Gå til innhold

ang ekteskap og gjeld


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å gifte oss, vi har en sønn sammen og tenkte å kjøpe bolig snart, så det er vel det rette å gjøre...Hihi...men, han har en del gjeld fra tidligere,i sverige, er dette noe som jeg kan bli holdt ansvarlig for om vi er gifte? Noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke riktig. Du vil ikke bli ansvarlig for hans gjeld. Men du får forsørger ansvar for han, og da skal han kunne betjene gjelda si med mere.

Snakk med svensk politi om innkrevning av svensk gjeld i norge, eller ta kontakt med ambassaden, for informasjon.

 

I svergie har de andre regler for innkrevning, og andre retningslinjer. Men svenske myndigheter har ikke myndighet i norge.

 

Om det er gjeld han betjener, og har tenkt å fortsette å betjene er det derimot hetl ok. Men ting kan jo skje slik at økonomien endrer seg, og da kan gjelda bli et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet overtar man ikke hverandres gjeld, men det er et stort MEN - du kan likevel lide under hans gjeld dersom dere skaffer dere verdier sammen. Du bør derfor kreve skjevdeling i din favør på samme beløpet som han drar med seg inn i ekteskapet som gjeld.

 

Du er jo uansett i det minste indirekte med på å betale denne gjelda når du er gift fordi penger som kunne vært og kanskje ville vært brukt på felles ting, nå går til å dekke hans private gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var slik at man evt kun ble ansvarlig for den gjelda som ble tatt opp ETTER at ekteskapet ble inngått, og at all gjeld fra før ekteskapet ikke har noen betydning..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med arv og gjeld er ikke så enkelt som at om han skaffet den før dere giftet dere så arver du den ikke..

 

Om han skulle dø i morgen vil barnet deres arve både gjeld og verdier etter han, du arver ingenting. Om gjelden er høyere enn verdiene lønner det seg ikke å ta imot arven, men fraskrive seg den..

 

Jeg ville sørget for å bli kvitt den gjelden i Sverige så fort som overhodet mulig, latt han jobbe overtid, latt han betale så lite som overhodet mulig av fellesutgiftene og latt pengene gå til nedbetaling osv. Så kan dere starte ekteskapet deres uten gammel gjeld hengene over dere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff dette er vanskelig altså, for det er snakk om så mye penger at det vil ta flere år å betale ned. Samtidig ønsker vi jo faktisk å gifte oss, men jeg vil jo helst ikke gjøre noe som kan risikere vår økonomiske trygghet fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper dokke hus ilag så må det kun stå i papiret at det er kun huset som er i lånet. Det andre lånet kan du si at det skal ikkje gå under huslånet. Kommer det under huslånet og du skriver under på hus og lånet så følger det deg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...