Gå til innhold

Hvor mye kan man lyve i en søknad?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke helt uvanlig å fremstille seg selv litt bedre enn det man virklig er i en CV og jobbsøknad, men hvor går grensen for hva man kan lyve om før det er direkte avskjeds/oppsigelses-grunn om arbeidsgiver oppdager det?

En ting er at man ikke kan lyve på seg en utdanning, men hva med dem som påstår de har erfaring med ulike ting, for eksempel et pessielt dataprogram, eller de som fortier en sykdom som de vet er uforelnig med jobben på sikt? Noen som vet hvor grensen går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hold deg til sannheten, du vil bli avslørt og da har du ødelagt dine videre sjanser for nye jobber. Husk at ny arbeidsgiver forventer at forrige arbeidsgiver står oppført som referanse. Hvis du lyver vil du får en temmelig dårlig referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som skal skrive søknad. Jeg skulle gjerne bli kvitt en som jobber hos meg og jeg vet at hun skrev noe som var direkte usant i søknaden sin. Spørsmålet er om det er holdbar avskjedsgrunn slik at jeg ikke får problemer siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit at man ikke trenger å opplyse om generell sykdom, men om man vet at sykdomen gjør at man faktisk ikke kan gjøre jobben, er det da fortsatt OK å ta en jobb?

Om du søker jobb på en nøttefabrikk og vet at du har nøttealergi eller om du søker jobb som vinduspusser selv om du har ekstrem høydeskrekk, er det lov og arbeidsgivers oppgave å tilrettelegge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt vanskelig å bli kvitt noen på et slikt grunnlag, ikke minst når det tok flere år før du oppdaget det. Kan du si noe mer om hva løgnen gikk ut på? Tydeligvis har hun jo klart å videreføre bløffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan desverre ikke si noe mer om hva hun har løyet om. Da blir det litt for enkelt å gjennomskue hvem jeg snakker om. Å si at hun har klart å vidreføre bøffen er vel en overdrivelse, men løgnen forklarer jo en del av hvorfor hun gjør en så dårlig jobb og hvorfor hun er så ofte borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig vanlig å "lyve" i en søknad. Jeg tviler på at de færreste ER "Utadvendt, fleksibel, effektiv, positiv, tilpasningsdyktig". Det viser seg jo gang på gang at de kun er det på intervjuet..

 

Ang cv så vet jeg mange snører sammen hullene. Mikser med måneder f.eks. I og for seg ikke så ille spør du meg så lenge de har referansen i orden.

 

Hva går løgnen ut på? Mulig jeg kan hjelpe deg mer hvis du utbroderer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du snakker om er å lyve etter min mening. Jeg har ansatt mange og dersom det der hadde kommet frem, som du beskriver hadde jeg blitt lyn forbannet!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men at hun er ofte borte kan jo være en ende å begynne å jobbe i hvis du vil bli kvitt henne. Det er mye enklere enn å ta henne på en flere år gammel cv-bløff. Eventuellt kan du jo plukke fra hverandre jobben hun gjør, og gjøre klart for henne at det ikke holder standarden, og at hun er nødt til å skjerpe seg på konkrete punkter hvis dere skal kunne fortsette sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor slemme dere er. Hun som har løget prøvde vel bare å unngå økononisk ruin for seg og barna sine. Dere som da blur fly forbanna hadde fortjent å være i samme situasjon selv. det er ikke lett når helsen ikke strekker til,uansett hvor mye man vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du dum 09.10? Det er ikke akseptabelt å lyve i en cv. Da skaffer man seg jobb på falskt grunnlag og på bekostning av andre som også trenger jobb!

 

Hvis man er så dum i hodet at man lyver seg til en jobb fortjener man å få svi skikkelig for det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh nav i samarbeid med lege. man ødelegger jo ikke for andre for å redde sitt eget skinn, sier mest om deg som synes det er greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da godtar du vel at folk svindler deg, at håntverkere ikke gjør jobben dere har avtalt bare tar pengen eller at folk tapper bankkontoen din også hvis de bare trenger pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri løyet i en søknad eller på en CV.

Før jeg gikk ut i permisjon hadde jeg ansvar for ansettelser på jobben og hadde noen løyet i en søknad og jeg hadde funnet det ut, hadde jeg ikke satt den personen opp på mange vakter. Virker ikke som pålitelige folk da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at denne personen direkte har løyet til deg da? Kjenner du hele sykdomsbildet? Og hvis det tok deg så lang tid å finne det ut,tviler jeg på at du har noe du skulle sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...