Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen. Jeg har fulgt litt med i dette forumet fra sidelinjen en stund nå, her er så mange flotte jenter som deler sine erfaringer og støtter hverandre i prosessen. Jeg merker selv at jeg nå føler for et aldri så lite hjertesukk. Har vært gjennom fem forsøk med inseminering som alle har vært negative. Vet at det ikke akkurat er mye, men tiden går og jeg vurderer nå i samråd med min gynekolog å gå over på IVF for å øke sjansene mine.

Har imidlertid omsider fått time førstkommende fredag til en HSG-røngten som jeg har tenkt å få tatt uansett hva videre behandlingsform blir. Tenker at det skader hvertfall ikke selv om jeg antakelig ikke tar flere insemineringer med det første. Greit å vite om alt er som det skal uansett. Men jeg gruer meg litt til denne undersøkelsen og har selvsagt lest diverse erfaringer. Har forstått det er veldig individuelt hvor vondt man syns det gjør. Skal også ta toilax klyster i forkant og er jo nervøs for det også.. alt man skal gjennom ;-)

Jeg bruker CFC og skal ha telefonsamtale med lege der på torsdag. Har ytret ønske om å gå over på lavstimulert IVF dersom de mener det kan være noe for meg. Er ikke veldig lysten på tanken med alle hormonene som følger et vanlig IVF-forsøk, for ikke å snakke om prisen. Nå er ikke jeg veldig glad i legebesøk og sprøyter og nåler, og trenger å føle meg avslappet og i trygge hender i slike situasjoner noe jeg skal informere CFC om. Er det noen av dere som har vært gjennom IVF hos CFC og kan fortelle meg litt hvordan det rent praktisk foregår? De bør jo ha forståelse av at ikke alle er like tøffe ;-) Når det er sagt så syns jeg vi skal klappe oss selv på skulderen etter alt mange av oss må gjennom. Målet er jo ønskebarnet så da er det verdt det!

Ønsker egentlig bare å høre litt om andres erfaringer og eventuelt litt råd og tips på veien. Har erfart at man selv må være største pådriver i denne prosessen, og føler vel ikke alltid jeg får den oppfølgingen jeg trenger fra legene når jeg ikke alltid kan vite hvilke spørsmål som skal stilles. Det føles ganske utmattende til tider og det er en berg- og dalbane følelsesmessig sett. Håper bare det klaffer snart :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei veivalg!

Jeg hadde IVF på CFC for to år siden. Jeg føler meg veldig trygg på dem rent faglig. Men de har det travelt og bruker lite tid på utenomsnakk og da kan litt info gå tapt på veien også. Det kan gå litt for fort i svingene noen ganger. Man stiller tre spørsmål og får svar på ett eller man blir jaget opp av stolen før man har fått pustet ut.

IVF er likt med ins. helt til du kommer i stolen. Da jeg var kommet oppi fikk jeg satt inn venflon på håndbaken for bedøvelse. Så forklarte legen meg hva som skulle skje og tok en ultralyd. Pekte på skjermen for å vise meg, mener jeg også han gjorde. Forklarte også hvordan han skulle sette bedøvelse lokalt og ba meg slappe av.

Jeg var utrolig redd foran egguttak, og det fanget de opp (jeg gråt, he-he) og vips var det ei der og holdt meg i hånden under hele prosessen. Hun ikke bare holdt, hun snakket til meg og fikk meg til å fokusere på å slappe av. For meg var egguttaket smertefritt, så jeg kunne spart meg uker med bekymring egentlig. Det var ubehagelig som en vanlig GU. Hadde litt magesmerter etterpå, men ikke verre enn at jeg sov dem av meg på noen timer.

Og ja, det er en utmattende prosess og en berg- og dalbane. Det tror jeg vi bare må akseptere. Lykke til!

Skrevet

Hei bumpi de bump!

Tusen takk for svar :)

Jeg stoler på at CFC er faglig dyktige, og jeg møter alltid blide folk når jeg tar kontakt og det er bra. Men de har det nok litt travelt av og til ja.. men men, vi får hvertfall gjort det vi kommer dit for.

Jeg får prøve å fokusere på å slappe av, godt å høre at ikke egguttak er så ille. Og veldig godt å høre at du fikk god støtte da du var der. Det hjelper mye å føle at man blir litt godt ivaretatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...