El1 Skrevet 13. september 2011 #1 Skrevet 13. september 2011 Veit jeg er tidlig ute, men synes høstdager kan være triste, så nå planlegger jeg jul. Har så lyst til å ha noen litt artige juletradisjoner og lurer på om dere har noe gode ideer. Kom jo plutselig på at nå er vi en egen familie og da kan vi lage noen egne tradisjoner også. Hva slags koselige, sære ting gjør dere?
Gjest Skrevet 13. september 2011 #2 Skrevet 13. september 2011 Har ikke hatt egen familie før nå så har bare gjort ting slik som da jeg var lita, foreløpig... Vi baker julekaker eller lager julegodteri, og pleier å kose oss med julekaker også litt før jul Ellers pynter vi hus og tre 22 eller 23 desember, og har godteri i små kurver på treet (var veldig koselig når jeg var lita) som vi får spise opp i løpet av jula. På julaften får barna åpne en pakke og får julestrømpe med godteri og blader. Vi spiser en god frokost, slapper av, og ser barneTV. Det hører med å spille brettspill og leke ute i snøen i jula! Kanskje ikke de de særeste tradisjoner, men veldig koselig den dag i dag
Gjest Madolyn Skrevet 13. september 2011 #3 Skrevet 13. september 2011 Her har både mannen min og jeg julekalender og det skal Muffin også få; såå kos å telle ned dagene på den måten! Julepyntingen starter allerede 1. desember Har store planer om å få til pepperkakelandsby i framtida men vi får nå se, først må jeg nok lære meg å lage skikkelig god julemat Vil nok føre videre mange av tradisjonene jeg er vant med hjemmefra; har foreldre som elsker julen. Julestrømpe i senga til barna i løpet av natta er et must; slik at de kan sitte foran tv'n og kose seg med innholdet Tre nøtter til Askepott og Disneytimen er et must! Vil også at barna skal få velge ut en gave de kan åpne på morgenen; det blir uansett mer enn nok gaver på kvelden! Mannen min har vokst opp med svært få juletradisjoner, men er veldig fleksibel og snill, så det blir nok mest likt min jul når Muffin og evt søsken vokser opp.
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 13. september 2011 #4 Skrevet 13. september 2011 Vi pynter 1.desember og kjøper inn juletreet 22 eller 23.desemer. Julekalenderen jeg hadde når jeg var liten skal min jente få, om jeg finner den hjemme da, hehe.. litt koselig å kunne henge på egne ting istedenfor en sjokoladekalender.. husker at mine foreldre hadde pakket inn en lapp på nr 24 "se under dynen din", da hadde de lagt en julegave der:) Ellers fikk vi strømpe med juleblad og snop i som vi kunne kose oss med mens vi feks så på Askepott.. hadde en kjempe deilig frokost, og fikk levert gaver til venner, lekt i snøen eller bare sett på tv. Må også lære meg å lage pinnekjøtt i år, det kan jo bli en utfordring, hehe.. Har vel kun laget pepperkakehus mens min mor har bakt en del julekaker, men jeg må vel bake litt selv i år siden vi skal feire den hos oss:) Her er familien til samboer jehovas vitner, så jeg har fått lov til å ta an helt ut så lenge jeg ikke henger opp julestjerne eller krybbe, hehe:) Og det sier jeg meg fornøyd med!! Gleeeeeeder meg til å starte egne tradisjoner!
El1 Skrevet 13. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2011 Takk til dere som har svart. Vi begynner jul ved advent og jeg vil pynte treet noen dager før lillejulaften og med godteri! Mange julekalendere, og enten en julefilm eller julefortelling hver dag. Jeg har lyst til å bake litt unorske ting, men også kaker og brente mandler. Julegrøt er viktig. Hogge treet selv. Også vil jeg gå rundt juletre + synge sanger. Også liker jeg ideen fra filmen Polarekspressen om at hvis man hører en klokke så tror man på Nissen... Også må vi se på Narnia i romjula. Lurer også litt på hva Christmas pudding er... Julestrømpe på morgen julaften, med blad, det likte jeg.
Gjest Madolyn Skrevet 14. september 2011 #6 Skrevet 14. september 2011 Ååå for en koselig tråd, håper flere hekter seg på her og deler sine planer/drømmer for julefeiring Masse gode tips her!
Skaubinna Skrevet 14. september 2011 #7 Skrevet 14. september 2011 Jul har så lenge jeg kan huske vært min favoritthøytid. Jeg ELSKER julen:-) Pynter alltid fra 1. desember. Liker stemningen det skaper hjemme. Lukter alltid så godt også syns jeg. Med røkelser, appelsinskall på ovnen, levende lys og alt... Treet pyntes 23. Laget hjemmelagede julekalendre til de nærmeste i mange år. Syns det er så koselig! Koser meg også med å lage juleknask selv. Lager mye pakker selv og pakker i alle fall inn med egne papirer og pynt. I mange år har vi vært en gjeng av venner og familie som møtes i 10 tiden på dagen. Da har vi pleid å ake ute, bygge snølykter, lage småhopp og hoppe på ski eller dersom det ikke har vært nok snø, laget små løyper i skogen utenfor og gått små rebusløp med småpakker og knask og med innlagte rastepauser;-) Da smaker det med litt gløgg og noe oppi....hehe Hjemme igjen spiser vi alltid risengrynsgrøt og saft kl 13 og det befinner seg en mandel i grøten......OG pakke fra grøtnissen til den som vinner. Etter dette er det å krølle seg opp i sofaen og lese juleblader, alt fra tegneserier til Se og Hør eller Henne osv. Samtidig sniker lukta av mat seg inn. Her har det alltid vært ribbe til jul. Så er det å dusje og pynte seg litt og middag kl 17. God mat, familie og venner og litt juleøl og vin mmmmmmmm!!! Pakker har vi til kaffen og kakene på kvelden. Mamma lærte meg at man ikke skulle stresse med noe på selveste julaften, men bare kose seg. Og det har jeg videreført. Men så klarte jeg det jeg absolutt ikke ville......å få baby på julaften!!! Så nå vet jeg ikke helt hva vi gjør videre. Stakkars ungen min. Her blir det navnedagsfeiringer etterhvert. De fremtidige julaftener må vi ta som det kommer. Men tror jeg kommer til å fortsette med rebusløp, grilling og julegløgg ute også for datteren min sin skyld, men heretter mer barnevennlig. Og etterhvert høre hva hun selv ønsker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå