Gå til innhold

Smør på brødskiva?

Anbefalte innlegg

Gjest summerbee
Skrevet

Er det vanlig å ha smør f.eks under leverpostei? Har det noen hensikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker det hvertfall. De små har ikke vondt av fett.

Skrevet

Barn skal helst ha 50% fett i maten. Så smør ivei! Og bruk ordentlig meierismør. Fett er spesielt bra for hjernen!

Skrevet

Vi bruker også å ha smør på brødskiva :)

Skrevet

50% fett i kosten? Meierismør?????

Aldri hørt om. Ja, de skal ha fett i kosten sin og ikke minst D-vitamin...men å bruke meierismør, samtidig tro at 50% av kosten skal bestå av fett er GALSKAP!!

Jeg bruker smør på brødskiva til 1 åringen min, men vanlig sånn bordsmør, ikke meierismør. Bruker også tynt lag.

Gir du sunn og variert kost så får de i se nok fett via tynt lag smør på brødskiva,melk, ost, andre meieriprodukter, fet fisk m.v

Skrevet

Jeg reagerte også på dette. Man skal vel ikke gi lettprodukter, men 50 prosent fett hørtes ikke bra ut... Også har jeg ikke hørt at man skal gi meierismør men plantemargarin.

Skrevet

Barn under 4 år trenger mer fett i kosten enn voksne (20-25% som er anbefalingen for voksne?), så smør på skiva er et greit tilskudd. Men å smøre på et tykt lag er vel å gjøre de en bjørnetjeneste? Det høres ut som en dårlig vane... Alt med måte!

Hvorvidt det skal være meierismør eller plantemargarin, vel, der strides de lerde.... Men man skal vel være ganske obs på hva plantemargerinet faktisk inneholder og styre unna transfett. Også skal det ikke være lettmargarin så klart. Så jeg synes selv at meierismør føles som det tryggeste, da vet jeg hvor fettet kommer fra.

http://www.dinmat.no/Users/Personligheter/Margit-Vea/Gi-barna-sm%C3%B8r!

Skrevet

Ojsann. Ikke meningen å hisse opp stemningen!

Grunnen til jeg skrev 50 % fett:

Morsmelk inneholder 52% fett.

Fedon Lindberg anbefaler i sin bok: Barn i balanse, at kosten til baby bør inneholde ca lik mengde fett.

Helsedirektoratet anbefaler 30-40% fett til barn.

Og det er selvfølgelig ikke meningen med usunt fett! Men fett i nøtter, frø, planteoljer, tran, eggeplomme, feit fisk, havre osv Og smør. Man skal helst variere mellom fettkildene. Så en huskeregel kan jo være: barn trenger sunt fett, ikke sukker. Da kommer man langt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...