Gjest Madolyn Skrevet 12. september 2011 #1 Skrevet 12. september 2011 Her har jeg prøvd å gi most potet iblandet morsmelk til gutten, men han skjærer grimaser, brekker seg og vil ikke ha... Moste pære og ga, dette ville han heller ikke ha mer enn en liten munnfull av... Kjøpte glass derimot, DET går unna! Grønnsaksmos, pæremos osv glir ned på høykant.. Hva gjør jeg feil?
Babyønske �� Skrevet 12. september 2011 #2 Skrevet 12. september 2011 Noen er bare sånn. Min første var håpløs når det kom til mat. Brakk seg så fort konsistensen var for grøtete eller klumpete. Hjemmelaget var bare å glemme, enten gikk det ikke ned eller det lille som gikk ned kom raskt opp igjen. Glass gikk tålelig bra, men han jublet ikke akkurat over å få det heller. Han er bare 5 mnd og fast føde er nytt for han. Gi han litt tid og gi det han spiser, så skal du se det ordner seg etterhvert.
Gjest Madolyn Skrevet 12. september 2011 #3 Skrevet 12. september 2011 Ja det er så snodig for gutten er et matvrak på 9 kilo Så jeg vil så gjerne gi ham hjemmelaget mat som jeg kan gjøre litt sunnere enn disse masseproduserte, dyre matglassene... Han får 80-100 g fruktmos eller grønnsakspurè på formiddagen og 1 porsjon risgrøt m/banansmak på kvelden, ellers er det kun morsmelk som gjelder så klart Noen med link til blogger/sider med inspirasjon til hjemmelaget barnemat?
Babyønske �� Skrevet 12. september 2011 #4 Skrevet 12. september 2011 www.barnemat.com Eller får du sikkert noen treff om du googler hjemmelaget baby/barnemat
Gjest Madolyn Skrevet 12. september 2011 #5 Skrevet 12. september 2011 Ja, den beste jeg har funnet selv er www.barebarnemat.no; skrevet av en mamma med mastergrad i klinisk ernæring Men vet det er mange gode blogger/hjemmesider der ute
uhhuhher Skrevet 12. september 2011 #6 Skrevet 12. september 2011 Her i gården er det også glass som er mest populært - vår er sju måneder. Men vi øver litt og litt. I går fikk han smake bittelitt av rotmosen som vi spiste, da med både smør, melk og salt, og det gikk bedre enn den vi har laget spesielt til han. Så nå blir det usaltet smør og mer erstatning i grønnsaksmosene fremover. Tenker som så at jeg liker potetmosen bedre jo mer smør og melk det er i den, så hvorfor skal ikke dette stemme for ungen også! :-) Han er glad i gulrøtter, så det bruker vi som hovedingrediens, og han er veldig glad i tomatbaserte retter, så tenker at vi skal lage en del mat basert på det og ha i kjøtt, fisk og andre grønnsaker. Ellers så har jeg måttet innse at ernæringsmessig så er glassene bra. Kona mi jobber innen barnehagesektoren og fikk høre fra ansatte i en av spesialbarnehagene i Oslo, der de er veldig opptatt av ernæring pga syke og svake barn, at glassene er helt topp når det kommer til næringsinnhold. Jeg er som deg mest gira på å lage maten selv, både pga pris og smak og litt av prinsipp (og fordi jeg ikke for mitt liv klarer å skjønne at fisk på glass kan være godt ...), men jeg har begynt å tenke at glassene ikke er så ille innimellom.
jippijegharfødt Skrevet 12. september 2011 #7 Skrevet 12. september 2011 Har ingen råd bortsett fra å fortsette å gi hjemmelaget sånn at han får kjent på smaken av en ordentlig potet, brokkoli, laks osv. Har tatt av små smaksprøver fra middagen vår og gitt til sønnen min hver dag selv om jeg vet at han bare vil smake. Sønnen min på 8 måneder er meget sær etter min mening. Har prøvd å gi han hjemmelaget middag siden han var 6 måneder, men han skjærer som regel grimaser og kniper igjen munnen. Prøvde med middagsglass bare for å se om det er jeg som er en dårlig kokk, men han likte heldigvis ikke det heller I det siste har han begynt å godta kanskje 1-2 teskjeer, og i går spiste han faktisk en miniporsjon med laks og potet dynket i olje med bittelitt dill. Så det går framover. Husker datteren min var sånn hun og, men hun begynte å spise som oss da hun ble 1 år. Siden det har hun spist alt av grønnsaker og fisk og kjøtt.
Hera_75 Skrevet 12. september 2011 #8 Skrevet 12. september 2011 Gå inn på http://www.ellaskitchen.co.uk/stage-1-baby-food/ og sjekk ut de forskjellige miksene av frukt og grønnsaker de bruker i sine pureer. Min tass likte heller ikke most potet, men disse går ned på høykant!! Prøv feks den med eple, pastinakk og gulrot. Like mengder av alle tre, kok først gulrot, tilsett pastinakk etter et par minutter, til slutt eplebiter, skal bare koke et par minutter. Mos sammen, dette blir knallbra. Miksen med gresskar (bruk flaskegresskar/butternut squash), søtpotet og eple og sviske er også en hit! En annen favoritt er banan og avokado most sammen. Ta en halv av hver, men de må være godt modne. Mos til helt glatt konsistent. Supermat, og hart hørt veldig mange som sier barna liker det.
kinaputten Skrevet 12. september 2011 #9 Skrevet 12. september 2011 jeg har en del oppskrifter på min blogg http://mamma-i-eksil.blogspot.com/ ligger under hjemmelaget babymat
Gjest Madolyn Skrevet 12. september 2011 #10 Skrevet 12. september 2011 Ja banan er det eneste jeg har most og gitt ham som han faktisk har likt.. Masse fine sider her inne, skal se på dem Og costamummy, hvordan kunne jeg glemme siden din?? ;D hehehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå