BareMeg73 Skrevet 13. september 2011 #1 Skrevet 13. september 2011 Jeg har ei snupp på 12 uker. Hun sover bare små korte lurer, fra 5-15 min. Dette er på dagtid. Hun må alltid sovne med puppen i munnen, sovne mens hun spiser/koser seg. Noe annet er håpløst og da bare skriker og skriker hun. Jeg lirker og lurer meg ut av senga og holder pusten til jeg er ute av rommet. Av og til våkner hun med en gang jeg går ut av senga, og da er det samme puppinga for å få henne til å sovne igjen. Om natta ligger hun inntil meg. Har prøvd å legge henne i egen seng og da sover hverken hun, jeg, pappaen eller storebror. Kveldene er verst, da er det stort sett umulig å komme seg ut av senga. Og jeg skulle gjerne lagt storebror iallfall annen hver dag... Han har jo pappaen da men... Og så vil jeg gjerne ha litt kveld jeg og! Andre som har det sånn? Eller har hatt det sånn og klart å snu det?
BareMeg73 Skrevet 13. september 2011 Forfatter #2 Skrevet 13. september 2011 Hun sover hele natta når jeg ligger inntil henne. Og lange lurer på dagen hvis jeg ligger inntil henne.
Gjest Madolyn Skrevet 13. september 2011 #3 Skrevet 13. september 2011 Har du prøvd med bæresjal? Jeg vet om mammaer som har minsten i bæresjal/bæresele mens de f eks legger storesøsken Du har fått en baby som er veldig nærhetskrevende; min gutt var også slik, men har heldigvis blitt bedre. Jeg krevde dobbeltsenga for meg selv i 2 mnd og sov lengre og lengre unna gutten, slik at han skulle bli vant til at jeg lå stadig noen cm lengre unna. Til slutt sov han i sprinkelseng ved siden av dobbeltsenga, og nå har han sovet 1 mnd på eget rom (han er 5 mnd nå). For å avvenne snuppa fra å sovne med puppen, så fjerner du forsiktig brystet hver gang du ser hun er i ferd med å slutte å suge/sovne. Våkner hun til så gir du brystet tilbake. Gjenta til hun sovner uten puppen i munnen Kan ta noen uker, men vær konsekvent hver eneste gang, dette skal du gjennomføre Hva syns snuppa di om barnevogn? Eller sovner hun i bilen? Jeg vil tro at alle måter hun sovner på, som ikke innebærer pupp, bør benyttes mer Vår puppoman av en gutt (5 mnd og 9 kg) sover dagsøvn i vogn, selv om nesten hver dupp fremdeles er en kamp (han hata vogna frem til han var 3 mnd gml)... Tar hun flaske? I så fall kan du kanskje pumpe og gi mm på flaske slik at hun eksponeres mindre for brystet? Vær konsekvent - ikke tilby brystet mer enn når du vet hun er sulten. Brystet er til for mat, ikke for kos, trøst og alt mulig annet Prøv å la henne finne trygghet i andre ting som smokk, kosedyr, koseklut, trøye som lukter mamma, varmeflaske i senga før hun skal sove, osv. Hører du når hun har trøttgråt og når hun har sint/redd-gråt? Ikke vær redd for å la henne ligge i 3-4 min om hun bare har trøttgråt når du legger henne ned for å sove; men stå ved siden av og vis at du er der og at alt er i orden, ingenting er farlig.
BareMeg73 Skrevet 14. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 14. september 2011 Takk for gode råd :-) Hun vil ikke være i bæresele, hyler og skriker. Vogna sover hun veldig sjelden i - når vi går tur gråter og skriker hun og store deler av turen må jeg bære henne. Bilstolen i bilen er heller ikke noe særlig - gråting der og. Det hun vil er at JEG bærer henne og ligger inntil henne. Pappaen kan bære men ikke mer enn noen minutter, da starter gråtingen igjen. Jeg synes jo så synd i henne også... Og hvis jeg skal la henne ligge i egen seng og gråte.... Huff jeg får vondt i magen av å tenke på det... Huff... Kan det skje at hun vokser av seg å ligge inntil meg? At vi kan slippe sånn gråte kamp?
Gjest Madolyn Skrevet 14. september 2011 #5 Skrevet 14. september 2011 Akkurat sånn var min gutt, så fatt mot, det BLIR bedre!! Gutten på 5 mnd hater fremdeles bilkjøring og er ikke glad i vogna, men det funker delvis med vognsoving da selv om det blir en del gråt... Men har du prøvd å legge henne lengre og lengre unna deg når dere sover på natten? Her la jeg gutten i midten av senga og beveget meg rundt ham når jeg skulle amme på motsatt side, da han sovnet om jeg la ham fra meg de første månedene (skjer fremdeles, men nå er det bare av og til, og før var det hele tiden). Her hjalp det hvertfall å flytte meg unna gutten et par cm lengre for hver natt, og etter noen uker så kunne han sove på sin side av dobbeltsenga og jeg på min Og som sagt, VIKTIG å få henne til å finne trygghet i andre ting enn brystet. Reiving, kosedyr/koseklut osv. Og å ikke bruke brystet som kos eller trøst, men KUN for mat. Dette brant jeg meg på LENGE, og brukte laang tid på puppeavvenning ifbm søvn hos gutten.
Gjest Madolyn Skrevet 14. september 2011 #6 Skrevet 14. september 2011 Men klarer du å skille mellom trøttgråt og redd/rasendegråt? Dersom jenta har tørr bleie og er mett, og du ser hun er trøtt så prøv med vogn eller seng. La henne "trøttgråte/klagegråte" 2-3 min og ta henne opp og trøste, hvis du ikke klarer å roe henne i sengen. Fortsett til hun sovner, eller utvikler en mer intens gråt over tid. Vær bestemt på at dette skal du klare! Her hjelper det meg å tenke på at jeg hjelper gutten å lære å finne søvnen selv.
BareMeg73 Skrevet 14. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 14. september 2011 Det er klar forskjell på klagegråt og ordentlig gråt hos henne. Det begynner med klagegråt og på en øyeblikk har det gått over til sånn skikkelig gråt der hun ofte gråter seg bort. Og det eneste som hjelper er puppen da :-/ Vi deler dobbel seng med pappaen så jeg kan ikke lure meg bort så mange cm. Istad lå hun i sengen sin og så på en uro i nesten en halv time, da tok jeg henne opp for det smalt i bleia. Men at hun lå der så lenge og pratet med seg selv og smilte, ja det var bra.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 15. september 2011 #8 Skrevet 15. september 2011 Jeg er ikke helt enig med Madolyn når det gjelder puppens bruksområder. Jeg trur det er veldig naturlig (faktisk det mest naturlige i verden) at babyer søker trøst og trygghet i puppen. Og hvis det fungerer for dere så er det ikke noe galt i det. Min gutt var litt sånn som du beskriver rundt 3 mnd. Før det sovnet han såpass tungt at puppen skle ut og jeg kunne løfte ham over i egen krybbe. (sov 1. Økt på 3 timer i vogna på dagtid etter trilletur). Ved 3 mnd begynte en periode med øking, urolig søvn (lettvekket) og stigende vognhat. Det førte til at vi måtte gjøre unna noe dagsoving i godstolen. Men det trengte jeg også (vi sov begge to). Av og til kunne jeg amme i senga og snike meg ut. For det meste visste jeg ikke om han var trøtt eller sulten for alt fløt i hverandre, og i grunn spilte det jo ingen rolle. Ting ble mye bedre da vi byttet til sportsvogn og la ham på eget rom fra ca 4 mnd. Nå sover han 1-2 dubber i vogna, ellers i bæresele, bilstol eller på fanget mitt. Han vil fortsatt ha pupp for å sove på kvelden, men nå vet han at han skal legges i senga og sove etterpå. Og han takler oppvåkninger selv (sovner på igjen). Har en trygg og god gutt.
BareMeg73 Skrevet 15. september 2011 Forfatter #9 Skrevet 15. september 2011 Jeg har liksom ikke samvittighet til å legge henne i egen seng når hun gråter... eller ta fra henne puppen og la henne gråte.... Tenker at det har jo med trygghet å gjøre. Huff det er ikke lett :-(
Gjest Madolyn Skrevet 15. september 2011 #10 Skrevet 15. september 2011 Jeg vil heller ikke at gutten skal gråte på kvelden når han skal sove - kjempeviktig for meg at han ser på nattesøvn som positivt. Har allerede fortalt deg hvordan jeg ila 1,5 mnd avviklet puppeavhengighet/samsoving uten gråt lengre opp her så skal ikke gjenta meg Jeg var også veldig obs på å skape trygghet og at babyen skulle bli hørt, men etter 3 mnd med 100 % "dilling" og null fremskritt måtte jeg bare starte avvenningen - heldigvis uten tårer Når du vet at babyen din er mett, har tørr bleie og er trøtt, så er det for så vidt en gyllen mulighet til å la henne få lov til å prøve å finne søvnen selv - HVIS du vil. Mange babyer lærer jo uansett å finne søvnen av seg selv når de blir litt eldre, så du får bare se hvor din personlige grense går
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 15. september 2011 #11 Skrevet 15. september 2011 De sier jo at sovetrening som innebærer at mamma forsvinner og kommer inn igjen ikke gjøres før tidligst ved 6 mnd når de begynner å forstå at man ikke er borte for altid, så det er grunnen til at vi ventet her. Skrikekurer anbefales vel ikke før etter 1 år. Merker jo at gutten her er mye mere moden for dette nå (7mnd). Skulle jeg gjort noe annerledes ville det vært å hatt en vugge og prøvd å vugge ham i søvn fra dag 1. Men vet jo ikke om det ville funket da. Virker som de babyene som sovner uten pupp ved 3 mnd har gjort det fra starten av. Og de som vill ha puppen er det for tidlig å venne av ved 3 mnd (fordi det innebærer mye skriking.) Men følg mammahjertet og prioritér søvn for alle.
Gjest Madolyn Skrevet 15. september 2011 #12 Skrevet 15. september 2011 Enig med februarmamma; virker som om de babyene som lett sovner uten pupp ved 3 mnd alder har gjort det helt fra starten av - heldige mødre sier nå jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå