Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille er vanskelig til å få til å sove. Kan ligge våken en time, eller sovne med en gang og sove en halv time, eller plutselig sover han tre timer.. Hvordan i all verden skaper en rutiner da???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør ting en fast tid,selfølgelig ikke når lille sover men når det passer med tiden og lille er våken..så litt etter litt så kommer rutinene inn :)

Eneste vi har rutiner med er leggetiden på kvelden..den er mellom sju og halv åtte,alt etter når han hadde ettermiddagsluren sin :) han sover stort sett bare 1/2 time til en time når han sover..sover hele natta da (7mnd gammel) begynte med rutiner 6uker gammel..da kun rutine med leggetiden..ellers så varierer det med når han er sulten og når han er trøtt og da hvor lenge han sover..så rutiner på legging på dagtid og måltider på dagen funker dårlig siden det er så store avvik fra dag til dag..

Skrevet

Takk for svar. Ja, håper rutinene kommer. Hverdagen kan føles så rotete og kaotisk nå med to små.. :o)

Skrevet

Her er gutten 5 mnd men det er få rutiner på dagsovingen... Dette da han plutselig kan sove 2 timer kl 09-11, eller f eks nekte å sove før klokka blir 11. Av og til drar han til med 3 timer søvn i vogna (har skjedd 3 ganger den siste mnd), andre ganger nekter han å sove mer enn 30 min x 3 ila hele dagen. Å få gutten til å sovne på dagtid, når JEG vil, er ikke mulig. På kvelden går det fint, for da har vi hatt strikte kveldsrutiner fra uke 8, som varer i 1 time, men kan jo ikke stulle med gutten i 60 minutter flere ganger på dagen for at han skal sove i 25-30 :P hehe...

Han sover all dagsøvn i trillevogna. Vi har pleid å legge ham fast 2 timer etter sist gang han våkna (nå hver 2.-3. t), men dette medførte likevel ingen faste rutiner da gutten like gjerne sover 25 minutter som 40, eller 1,5 timer som 30 minutter. Umulig å vite når han våkner! Og han skriker fremdeles hver gang vi legger ham i vogna slik at det er ofte vi må gi opp å få ham til å sove, selv om han har sovet all dagsøvn der 3-5 ggr daglig i 3 mnd...

3 dager for å få innført ny rutine hos baby my ass ;)

Trur man bare må ta det for det det er. Mange har enkle babyer som sovner av seg selv i lekegrinda (har aldri skjedd her), eller som mor enkelt kan lose inn på 2 x 2 timers søvn daglig, og noen av oss har babyer som har sin egen bestemte vilje, og som kjemper mot søvnen med hver eneste fiber de har... Blir spennende å oppleve trassalderen med han her som jeg har fått utdelt hvertfall :P hehehe

Skrevet

Hvor gammel er din, gulda? Her hadde gutten en ganske fast døgnrytme frem til 3 måneder. Etter det fulgte et kaos av øking og endring av sovemønster. Rundt 4,5 mnd begynte det å ligne på en ny stabil døgnrytme med 3-4 korte dupper på dagtid. Fra 5-6 mnd hadde vi noe man kan kalle rutine, men faste klokkeslett har jeg ikke sett noe vits i å innføre før han skal i barnehage. Nå har vi en ny fase når ting er i endring... (7mnd)

For å lage rutiner er mitt tips å føre loggbok over søvn en ukes tid. Ofte ser man da et mønster man ikke legger merke til ellers. Utfra det kan man planlegge måltidene.

Det som er fint med rutiner er at mor får en viss følelse av kontroll, men så snart man har fått en litt mer forutsigbar hverdag så kan du banne på at babyen endrer seg!

Skrevet

Madolyn: Ja, han er kanksje bare slik. Slet veldig med nummer en, som var håpløs både dag og natt. Fikk bl.a. kommentaren: "Det er vel du som har gjort ham slik.." Masse bedrevitere som kunne fortelle meg hva jeg gjorde galt. Helsestasjonen visste ikke hva jeg kunne gjøre for å bedre situasjonen, men etter mange måneder (han var kanksje året?), da vi gikk over til en lur, fikk vi først skikkelig rutiner. Så ikke vet jeg, mine har visst dårlige sovegener, he he..

Februarmamma 2011: Jeg skal jammen lage loggbok og følge med litt en uke. Kanskje er det mer mønster enn jeg ser, ja! Gutten er 3,5 måned, og vi har hatt mange problemer, bl.a. KISS, så vært noe styr! Men så lettere å kunne ta med begge ungene på noe når en har en viss kontroll på babyen.

Takk for svar. Ååå, hadde virkelig håpet det var min tur til å få en sovebaby nå!!!

Skrevet

Hurra! Alle fremskritt feires! I går fikk jeg ham til å sove i senga to ganger, andre ganga sovnet han lett uten skrik! Ikke at det er et mål å sove i seng fremfor ute i vogn, men helt ærlig så er jeg driiiitlei av å trille i regn akkurat nå!

Og så begynner jeg å ane et lite mønster -så lenge han fortsetter å sove korte lurer. Krysser fingrene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...