Gå til innhold

Jeg tror noen prøver å stjele identiteten min

Anbefalte innlegg

Jeg mistet for 2 uker siden lommeboken min. Den inneholdt alt av kort, bankkort, kredittkort,førerkort,busskort + mange andre kort jeg har(medlemskort).

Jeg var 99 % sikker på at jeg hadde rotet den bort hjemme, men valgte alikevel å sperre kortene.

Saken er det at jeg så lommeboken min sist 31 august. Idag fikk jeg to brev fra Thorn om at jeg var kredittsjekket den 1 september. Jeg har aldri vært i kontakt med de før, og aldri bestilt noe derfra så jeg ringte de.

De ba meg si fødselsnr. osv og når jeg ga det så lå jeg inne i systemet deres. Jeg spurte om noe var bestilt i mitt navn, og hvorfor de hadde kredittskjekket meg. Ingenting var bestilt og han kunne ikke svare på hvorfor de hadde kredittskjekket meg. Jeg spurte også om hvordan de hadde fått tak i mitt personnr, men det hadde han inget svar på.

Er vel litt for tlfeldig at jeg blir kredittskjekket akkurat en dag etter lommeboken min forsvant??? Har aldri opplevd det før. Ikke skjønner jeg hvordan de har fått tak i hele mitt personnr heller.

Hva nå?? Jeg blir stresset og kjemperedd for at den skyldige skal ruinere meg ved å bestille ting i mitt navn.

Fortsetter under...

Så lenge kortene er sperret blir du ikke belastet for uttak skjedd etter sperret-dato.

Mistet selv lommeboken min en gang, og da sperret jeg det med en gang. Etter en tid fikk jeg brev i posten om at noen hadde brukt mastercardet til å betale endel drosjeturer, men dette var bare til informasjon. Jeg betalte aldri det selv, det var det banken som gjorde.

Jo, det kan de helt sikkert. Dersom de er litt proffe. Men å bruke pengene dine skal godt gjøres (som sagt, med mindre de er litt proffe)

Vanligvis er det jo drittunger som finner slikt og prøver å bestille. Snart vil nok selskapene få beskjed om at kortet er sperret slik at det ikke går ann å opprette noe i ditt navn.

Men klart kjipt at de har personnr ditt :(

Huff ja. verste er at jeg tror jeg vet hvem som har tatt lommeboken. Solgte en vare på finn som måtte hentes hjemme hos meg.Etter den kvelden en person hentet varen, var lommeboken borte. Jeg kan ikke forstå at folk kan være så falske.

H.I

Du burde melde lommeboken din stjålet, og sjekke med posten at ingen har endret adressen din. Jeg tror at du kan "svarteliste" deg selv for en periode for å hindre andre i å bestille ting på kreditt i ditt navn.

Annonse

Ja, anmeld det og skynd deg hjem det forteste du kan. På den måten rekker du KANSKJE å komme hjem før henleggelsen ligger i postkassa.

Been there, done that, har anmeldt både lommeboktyveri OG forsøk på ID-tyveri, ved to ulike anledinger, henlagt kjapt begge deler.

Helt ritkig du må gå til politiet, før det blir for mye oppstyr. Bedre å være føre var..

Jeg har vært borti det samme, at noen har stjålet identiteten min, og det uten at jeg har mistet bankkort o.l. Dette var en person som kjente meg.

Fikk en drøss med innkassoregninger i posten og hadde ett styr uten like for å få ordnet opp i rotet. Politiet prioriterte ikke saken for å si det sånn. Ihvertfall ikke i starten, men etter ett X antall anmeldelser av samme person og en god advokat, så ble det etter TO år, satt en stopper for galskapen..

Det var jeg som skrev at du må anmelde det..mulig det blir henlagt,men da jeg mistet min lommebok fikk jeg mange råd og tips av politiet om hva jeg skulle gjøre etterpå. Husker dessverre ikke de konkrete rådene nå,men det var steder du skulle ringe for å få personnummeret ditt "sperret" slik at ingen kunne missbruke det. En kollega av meg fikk mye trøbbel med politiet i etterkant da hun mistet sin lommebok og faktisk ble utsatt for identitetstyveri fordi hun ikke anmeldte det.

Oki huff men jeg tror jeg vet hvem som stjal lommeboken min. Usikker om jeg skal anmelde eller ikke. Så ikke at personen tok lommeboken, men personen var i leiligheten min for å hente et møbel jeg solgte på finn.no. Etter den kvelden forsvant lommeboken min og det var ingen andre hos oss da. Nå har den personen sperre mobilnr sitt og det er umulig å komme frem. Hva gjør jeg?

H.I

Det er ikke nok å sperre kortene.

Du må ringe alle 3 kredittselskap og sperre av personnummret for kredittsjekk.

Du får et brev fra hver av de i posten med en kode slik at du kan åpne igjen senere om du selv skal ta lån eller kjøpe noe.

Fullt personnummer fikk de fra bankkortet det står nemmelig på der.

Annonse

og når du har de på telefonen kan du også spørre om du har blitt sjekket av andre i perioden fra du mistet kortet til nå. For å forsikre deg at de ikke har kjøpt noe eller lånt noe i ditt navn.

Ba de om å sperre meg(de jeg fikk kredittskjekk brev fra idag) de sa de skulle gjøre det, men tror jeg må ringe på nytt imorgen. Vil jo gjerne vite hvor de fikk tak i mitt personnr. altså jeg vil vite hvor henvendelsen kom fra. Men det var ikke bestilt noe men det tror jeg kanskje er fordi de har sånn nebetalingsplan og lån(thorn, brunvarer og hvitevarer) og siden jeg er student og vært det et par år så har jeg liten inntekt. Kanskje det var det som gjorde at det ikke gikk igjennom? Håper at den personen ikke greier å fucke opp alt.

Men hvordan funker det når man skal anmelde en man ikke kjenner? Jeg vet fullt navn og alder og bosted(personen bor i samme by som meg). Men ser at det er mange i byen her med det samme navnet. Ligger bilder av personen på facebook, twitter og bloggen osv. Men er jo en fordel å anmelde riktig person. Men uansett så kommer jo aldri politiet til å finne ut om det har skjedd eller ikke. Personen kan jo bare nekte og ferdig med det. Regner ikke med at det blir en prioritert sak liksom. Huff, skulle ønske det gikk ann å bytte personnr. LIker ikke at det er i hendene på en vilt fremmed.

H.I

jeg hadde mistet lommeboken min på gaten i oslo,men anmeldte det alikevel fordi jeg ikke kunne vite om noen faktisk hadde tatt den etterpå. jeg vil tro at hvis du drar til politi huset så vil de være veldig behjelpelig med hvordan du skal gå frem. Du kan jo si at det var noen hjemme hos deg,men at du ikke kan vite at den personen har tatt den med seg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...