Gå til innhold

Har en liten diskusjon med mannen ang. henting i bhg, og besteforeldre. Håper på MANGE svar!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann har en liten diskusjon gående. Vi klarer rett og slett ikke å bli enige. Trenger derfor litt synspunkter fra dere.

 

Mine foreldre jobber ikke nå (pga div. sykdom). De har derfor mye fritid, og mulighet til å hente barnet vårt på bhg tidligere enn vi slutter på jobb.

Dette synes jeg er kjempe bra, for jeg er ”en av de” mødrene som får dårlig samvittighet om barnet er ”for lenge” i bhg. Hva andre gjør, er helt opp til de, men for meg så gnager dette litt.

De har derfor tilbydd å hente barnet vårt i bhg i halv 3 tiden. Dette kan de gjøre flere ganger i uken. Tenker det er kjempe godt for barnet vårt å slippe de alt for lange dagene.

 

Min mann derimot, han mener at de ikke burde hente han mer enn 2 ganger i uken. At de andre dagene bør han være der til en av oss henter han selv (ca. 16:15).

Han synes det er veldig kjekt å hente han selv, og det synes selvfølgelig jeg også, MEN jeg synes det er så godt å vite at han man blir hentet før, og at jeg da slipper å ’stresse’ for å rekke å hente han.

 

Så hva mener dere? Hadde dere satt pris på at besteforeldrene kunne hentet barnet ditt, eller er det jeg som tenker litt ’dumt’ her?

Barnet er forresten 2 år.

 

Håper på mange svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres mer slitsomt ut for barnet først å være i barnehagen og så være hos besteforeldre et par timer før det kommer hjem enn å være på det samme stedet hele tiden. Mine barn liker i hvertfal ikke oppbrudd. Derfor er jeg enig med mannen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk mulighet for barnet å få masse kosetid med besteforeldrene. Hvorfor i all verden skulle det være feil eller begrenses til ett par ganger i uken?

 

Det er en utrolig trygghet for et barn å ha flere voksne i livet sitt. Flere de kan stole på, flere som kjenner dem godt.

 

Synes definitivt du har rett, og jeg forstår ikke mannen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke helt at barnet skal ha bedre av en pitstop innom besteforeldrene før henting av foreldrene enn en forutsigbar barnehagedag inntil foreldrene er ferdige på arbeid. Hele dager hos dem, er derimot en helt annen sak. Jeg ville heller spurt om ikke de kunne ta toåringen en dag i uka.

 

Det blir mer stress på barnet i stedet for mindre med slike mellomløsninger, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det bra om foreldrene dine kan hente han tidligere!

Skjønner ikke at ikke mannen din også synes det.

Vil han at barnet skal være nesten 2 timer lenger i barnehagen fordi HAN synes det er koselig og hente barnet? Det blir litt dumt. Da må du bare be han spørre seg selv om hva han faktisk tror er best for barnet. Hva barnet ville foretrukket. Og jeg er ganske sikker på at barnet heller ville blitt hentet av besteforeldrene sine litt tidligere. Barnehage er bra for barn mener nå jeg, men regner med barnet er en god del timer i barnehagen uansett så. Nei, la besteforeldre hente du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hvordan hentingen foregår, tenker jeg.

 

Tar besteforeldrene med gutten hjem til seg selv slik at igjen må dra derfra og til dere? da ville jeg tenkt at to-tre ganger i uken holder, om ikke blir det fort mer stress for barnet.

 

Dersom besteforeldrene tar gutten med hjem til dere tenker jeg at det er bedre for gutten.

 

Men jeg forstår mannen din også, han må nå forholde seg til svigers hver dag, og det er det ikke alle som setter like stor pris på uansett hvor godt forhold de har til barnet.

 

Jeg vet ikke hvordan det er i guttens barnehage, men vil det at han blir hentet tidlig føre til at han går glipp av mye av det sosiale i barnehagen?

Selv leverer jeg kl 09.30 og henter 14.30, altså en veldig kort bhg hverdag, men jeg opplever at barnet mitt går glipp av en del, ikke minst treffer jeg så og si aldri noen av de andre foreldrene, og jeg skulle gjerne hatt et slags forhold til de. Det er rart å se en dame i garderoben og ikke vite hvem hun er mamman til. Det er også rart at denne mammaen omtrent ikke vet hvem barnet mitt er fordi hun aldri har sett det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syens det høres litt slitsomt ut for barnet ditt hvis det først skal hentes av besteforeldre for så å gå hjem dit et par timer før hjem til seg selv etter det. Det er mye "av og på med klær, ut og inn av bil" spesielt med tanke på den årstiden vi går inn i med masse klær....

 

Men hva hvis besteforeldre henter han tidlig, så tar han med hjem til dere for da er han liksom hjemme??

 

Bortsett fra det, du skal IKKE ha dårlig samvittighet for at barnet ditt er lenge i barnehagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjellig hva de gjør.

Noen ganger drar de hjem til seg selv, og noen ganger drar de hjem til oss. Noen ganger er de ute å går også. Så varierer litt hva de gjør etter bhg.

 

Hilsen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt veldig pris på å slippe stresse til barnehagen etter jobb, men jeg ville bedt besteforeldrene reise hjem til meg med ungene så de slipper den stoppen på enda et sted før de kommer hjem på ettermiddagene.

 

Om mannen din ikke leverer, eller er av de som har det veldig travelt i leveringen om morgenen skjønner jeg at han liker hentesituasjonen. Er viktig at vi foreldre har tid til å snakke med personalet, ta imot beksjeder, høre hvordan dagen har vært osv. Selv har jeg veldig god tid om morgenen (begynner ikke før 9) så jeg snakker en del med personalet da og har ikke det store behovet for å snakke med de på ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm...sikkert godt å få hjelp til henting. Selv liker jeg å hente (eller mannen min) for da får vi liksom pratet litt med personalet, hørt hvordan det har gått osv osv. Liker den daglige kontakten med barnehagen.

 

Selvfølgelig kan besteforeldre overbringe beskjeder, men jeg bare liker å ta turen innom og så er det så kos å hente en som er super glad for å se meg...hihi....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldige dere er :-) Det høres ut som en fantastisk mulighet for barnet deres til å få kvalitetstid sammen med besteforeldrene og en litt roligere hverdag.

 

Jeg tror av og på med klær er mindre mas en mange timer i barnehage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor jobber heller ikke, så hun henter min datter på 2,5 år ca. 1400- 1430.

 

Jeg synes det er helt fantastisk. Min datter begynte i bhg 15.aug. og vi sliter fortsatt med å levere. Hun vil ikke gå i barnehagen. Så for oss så er det kjempe greit at hun blir hentet tidlig. Hun blir hvertfall veldig glad når mormor henter.

 

Jeg lurer noen ganger på om hun blir hentet kanskje litt for tidlig? Vi leverer mellom 0800 og 0830.

 

Hun får ikke spist 1430 maten sammen med bhagen ? Hva synes dere?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje latt henne spise sammen med de andre barna 14.30 slik at hun blir en del av "gjengen" og ikke går glipp av dette samværet hver dag. Hva med om moren din henter rett etter dette måltidet? Tror jeg ville vurdert det. Hvertfall noen ganger slik at hun får være sammen med de andre på dette. Tror det er viktig for opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barnehagebarn ennå, men vi har valgt en litt annen måte å løse dette på.

 

Jeg kommer til å jobbe 7-15 og samber 8-16, slik at barnet kan leveres 7.45 og hentes 15.15. Om besteforeldre vil ha barnet en dag innimellom er dette helt supert, men det må bli hele, til nød halve dagen. Synes ikke noe om at barnet skal ha mer uforutsigbarhet i form av kombinasjonen barnehage og en time barnevakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min ble levert mellom kl.9 og 10 og hentet mellom 14 og 15 de første årene. Jeg hadde korte dager selv, så da var ikke behovet stort for at andre skulle hente. Så begynte jeg i full stilling. Mannen min er pendler og bare hjemme i helgene. Så levering og henting faller alltid bare på meg. Jeg ble litt bekymret for at datteren vår skulle få så lange dager i barnehagen. Det siste året har hun vært en av de første som blir levert og av de siste som blir hentet. Jeg allierte meg med min mor, som er pensjonist. 2 ganger i uken skulle hun hente snuppa i barnahagen. Nå bor min mor såpass langt fra oss, at hun kjørte hjem til oss. Snuppa synes det var stas å bli hentet av bestemor, men etter bare 2 uker var hun lei. :"hvorfor skal bestemor alltid hente meg? jeg vil at du skal hente meg mamma" - Da var hun 4år. Hun er veldig glad i bestemoren sin, og hopper på henne hver gang hun henter. Men vi endret det da til en gang i uken, den dagen hun skal på en fritidsaktivitet på ettermiddagen. Dette har hun godtatt.

 

JEG synes det er sårt at hun skal ha så lange dager i barnehagen, men HUN klager ikke. De fleste gangene jeg henter, er hun ikke helt klar til å gå heller. Hadde hun vært bare 2 år, hadde jeg nok satt stor pris på at noen hentet henne oftere enn en gang i uken. Det kan som noen sier, bli mye oppstykket for barnet hvis det først skal til et sted, for så å komme hjem, men barna er jo forskjellige og jeg vil tro du merker det fort hvis barnet blir utilpass med situasjonen.

 

Synes mannen skal ta litt hensyn til deg også jeg da.. Irriterer meg litt over holdningen enkelte har til mødre/morsinstinktet. Min mann inkludert. Det kan godt hende at mødre bekymrer seg for mye, men for min egen del hjelper det hvertfall IKKE hvis jeg blir avspist med at det bare er en bagatell. Det er gjerne det også, men synes likevel det skal tas litt hensyn til. Om han bare jatter med, så hjelper det faktisk også. Noen ganger tar jeg opp ting jeg tenker på, men som ikke er noe jeg nødvendigvis går rundt og er bekymret for. Da er det utrolig irriterende å få utfyllende svar om at det må jeg ikke være redd for. Kan jeg ikke likevel få uttrykke tankene mine?

 

Kanskje dere kan møtes litt på halvveien? At de henter f.eks 2 ganger i uken, men at de av og til henter oftere? Annenhver uke kanskje eller slik det passer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange flotte svar! Godt å se hva andre mener. Både de som er enige med min mann, og selvfølgelig de som er enige med meg (hehe) :)

 

Fortsett gjerne å svar, de som vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjempefint ut at besteforeldrene kan hente!! :o)

 

De får kvalitetstid sammen, barnet blir mindre sliten og du trenger ikke stresse. En vinn-vinn- situasjon, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på barnet synes jeg. Har en som elsker barnehagen, og en som aldri har likt seg noe særlig der. Minsten hadde glatt valgt barnehagen hele dagen, mens eldste hadde satt stor pris på tid hos besteforeldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...