Gå til innhold

Hva kan straffa være hvis noen driver telefonterror/ kommer med trusler over tlf?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kjenner noen som er midt oppi en sak og i helga ble de nedringt av de "skyldige" i saken. Disse det er snakk om er ikke "skumle kriminelle", men en mor og en datter som har svindlet et uskyldig/naivt menneske og trodd de skulle komme unna det. De jeg kjenner har tatt tak i saken og siden de skyldige ikke har svart på brev/møtt opp (vet ikke hvordan det fungerer) så er de dømt.

 

Disse har da ringt og kommet med trusler om å sette fyr på huset de mister, sier at de følger med på bevegelser og har sagt at de må passe på barna sine (voksne barn, men likevel..). Det er antakelig bare tomme trusler de har kommet på i fylla... Ikke har de noe penger (sikkert trygdesnyltere)

 

En del av dette er tatt opp på bånd og nå skal det anmeldes. Hva kan de risikere i straff? Jeg tenker bøter, men hva når de er blakk? Kan de ende i fengsel for noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan havne i fengsel for trusler, ja. Men dette må tas til politiet. Ingenting skjer før det meldes ihvertfall, og om ikke annet vil de få seg en skikkelig skrape. Dessuten: Det er viktige bevis i den pågående saken, tenker jeg.

 

Se bl. a straffelovens § 390 a:

 

"Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

 

Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffen kan også være å kjøpe en sånn 17.mai burte! Hold denne godt inntil røret, og trykk på knappen! Utrolig effektivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...