboer jeg også, å er sjeleglad for at han ikke vil ha det sånn.

 

Men bare så du veit det, stønadene beholder du i 12 mnd., eller frem til dere får felles barn. Men skatteklasse 2 har jeg lest at man beholder helt til man får felles barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er det jeg mener og; enten deler vi prosentvis, eller så setter jeg boligkravene ut i fra hvor jeg har råd til å bo.

Vet jeg beholder stønadene i 12mnd, men ligger jo forhåpentligvis i kortene at vi en gang får barn sammen.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr ek?

 

Han er beinhard på at dere skal betale halvparten hver, når han tjener omtrent dobbelt så mye som deg? Det er idiotisk. MEN at han vil at dere skal eie halvparten hver er faktisk ikke så dumt. Det er din forsikring i tilfelle samlivsbrudd.

 

Men han kan ikke sitte der og bestemme at standarden på deres felles bolig skal tilpasses hans lønn, når forskjellen mellom dere er såpass stor.

 

Jeg råder deg til å utsette samboerskapet til dere greier å finne en løsning dere begge kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være beinhard tilbake og si at slike økonomiske forpliktelser kan du ikke på noen måte ta på deg med din inntekt og forsørgerbyrde. Har han en noenlunde logisk tankegang vil han forstå det uten problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull at dere på død og liv må betale like mye når dere ikke har samme forutsetninger. Skal han betale for barnehage og utstyr til barnet ditt, eller skal dette gå kun av din inntekt fordi det er ditt barn?

 

Jeg forstår at han vil sikre seg mot å "fø på deg" dersom forholdet ikke holder, men han er urimelig når han krever lik eierbrøk.

 

Min samboer tjener en del mindre enn meg, og derfor kjøpte vi huset vårt med 25 % eierandel på ham og 75 % på meg, noe som betyr at det blir forholdsvis rimelig for meg å kjøpe ham ut ved et eventuelt brudd. Lånet er fordelt deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når dere ikke skal ha felles økonomi (og jeg skjønner at man ikke ønsker det) må hele livstilen, inkludert bosituasjon, være tilpasset den økonomisk svakere parten. Du må ha råd å bo og klare alle andre utgifter uten å gå i minus.

 

Så lenge han ikke skjønner og aksepterer det, og oppfører seg deretter, kan dere ikke flytte sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...