Gå til innhold

Bo i finnmark? (alta) Anyone?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er i en fase av livet da vi revurderer det meste og ønsker å flytte.. Vi er begge nordfra, men har bodd sørpå noen år. Vi har sett på ulike byer, og ønsker å bosette oss i troms eller finnmark.. Finnmark lokker med ting vi liker slik som natur, friluftsliv og scooterkjøring, i tillegg til en del goder slik som feks nedskriving av studielån. Tromsø er større, men frister litt mindre av ymse grunner.. Jeg tror nok begge får seg jobb ganske enkelt begge stedene..

 

Noen som har bodd/bor i alta og kan fortelle litt om hvordan det er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:)

 

Jeg bor i Alta, og må si jeg trives :) Er født og oppvokst her da, så mulig jeg er inhabil. :P Men har prøvd å bo i både Nordland og sørpå, og må si at borte bra, men hjemme best. Det er gode turmuligheter, nært til flotte friluftsområder og stabilt vær. Det som er litt negativt, er store avstander og dårlig kollektiv transport-tilbud. Vi har AMFI-senter med de aller fleste store kjedene, og ett greit helsetilbud, ett flott badeanlegg og mye flotte mennesker. Alta er jo blitt endel større de siste årene, vi har vel 19 000 innbyggere i kommunen, men det er fortsatt litt bygdementalitet igjen, og for noen innflyttere oppleves det som noe vanskelig å bli kjent med folk. Dette er noe personavhengig tenker jeg, da man jo som kjent må gjøre en innsats selv for å bli kjent med folk overalt man er ny. Vi har litt høye bolig/leiepriser, men ellers er det en rimelig plass å bo, med tanke på avskrivning av studielån, blant annet. Noe jeg ikke har svart på, som du lurer på?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar =) Jeg merker godt at jeg savner nord, og det samme gjør mannen.. Hvordan er miljøene for barn der? Vi har en på 5 og ei på 1 år med oss =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om ei som flyttet til Finnmark, og på forhånd kjøpte hun en spesiell motorvarmer til bilen. Jeg forstod det sånn at man var helt avhengig av en slik for å få startet bilen der oppe.

 

Må være litt rart å komme til et sted i Norge der de fleste snakker et annet språk seg imellom (samisk). I deler av Finnmark bor det mange av finsk avstamning (men en god del fornekter denne arven).

 

Åndelig sett er det vel en mellomting mellom læstadianisme og russerhorer, med samisk sjamanisme i tillegg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste som bor i Alta snakker ikke samisk, men er alta-væringer.. Tror kanskje du tenker Karasjok/Kauto, og lengre inn i Finnmark?

Til HI:

 

Har vokst opp 10 mil fra Alta og bodd der ett år. Trivdes ikke, men da hadde jeg ikke barn. Men det er vel en grei by med mange barnehager, studentmiljø, butikker og alt du trenger. + at du får ekstra i barnetrygd hver mnd ( Nord-troms og finnmarkstillegget, og lavere studielån såklart) Kaldt er det jo på vinteren eneste.. sånn skikkelig kaldt! Selv bor vi i Tromsø og trives her ( har en 2 åring) Fine barnehager, godt studiemiljø og butikker.. Eneste er boligprisene som er kjempestiv.. Lykke til med det dere velger =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra indre troms og der er det også kaldt.. skikkelig kaldt.. Flere vintre var vi under 30tallet på graderstokken.. Da synes jeg faktisk tromsø er verre, der er alltid den sure balsfjordvinden..

 

Vi har sett på hus både i alta og tromsø og begge byene er kjempedyre.. det er det eneste triste (dog er det enda dyrere her vi bor nå, men her leier vi).. Hvor vokste du opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20:05 Vi har ikke biler, vi rir på isbjørner og rein. Læstadius rår forsatt og vi spiser rå fisk til hver eneste måltid.

 

HI, kom til Alta for her har vi det flott! Nydelig natur, godt og rikt kulturliv og nok av arbeid til de fleste. Pga høgskolen så er det god dekning av førskolelærere i barnehagene og mange barnehager satser på friluftsliv og natur. Mange gode idrettstilbud til barn er det å. Her er et utall av turnlag og fotballag, svømming og et godt kulturskoletilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer og har bodd her i snart 1 mnd. Syns jeg har kommet, til å ha bodd såpass kort, greit inn i miljøet. Har blitt kjent med flere av naboene og med noen mødre i barnehagen ( Alta har veldig god barnehagedekning. Landets beste har jeg hørt og selv om jeg ikke søkte til hovedopptaket fikk jeg tilbud om to plasser, i ulike barnehager, i begynnelsen av august).

 

Det er mange fine turområder her for barn å leke i og det er badeland i Nordlysbadet. Sentrum av byen er ikke så stort, men veldig koselig og det er et stort, fint kjøpesenter (som er nominert som 1 av 3 nominerte til pris for Norges fineste kjøpesenter;) Her er det kino, kafèer og egentlig alt man trenger i en liten by.

Litt minus for at byen er langstrakt og dårlig med busser. Bil er en finfin ting å ha;)

 

Ellers? Har blogget litt om livet så langt i Finnmark : http://vinterverket.wordpress.com/vintermarked/finnmarksliv/

 

Kommer dere opp så er det bare å ta kontakt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i Alta, og vi har faktisk både innlagt vann og strøm her, vi ligger under 2 timer med fly fra Oslo og vi snakker norsk som de fleste andre nordmenn. Byen har vært og er fortsatt i vekst. Jeg kan ikke annet enn anbefale byen. Brevet fra lånekassa som kommer hver høst med beskjed om at ytterligere 16 000 kroner er borte fra studielånet mitt er et stort pluss. Årets beste brev! ;-)

 

Velkommen skal dere være. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jada, jada, jeg skjønner jo det.. Med hvordan er det der tenkte jeg mer på hvordan folk trives, hva har alta å tilby? =)

 

Og ja, jeg kan godt tenke meg at det brevet er deilig..

 

Hvordan er utleiemarkedet der oppe? Jeg regner ikke med vi tør å kjøpe noe før vi evt er der og har prøvd oss der en stund. er det noe å få leid? Lå ingenting på finn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...