Gå til innhold

Hva har dere i omeletten? Og hvordan lager dere den? U/t


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan du ikke lage omelett:)?

 

Ta 2-3 egg og visp . Ha i litt salt og pepper.- hakk opp paprika, fårepølser (eller noe annet salt), ost, løk, (det du måtte ha og det du måtte like)

Ta stekepannen - la den bli varm (men ikke for varm)- ha i omeletten og hiv utover alt du har hakket opp - hiv på lokk og la det kose seg til alt har stivnet.

Del den på tvers og lag den gjerne dobbel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg lager en enkel "bondeomelett". "Shaker" egg, melk og salt og heller i panna, strør i poteter, skinkebiter, purre og gulrøtter (potetene og gulrøttene er kokt, rester fra middag). Steker på medium varme. Ikke av de mest tålmodige så snur den for å bli raskere ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

løk, paprika og smårettsskinke eller bacon.. surrer dette i pannen litt og heller over 2 egg med en dasj melk som er vispet lett i en kopp. har på masse ost, strør på gressløk og har på lokk. =) salt og pepper har jeg på etter at den er ferdig lagt på brødskiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå om dagen lager jeg omelett med kantarell eller annen sopp jeg har plukket. Jeg freser soppen først i smør, og tømmer over omelettrøra. 3 egg er passe til min stekepanne. Jeg lettpisker eggene, og har i 1 ss melk eller vann pr egg, litt salt og pepper, og det er det. Når jeg tømmer røra i panna, så flytter jeg litt på den i noen sekunder, og så lar jeg den stå på middels varme til den er stivnet men litt blank.

 

Om jeg lager bondeomelett så lar jeg den stivne under lokk, for da er den gjerne litt tykkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pisker egg og melk med litt salt og pepper (evt. bare pepper dersom jeg har bacon/ salami eller noe annet salt oppi). Dersom jeg vil ha omelett til middag kan jeg fint steke ordentlige baconbiter eller kylling/kalkun som jeg har oppå omeletten, ellers nøyer jeg meg med å blande skinke, spekepølse eller andre påleggsrester oppi ;) Dersom jeg har poteter igjen etter gårsdagens middag kan jeg skive dem opp og legge dem i midten. Jeg eeeelsker stooooore tomatskiver i omeletten, og klatter gjerne smøreost (med urter, hvitløk eller krytter - naturell smaker også nydelig på omelett forresten. Glem det. Smøreost generelt er jo genialt) helt på toppen.

 

Når jeg har lyst på ost blander jeg ostebiter i egg/melkeblandingen. Av og til tømmer jeg egg/melkeblandingen først oppi panna og drysser alt jeg vil ha over - kjøtt, nøtter, ost, paprika, purreløk, rødløk, tomat, U name it... Av og til blander jeg det jeg vil ha oppi osteblandingen FØR jeg hiver den i stekepanna. Stekes på passe lav varme under lokk. Oooooh.. og gjerne i ildfast form med lokk inni ovnen.

 

Men ikke glem smøreosten på toppen! :) Og gressløk. :D

 

Kan du ikke lage omelett forresten, eller ville du bare vite hvordan vi andre gjør det? Omelett er nesten som pizza, jeg tar det jeg har og gjør det beste av det. Men du trenger egg forstås... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, joda, jeg KAN lage omelett, men er ikke så flink å variere fyllet, og føler liksom at jeg mangler den siste swhungen for å få den kanongod! Derfor søker jeg råd hos dere som vet og kan alt:)

 

Min bestemor lærte meg at man skal lage omelett og eggerøre med en ss vann pr egg, og ikke bruke melk. Da blir den så mye luftigere og fin:)

 

Tuuuuuusen takk for mange spennende forslag:) Nå blir det nok omelett i matboksen en stund fremover - har dilla på egg for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg, fløte, broccoli (små biter), revet ost og salt og pepper. Nam! En liten dæsj creme fraiche ved siden av er også nydelig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...