aina_ Skrevet 12. september 2011 #1 Skrevet 12. september 2011 Jeg har 1 off. forsøk igjen. Har gjennomført 2 fersk forsøk, og skulle ha hatt fryseforøk, men desverre overlevde ingen egg opptining. Jeg tenker nå at ved mitt siste forsøk offentlig vil jeg gjerne sette inn 2 egg (hvis så mange blir befruktet), men på st olavs nekter de å gjøre det. Jeg tror selv at det blir ikke resultat før jeg får det. Jeg blir så irritert over at de skal "bestemme" over min kropp! Ved siste forsøk, sa til og med min lege at jeg skulle få det, noterte det på journalen min. Men da hun fra lab`en ringte meg så var det ikke aktuelt sa hun. Hun sa det at de resterende egga var gode nok til å fryses ned, og da dagen kom og de skulle begynne opptining, døde de en etter en. Jeg hadde 5 stk! Jeg føler meg egentlig lurt!!!!! Hva gjør jeg? Har tenkt på å dra til annet sykehus, men hvordan forholder de seg til våre ønsker????
Hedda39 Skrevet 12. september 2011 #2 Skrevet 12. september 2011 I Porsgrunn er det helt supre!!!! 2. ferskforsøk nå og jeg fikk satt i 2 egg uten problem. de spurte meg hva jeg ville og anbefalte meg to egg!! I tillegg har jeg tilsammen på mine to forsøk fåt 18 egg på frys( har 11 igjen). Alle mine fryse egg har overlevd, så jeg synes de har full kontroll, og HØRER p oss. Hadde jeg vært deg hadde jeg byttet!!!!!!!! Klem
aina_ Skrevet 12. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. september 2011 Så godt å høre at man får bestemme selv. Men er det med tanke på alder eller er det leger som hører på en, og ikke behandler deg som et tall på rullebåndet? Føler meg litt som det! For min del var det nok risikoen for flerlinger og min alder (25), men siste forsøk offentlig er vel siste forsøk uavhengig av alder! Når man har prøvd i flere år så er vel følelsen den samme. Prosenten for tvillinger er vel ganske liten, og om det så hadde blitt både to og tre, er alle mann like velkommne:) Og ja, jeg er klar over at det er som regel mere komplikasjoner hvis man bærer på flere! Jeg får vel ta en telefon til å høre hva de sier, men føler meg litt usikker ettersom legen sa at vi skulle få to stk, og når man kommer til innsettningsdagen så har hun på lab bestemmt at vi ikke får det. Hvordan går man frem for å bytte sykehus tro?? Kan man ta ul ol på lokalt sykehus? Blir utrolig glad for svar, føler meg litt alene i denne situasjonen, uansett om man har flere å snakke med!
Hedda39 Skrevet 12. september 2011 #4 Skrevet 12. september 2011 Du tar Ul hos en lokal gynekolog. Sykehuset i Porsgrunn finner en for deg, for de er litt kresne på hvilke de vil bruke;) Lykke til med eventuelt sykehusbytte. Frustrasjonen på å ikke lykkes er den samme om du er 25 eller 35,... bare at for oss litt eldre går den klokka fryktelig fort:)
Lillie Vanillie Skrevet 13. september 2011 #5 Skrevet 13. september 2011 Jeg har inntrykk av at de er litt mer liberale på antall egg på siste forsøk. Jeg er på riksen, og de var i starten veldig engstelige for flerlinger da jeg startet med inseminasjoner, men etterhvert som jeg ikke ble gravid, ble de relativt avslappet på at det var både tre og fire potensielle egg på vei. Nå har jeg bare hatt ett fersk og tre frys (alle 5 har overlevd, men det tror jeg er litt flaks og uflaks), og har fått inn ett på fersk og to-to-ett på frys. Jeg tror de setter inn to på siste forsøk der også. Det er uansett minimal sjanse for at det blir tre når man setter inn to, så det burde være litt fleksibilitet på det, og en dame på laboratoriet skal ihvertfall ikke ha vetorett på hvor mange som skal settes inn. Ville forhørt meg med andre sykehus, jeg også. Jeg anbefaler riksen. Vet at noen opplever dem som samlebånd, men jeg synes alle er veldig omsorgsfulle og engasjerte på våre vegne, men det er jo så klart raskt inn-raskt ut.
dincene Skrevet 13. september 2011 #6 Skrevet 13. september 2011 Jeg skulle ha prøvd å få til å komme inn på st.olavs til en samtale. Vet ikke helt hvem du refererer når du sier at legen din sa at du kunne få 2 egg men labdama sa nei til det. Jeg aldri har hatt legen min på st.olavs til uttak/innsett. Jeg tror nok at det er legene der som bestemmer og ikke labdamene. Hvordan kan man være sikker at på de andre sykehusene du skal få 2 egg? Veldig vanskelig dette der. Jeg også kunne ønska meg 2 egg ved innsett akurratt på grunn av at kanskje ett av dei fester seg da... og jeg er 10 år eldre enn du, ingen barn, men nei da, ingen 2 egg ved innsett. Har hørt at Danmark er enklere på mange områder men da må man vel betale en del vet ikke hvor mye. Lykke til!!! Håper det blir et barn ut av det!
aina_ Skrevet 13. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 13. september 2011 Jeg skal prøve å ringe de i løpet av uka, er litt usikker på når jeg skal sette igang siste forøk! Da progynovaen jeg brukkte på "fryseforøket" har forstyrret syklusen. Etter ul snakket jeg med legen, det var ei dame. (ikke sykepleier), det var hun som noterte at jeg skulle få det. jeg har heller ikke hatt samme lege de gangene jeg har vært der, forskjellig hver gang. Bare det synes jeg er litt "utryggt". Hvordan er det med refusjon av reiseutgifter når man velger sykehus langt unna? Det står sikkert en god el av det på nettet, men noen som vet? Har også tenkt en del på Danmark, men tenker å bruke opp forsøka i Norge først. Man blir jo ruinert av dette, tenk om verden hadde vært rettferdig!!!!!! Blir så sinnsykkt provosert av dette med alle pengene man bruker på forsøk og medisin. I dette land legger man opp til at man skal få barn, men ikke alle kan få barn "uten videre", og de som virkelig ønsker det skal få tilbake det over 15000 på 3 forsøk. Hva er nå det?Hvorfor er det ingen som tar opp dette??(politikk)?
TanteTroll Skrevet 13. september 2011 #8 Skrevet 13. september 2011 http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politikk/huitfeldt-vil-ha-nye-regler-for-barnloese-3448815.html Det blir spennende og følge med om det skjer noe. Det var litt i media om dette tidligere i år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå