Anonym bruker Skrevet 13. september 2011 #1 Skrevet 13. september 2011 har arbeidsgiver lov til å si at du MÅ komme på jobb, når man har sykt barn med streptukokker?i dag er 2. dagen jeg er hjemme med henne. mannen min har ikke anledning til å være hjemme med henne pga sin jobb. og er 1 fraværsdag i mnd mye? tulla mi har hvert en del syk siden hun begynte i barnehagen i mars. hun er 3 år og har ikke gått i barnehage før. føles som om hun har hvert syk i 6 mnd nå, men det er umulig å bli ordentlig frisk, fordi arbeidsgiver forventer at du skal være tilgjengelig til en hver tid. barnehagen skal ta seg av barna, uansett temperatur.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2011 #2 Skrevet 13. september 2011 nei, de har ikke lov til å si det, de 10 dagene man har til sykt barn kan man egentlig ta som man selv vil, men det som er best for arbeidsgiver er om man tar annenhver dag. dette fikk jeg påpekt da jeg måtte være hjemme 2 dager på rad en gang da gubben måtte bli ferdig med et prosjekt på jobben (rørlegger) og jeg så han ikke den uka i det hele tatt. som sjefen min sa da, er hans jobb noe viktigere enn din? så det der er veldig vanskelig sysn jeg, men skjønner og den med annhver dag, for hans jobb er ikke noe viktigere enn min jobb (selvom han tjener mer, uten at det har noe å si siden man får betalt uansett) husker hvordan første året var i bhg her og, mye sykdom..uff....
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #3 Skrevet 21. september 2011 jeg syns ikke at sykt barn dager kun skal tas ut av mor.. med unntak av de med menn som jobber feks på sjøen og ikke er hjemme på flere mnd. men har faren en vanlig 8-16 jobb er det like mye hans ansvar å være hjemme med barnet. og hvis det er som du sier at barnet har vært sykt omtrent siden mars og det er kun du som har vært hjemme med sykt barn denne perioden så skjønner jeg faktisk arbeidgiver litt. far har også 10 dager som er satt av til sykt barn og da er det rett og rimelig at han får stille opp litt han også..
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #4 Skrevet 21. september 2011 Jeg syns en arbeidsgiver i dag kan forlange at mor og far deler på å være hjemme med syke barn så lenge ikke den ene har en veldig spesiell jobb hvor de feks er bortreist i perioder. Noen ganger er det uansett sånn at den ene må være hjemme flere dager etter hverandre, men da er det den andre sin tur til å ta noen dager etterhverandre en annen gang. Det er jo arbeidsgiver som betaler oss lønn de dagene vi her hjemme og det er frekt mot mors arbeidsgiver å forlange at han skal betale for alle dagene. Vi pleier alltid å vurdere hvem som var hjemme sist, hvem som pleier å ha kort dag den dagen for å hente i barnehagen og hvem som evt har møter som er vanskelig å avlyse. Noen ganger kræsjer det sånn at det egentlig ikke passer for noen av oss og da er det stort sett sånn at den som var hjemme sist går på jobb og den andre blir hjemme Svigermor fortalte at hun på 80-tallet var personalansvarlig på et sted med mange mødre ansatt og at noen av dem stadig kom og fortalte at de måtte være hjemme. Den gangen fikk hun til svar at nei, de måtte være hjemme selv, for mannen kunne jo ikke være hjemme. Det er sprøtt at noen kunne si det den gangen, men det er enda mer sprøtt om noen kan si det samme i dag. Ytterst få i dette landet har så viktige jobber at det alltid er umulig for dem å være hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå