Gå til innhold

Noen med stoffskiftesykdom her?

Anbefalte innlegg

Jeg har lavt stoffskifte og går på Levaxin. Har alltid vært en frysepinne som går med fleecegenser fra september til mai, med en tynn genser eller ullgenser under + ullsokker i joggeskoa (dette er inne, enda værre ute)

Økte Levaxin dosen i juni og den siste måneden har jeg følt som om jeg koker over. Går i kortermet hele tiden, alltid varm, føler nesten som når en har feber, bortsett fra at jeg ikke er syk. Det har blitt skikkelig plagsomt.

Noen som vet om det kan ha med stoffskifte å gjøre, evt medisinene.

Har ikke så lyst til å spørre legen min, da han synes alt om stoffskifte bare er noe tull og at en bare må ta seg sammen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143571339-noen-med-stoffskiftesykdom-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja pulsen blir høyere.Kroppstemperaturen stiger lett, ca en halv grad, men dette er ting du måtte ha sjekket ut før stoffskiftet steg, skal du kunne bruke det som måling.

Man kan få hjertebank. Føle seg litt psykisk ustabil, og ta lett til tårene. Litt maurfølelse i kroppen.

Enig med hun over her, det høres ut som du er overmedisinert! bytt fastlege, dette er faktisk en lunefull sykdom. Får ikke jeg tatt medisinen min, så begynner jeg å svime og kan i verste fall besvime. Viktig med riktig dose!

Ikke noe problem med humøret, bortsett fra at jeg er overfølsom på endel ting (ting jeg ser på tv, urettferdig behandlet osv), men det har jeg vært helt siden jeg begynte med Levaxin - håpløst. Men har blitt ganske tung i pusten og føles kortpustet iblant. Har skikkelig løs mage hver dag, sånn at når jeg må på do så må jeg løpe med en gang. Det har vart i noen uker nå, pleier å ha hard mage.

Har lurt på om jeg kanskje burde be om henvisning til endokrinolog, noen av dere som går til det, eller bruker dere bare fastlegen?

Annonse

Bruker bare fastlegen, men det gjelder å finne en stabil dose å gå på, da går som regel alt bra :)

Jeg sier det igjen.. bytt fastlege, finn noen som tar det på alvor. Det er ikke bare bare å leve med om det ikke blir behandlet,

Det er kjempevanskelig å finne riktig dosering på levaxin. kun 100 mikrogram(!) i uken utgjorde en stor forskjell på meg fra å være overmedisinert til å ha et fint stoffskifte. Nå må jeg passe på hvor mange mikrogram jeg spiser på hvilke dager, om ikke kjenner jeg det fort i kroppen.

Jeg er enig i at det høres ut som om du er overmedisinert, og du bør skifte fastlege. Stoffskifteproblemer kan skape en kropp i fryktelit ubalanse!

Hvordan oppleves for høyt stoffskifte?

* nervøsitet, indre uro, rastløshet, gråt labil (lett for å gråte)

* skjelving på hendene

* hjertebank, hurtig regelmessig puls, hurtig uregelmessig puls (atrieflimmer)

* varmefølelse, varmeintoleranse og svettetendenser

* varm og fuktig hud

* vekttap tross øket apetitt

* uttalt tretthetsfølelse

* muskelsmerter og muskeltretthet

* hyppig og løs avføring

* menstruasjonsforstyrrelser

* Stoffskiftehormonene påvirker alle organer i kroppen, og derfor opptrer det symptomer fra flere organer samtidig (hjerne, hjerte, muskler osv.). I mange tilfeller fremkalles et typisk sykdomsbilde bestående av indre uro, varme følelse, hjertebank og vekttap tross øket apetitt. Hos noen personer, spesielt eldre, oppstår det kun symptomer fra et eller noen få organer.

Hentet fra http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/stoffskiftehoeyt.php

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...