Trultetryne Skrevet 12. september 2011 #1 Skrevet 12. september 2011 Vet ikke hvorfor, men har ny fastlage som jeg ikke har vært hos før. Jeg er andregangs så jeg vet jo gangen i dette, men gruer meg uansett :/
Briskeby Skrevet 12. september 2011 #2 Skrevet 12. september 2011 Lykke til!! Det går helt sikkert kjempefint:-)
Trultetryne Skrevet 12. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. september 2011 Det gikk bra Legen var veldig grei. Nå er det bare å begynne å glede seg til glukosebelastningstest i uke 28.. hehehe
MamsenTilAva Skrevet 12. september 2011 #4 Skrevet 12. september 2011 Så bra da ) Hva er en glukosebelastningstest? Jeg har også vært hos legen idag, synes det ble mye mer virkelig, er rett og slett litt øsen idag hehe...
Trultetryne Skrevet 12. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 12. september 2011 De måler blodsukker fastende, så må du drikke en viss mengde sukkervann (veldig ekkelt og veldig søtt!) så må du sitte stille i 2 timer også måler de blodsukker på nytt. Må ta det pga bmi over 27..
yummi with the tummy Skrevet 12. september 2011 #7 Skrevet 12. september 2011 Jeg og har også BMi over 27 men legen sa ingenting om det??
Briskeby Skrevet 12. september 2011 #8 Skrevet 12. september 2011 Så bra det gikk fint:-) Moro å føle at man "er skikkelig i gang"! Yummi with thw tummy: Anbefalningen for glukosebelastning er hos følgende gravide: -alder > 38 år, -type 1- eller type 2-diabetes hos foreldre eller søsken, -overvektige med BMI > 27 kg/m2 ved svangerskapets begynnelse, -tidligere påvist svangerskapsdiabetes, -innvandrere fra India, Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka eller Nord-Afrika Så hvis du hadde BMI over 27 før du ble gravid,så kan du jo "minne" legen på det:-) Er ikke absolutte regler,men de fleste fastleger vil nok velge å følge anbefalte retningslinjer. Lykke til!
blomsterpiken<3 spire i magen Skrevet 12. september 2011 #9 Skrevet 12. september 2011 jeg har også bmi over 27, har ALDRI blitt bedt om noen glukosetest altså.. og sist svangerskap la e på meg 3 kg på slutten i vann... Å jeg sulta meg ikke altså! Så rart at noen må å andre ikke
2 prinser og et nurk på vei Skrevet 12. september 2011 #10 Skrevet 12. september 2011 eg er på mitt 3 svangerskap og alle gangene hatt en bmi på over 27 men dei har aldri enda snakka om en slik test for meg...
Briskeby Skrevet 12. september 2011 #11 Skrevet 12. september 2011 Retningslinjene ang bl.a. glukosebelastning ble endret i 2005...og det er dessverre ikke alle som har fått det med seg og praktiserer det. Men som jeg skrev lenger opp: Er bare retningslinjer og ikke "regler" så det kan jo være gjort vurderinger som har ført til at fastlegen mente det ikke var nødvendig for dere:-) Alle retningslinjer fra Helsedirektoratet ang svangerskapsomsorg kan leses her: http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00002/Retningslinjer_for_sv_2674a.pdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå