74skytte Skrevet 12. september 2011 #1 Skrevet 12. september 2011 Min gutt er nå 11 mnd, og har begynt å våkne et par ganger på natta for å få pupp. Først i ett-to tiden. Skriker skikkelig, så jeg er redd han skal vekke storebror, og jeg er trøtt, så det ender alltid med at han får vilja si. Pupp. Legger han tilbake igjen. Våkner så i 4-4.30 tiden igjen, og skal ha pupp. Da blir han liggende i senga vår, for fra 5 tiden, så sover han urolig, og 5.30-6 tiden, er det morgen. Noen som har noen tips om å slutte med denne nattammingen? Har prøvd å gi han vann. Pappa var alene med han en kveld, og da var det skrik i 1,5 t. Er skrikemetoden eneste utvei? Kan han faktisk være sulten på den tiden? Eller er det bare kos? Spiser en bra posjon med grøt rett før leggetid. (18.30-19.00). Noen råd?
Løvinna82 Skrevet 12. september 2011 #2 Skrevet 12. september 2011 Spiser han kun1 porsjon med grøt? Alle andre måltider mm? I såtilfelle, så bør du gi gutten mer mat! Vanlig med mm morgen og kveld i den alderen, eventuellt noen supper utenom i tillegg til måltider. De skal kunne klare å sove igjennom fra de er 6 mnd egentlig, så fremt fast føde er kommet igang. Jeg er for skrikemetoden, et navn som jeg synes er grusomt! Men, det tar 3 døgn å få inn ny rutine hos små barn. Såfremt ikke dere har gjort noen halvhjertede forsøk tidligere, da kan man regne med flere døgn enn 3. Uansett, fremgangen er slik: Begynn en helg hvor dere har barnevakt på dagen tilgjengelig (sove) og muligens også kan sende eldstemann til overnatting, og begge foreldre er hjemme. Natt til lørdag blir den værste natten, så roer alt seg. Husk det. Ikke gå inn å stå på rommet, eller gi mat eller kos. Gutten skla nå lære at det ikke finnes service på natten. Vann kan tilbyes, ikke noe annet. Når babyen skriker, gå inn legg han ned og si det natta og du må sove. Gå ut, uansett. Gå inn igjen etter 2 min hvis skrikingen er full sirene. Fortsett slik med to min intervaller i 30 (ca) min, øk intervallene til 5 min, så 10 min. Ikke la det går mere enn 10 min, dette er maks grensen. Neste natt følges samme prosedyre, men da blir det ikke så mye skriking. Siste natt, natt til mandag pleier det å være barnemat. Da bare tester de om det fortsatt er slik i en bitteliten stund. Detter "oppskriften", jeg har aldri opplevd at noen har strevd hele natten. De fleste sier den første natta er værst, men at det ikke er så ille som de hadde sett for seg. Min førstebaby var våken 1,5 timer første avvenningsnatt, 30 min andre natt og 10 min siste natt. Det alle viktigste du må huske er: 1. IKKE gi deg med mindre ungen får feber/blir sk. Gir du deg har du lært den lille at det bare er å skrike mye nok så får han mat. Neste gang du da skal prøve avvenning kan du forvente deg mye mye mer motstand. 2. Barnet må ha fått nok mat på dagen, det er på dagen maten skal gies, ikke på natta. Sover de for lenge på dagtid slik at måltider o.l. blir forskjøvet, vekk dem! Maten skal inn i løpet av dagen, og de må av og til ha abrutt søvn til å få det til. 11 mnd gammel baby bør få mat til alle måltider, i tillegg til mm selvfølgelig. Men mm skal ikke være hoved-ernæringen i denne alderen. Tips er å gi mm ved oppvåkning, til han ikke vil ha mer. Deretter venter du en time halvannen, og gir en god frokost da. Gi først mat til alle måltider resten av dagen, og avslutt med mm. Han kan spise grøt, middag og brød i denne alderen.
Løvinna82 Skrevet 12. september 2011 #3 Skrevet 12. september 2011 glemte å legge til: Eget rom, eller iallefall så langt bort fra deg som mulig på soverommet deres. Mm lukter veldig godt for de små, og det er ikke rart det frister hvis man våkner litt til i løpet av natten;)
Gjest Skrevet 12. september 2011 #4 Skrevet 12. september 2011 Vi nattavvente henne rett før hun ble 6 mnd og fikk 2 måltider fast føde. Nå når hun er 8 mnd har vi avvendt helt, så ikke noe sen kveldsmat eller tidlig frokost i senga lengre, nå spiser hun ca 3 måltider fast føde og ekstra stor kveldsmat. Tror det viktigste er at han får nok næring i løpet av dagen, enten det er i form av melk eller fast føde, men de anbefaler litt fast føde når man avvenner, fordi det holder lengre om natta... Hvis du går å bærer og bysser på barnet ditt når han skriker om natta, så slipper du skrikekur, samtidig som han skjønner etter hvert at han ikke får mat. Kan godt hende han er litt sulten de første nettene ettersom han er vandt med å spise da, men han har jo ikke behov for mat på natta lenger når han er så stor, og da vil han heller ta igjen for manglende mat på dagtid. Er jo bare godt for dere begge at dere kan sove lenger på natta etter hvert Men kan jo bli litt av en jobb likevel da (spesielt når du har et barn til du ikke ønsker å vekke) de (forhåpentligvis få) dagene det varer, men så går det jo over. Jeg måtte gå å bære og bysse på jenta vår flere timer hver natt første uka, og etter det har vi også hatt netter som har vært mye skriking, men en gang må man jo slutte. Han trenger jo ikke nattmat lenger, så da er det bare opp til deg når du vil slutte, mest sannsynlig så må du uansett ta "kampen" en eller annen gang. Lykke til!
Mina75 - *tobarnsmor* Skrevet 12. september 2011 #5 Skrevet 12. september 2011 Vi fikk en "utilsiktet" nattavvenning en helg jeg var borte på jentetur. Far skulle gi erstatning på nattestid, og han grudde seg veldig - da vår gutt våknet veldig ofte for pupp og endte alltid opp i vår seng for enkelthetens skyld. Første natta var det nok med en flaske klokken to. Han våknet igjen fem, men far var så trøtt at han orket ikke å hente flaske, og etter litt kaving sovnet han igjen. Neste natt sov han rundt!!! Det var ikke til å tro. Siden min gutt i en periode hadde nektet å ta pupp på dagtid, bestemte jeg meg for å slutte helt med ammingen siden han sov så godt med erstatning. Så nå slipper jeg å kave med ammingen, og gutten vår sover stort sett rundt Dette skjedde forøvrig da vår gutt var ca 8 mndr. Passer nok ikke alle - men kanskje verdt et forsøk??
MillaLilla Skrevet 13. september 2011 #6 Skrevet 13. september 2011 Vi er ogsaa midt oppi nattavvenningen. Lillerusken er 10 mnd gammel. Dette blir 4.natten uten at hun faar flaske (jeg mistet melken for et par mnd siden og hun er naa flaskebarn). Saa dette er altsaa mer en "slik gjoer vi det"-post enn en suksesshistorie. Vi har nemlig enda ikke kommet til suksessdelen Jeg og mannen bytter paa aa vaere hos henne - jeg tok foerst to netter nattevaak, mannen har hatt en natt og har "vakt" igjen i natt, saa er det min tur igjen de neste to nettene. Dette gaar greit siden jeg ikke ammer lenger. Hvis jeg hadde ammet fortsatt hadde jeg latt mannen ta seg av det. Det har med aa gjoere at hun vet at hun ikke faar pupp av pappa, samtidig som at det er vanskelig aa vaere sterk og streng og si nei naar babyen gjoer sitt beste for aa rive av deg klaerne for aa komme til puppen. Disse tre nettene har hun vaaknet naar hun vil ha melk (det har vaert omtrent kl.2), hun pleier vanligvis aa sovne tvert igjen etter flaske, men naa som det ikke har vaert noen flaske aa faa har hun graatt litt, lekt litt i sengen sin, og til sist sovnet. Foerste natten tok det hele 2 timer, andre natten 1 time 45 min og tredje natten 1,5 time. Det gaar langsomt! Forhaapentligvis er dette natten hun hoper over aa vaakne i det hele tatt, men vi er motiverte til aa holde paa saa lenge det er noedvendig. Det som er bra er at det har vaert mye mindre graat enn jeg var forberedt paa. Hun bare bruker lang tid paa aa komme til ro. Det vi ikke gjoer er aa la henne graate alene. Naar hun begynner aa graate paa den tiden hun er sulten gaar den av oss som har vakt inn og roer henne ned (hun sover paa eget rom). Saa har vi vaert hos henne til hun har sovnet igjen. Da har vi bare vaert hos henne, ved siden av sprinkelsengen i moerket. Hvis hun reiser seg opp i sengen legger vi henne ned igjen (og sier "naa er det natt, naa maa du sove"), og tilbyr en haand hun kan holde i hvis hun vil det. Vi tilbyr ogsaa vann i taateflaske, hun har drukket littegrann hver natt, men langt fra nok til aa erstatte melken (kanskje 20 ml). Jeg ser at noen over her anbefaler graatekur...jeg tror paa at det ville vaere mer effektivt (i den betydning at det ville ta kortere tid foer avvenningen var suksessfull), men jeg tror ikke paa at det ikke har noen negativ effekt paa et barnesinn aa bli ignorert naar hun kommuniserer alt hun kan at hun trenger foreldrene sine. (Det skal ogsaa sies at vi har benyttet en la-graate-tilnaerming en gang tidligere, da problemet var at hun i en periode vaaknet hver time i loepet av natten. Det satt en effektiv stopper for problemet, men det jeg har i ettertid angret og vil ikke gjoere det igjen).
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 13. september 2011 #7 Skrevet 13. september 2011 Her er guttten 7 mnd og han har sovet natta igjennom i perioder siden 2 mnd. Vi var akkurat igjennom en periode med hyppige oppvåkninger og dertill amming, siden pupp har vært sovemiddel her i huset. Det kunne ikke fortsette slik. Han legger godt på seg og jeg skal ut i jobb om en måneds tid. Det begynte med at jeg sovnet fra babycallen en natt - og jammen gjorde han det også. Natta etter pprøvde jeg å overse ham. Det funket 2 ganger. Var inne hos han en stund etter det ble stille for å legge over dyna. 3. Gangen var han litt våt så da fikk han ny bleie og pysj og litt pupp, men løsnet ham og la ham i senga våken. Jammen sovnet han etter 5 minutters klaging. Etterpå har han sovet natta igjennom 3 netter på rad. Nå lurer jeg litt på hvor konsekvent jeg skal være neste gang han våkner på natt. Han er innmari småspist når det gjelder fast føde... Han har akkurat begynt å reise seg opp i senga, så jeg regner med det blir vanskeligere for han å roe seg selv etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå