Gå til innhold

Hvordan startet din fødsel?

Anbefalte innlegg

Gikk vannet? Hadde du kynnere og murringer i forveien?

Jeg spør siden jeg er på "overtid" og har over hodet ingen symptomer på fødsel. Jeg spør i håp om at det er like vanlig at det bare "plutselig" skjer, som at man har murringer og vondt i forkant...

Hvis du gidder kan du samtidig si hvor langt i svangerskapet du var da du fødte? Overtid eller før termin?

Tusen takk for alle svar :)

Hilsen utolmodig

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143571626-hvordan-startet-din-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var veldig plaget av monsterkynnere gjennom hele svangerskapet, så for meg var det bare kynnere som ble vondere enn "normalt" (ingen ville kalle kynnerne mine normale, hehe). Jeg fødte akkurat en uke før termin.

En venninne av meg fikk plutselig en dag rier, noen dager/en uke over termin. Hos en annen venninne av meg gikk plutselig vannet, hun var også noen dager over termin. De hadde ikke hatt noen plager i forkant, noen av dem. Det var bare jeg som hadde et superplagsomt svangerskap :-)

Våknet om morgenen 3 dager før termin og kjente svake murringer/mageknip. De kom i tak ca hvert 6 min, men var så svake at jeg på ingen måte tolket de som rier. Men trodde at kanskje noe kunne skje utover dagen. Dette var de første tegnene jeg hadde på noe som helst.

Gikk et par timer og kjente på dette, de kom etterhvert tettere, 2-4 min. i mellom. Etter frokost måtte jeg plutselig på do å gjøre nr 2, og når jeg var ferdig der, kom et par tak jeg skjønte var rier, og de kom tett og jeg må puste meg litt gjennom de, så jeg skjønte at her er det i gang og det går fort. Så ringte fødeavdelingen og sa vi kom. Var på plass i bilen 10 min senere. Hadde kjørt knapt 5 min når jeg skjønner at vi ikke kommer til å rekke fram til sykehuset. Så var bare å stoppe og få tak i ambulanse. Den bruker ca 20 min hver vei....var lange min før den kom. I det jeg skulle gå ut av vår vil og opp på båra går vannet, og vel inne i ambulansen starter pressriene. Det går i hui og hast. Og prinsessa blir født i ambulansen utenfor sykehuset 1 1/2 time etter at jeg skjønte jeg hadde rier.

Dette var fødsel nr 2. Første fødsel var igangsatt, så den teller vel ikke helt. Men forløpet var mye det samme, det tok bare litt lenger tid :-)

Merket murringer 10 om kvelden. Dusja og la meg og vakna kl 8 om morgon og berre murringer. Rydda og ordna til beggen, ringte mannen. Kl 12 reiste vi til sjukehus og kjente det kom med rier men ingen problemer. Kom på sjukehus kl 13 og vart undersøkt og fikk vite 5 cm. Da sa jordmor ta fostervannet og etter 50 min var gutten ute.

Vil ha ein slik fødsel til.

Annonse

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Termin 2 mars fødte 7 mars. Våknet opp som vanlig den 7 spiste frokost la meg for å se film så kom mensen smertene, de ble værre og værre. Jeg ble sjekket den 6 nemlig og hadde NULL åpning og NULL modning. Men den 7 kl 14 hadde jeg 6 cm åpning og 16.01 var Mille ute.

fort og greit, og veldig overraskende. Så det kan skje =) Ikke noe vondt i forkant annet enn om jeg gjorde mye fysisk som å gå lange turer da fikk jeg kynnere..

Lykke til god fødsel! =)

Hadde noen modningsrier på natta, men ga seg relativt kjapt. Natta etter, merket jeg ingenting, men natta etter der, satte det igang igjen. Sovnet mellom hver ri, og regnet med at det ville gi seg denne gangen og. Syns det begynte å bli såpass hyppig at jeg fant ut jeg skulle ta tida. Da var det fem minutter mellom. Stod opp, fikk tømt meg på do (heldigvis - var livredd for å bæsje på meg under fødselen ;) ), ringte føden og vekket samboer. Da vi kom til sykehuset, viste det seg at jeg hadde full åpning, og en time etter, var ungen ute. Gikk vel ca tre timer fra første rie til han var ute. Ti dager før termin. Tar gjerne en sånn fødsel neste gang og :)

Hadde noen små kynnere når jeg la meg for kvelden, en time etterpå våknet jeg av at vannet gitt. Gikk da ut på do hvor jeg fikk min første ri. Den varte over 1 minutt, og neste kom bare noen få minutter etterpå. 1,5 time etterpå var vesla ute, 3 uker før termin. Hadde ingen forvarsel utenom at jeg var litt uvel i magen i noen dager som flere andre visstnok hadde tenkt kunne være tegn på at det nærmet seg.

Nr 1 ble igangsatt, så ikke så mye å fortelle der... :-)

Nr 2 hadde ingen symptomer på forhånd. Ingen murringer, kynnere, nedpress, slimpropp eller liknende. Våkna klokka 3 på natta av svake rier som tok seg raskt opp og skjønte klokka 5 at det var fødsel på gang. Fødte på ettermiddagen samme dag. 6 dager over termin.

Annonse

Med første hadde jeg vonde kynnere hver 2. minutt som ikke gikk over etter Paracet og dusj, fikk komme på føden. 1 cm åpning, hurra... Mange timer senere var det 3 cm, da tok de vannet. Gikk så 5 timer til før hun var ute. Med andremann startet det med vannavgang, rier to timer senere og baby to timer etter det.

Med første hadde jeg vonde kynnere hver 2. minutt som ikke gikk over etter Paracet og dusj, fikk komme på føden. 1 cm åpning, hurra... Mange timer senere var det 3 cm, da tok de vannet. Gikk så 5 timer til før hun var ute. Med andremann startet det med vannavgang, rier to timer senere og baby to timer etter det. Fødte til termin (altså innenfor de to ukene før og to uker etter ultralyddatoen) begge gangene.

Med igangsetting på sykehuset 13 dager over temin. Hadde ingen tegn til fødsel overhodet før det, bortsett fra dagen før da jeg ble strippet på overtidskontroll av jordmor, men murringene ga seg om kvelden. Igangsetting skjedde ved at de tok vannet, jeg var allerede moden, men altså ingen tegn til fødsel på naturlig vis.

Jeg fikk kynnere/milde smerter i magen på fredagen, disse varte hele helgen, men fant ingen slimpropp eller lekkasje av vann. Våknet 03.30 på mandagen av at smertene tok seg opp og klokka 10 dro vi på sykehuset for en sjekk. Kun 1cm, så ble bedt om å holde meg hjemme "til jeg ikke turte mer".. Haha, så bra å si av jordmor!

Jeg var 15dager over da gutten kom :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...