Gå til innhold

Plutselig tull med amminga! Sint og vrir seg unna!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er skatten vår snart 3 mnd, hadde litt trøbbel med amminga i starten men når jeg først fikk det til har d gått bra! Gutten vår er ca 8(!) kg nå og har vært ivrig på puppen hele tiden! Men nå i d siste har han begynt å tulle, han fester seg av og på hele tiden.. Og idag har han begynt å hylgrine hver gang jeg legger ham til! Har værtslik andre dager også i d siste men ikke hver gang! Har fått ham på til slutt etter å ha tilbudt han flere ganger, men jeg lurer bare på er det normalt at han kan skifte fra å elske pupp til å ikke ville ha den?? Forstår bare ikke dette, er det normalt at det går lenger tid mellom måltidene rundt 3 mnd? Og at han nå plutselig blir mett av bare en pupp?? Har gått til kiropraktor med han, han er litt svak og spent i nakken men dette har jo ikke vært et problem tidligere...Hadde ikke trodd jeg skulle få dette problemet siden han har vært matvrak fra dag 1!! Håper noen av dere damer har erfaring med dette!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lillegutt er fem mnd nå, og vi har vært gjennom maaaange perioder med grining og sprelling ved puppen, men det går alltid over.. så vær tålmodig du, så skal du se det bedrer seg snart! kanskje blir han utålmodig dersom melka ikke kommer med en gang. prøv å få i gang utdrivingsrefleksen før du legger han til, kanskje det hjelper :)

Skrevet

Min lille er bare seks uker, men høres ut som hun holder på på samme måte for tiden.

Men her virker det nesten som det er mengden melk som irriterer henne. Svelger vrangt og hoster og harker, og etterpå ligger hun bare og virrer med hodet fram og tilbake og tar ikke skikkelig tak.

Skrevet

Du kan ha fått mer melk og/eller kraftigere melkesprut (det kommer ofte av mer melk, fordi trykket i brystet da øker). Dette kan igjen være ubehagelig om det treffer langt bak i munnen. Du kan forsøke å pumpe eller håndmelke en del før amming slik at brystet er mykt, da kan det bli mer behagelig å spise.

At det går lengre tid mellom måltidene er normalt, magen til babyen vokser og melkeproduksjonen øker slik at det blir nok melk til å fylle magen, og så tar det lengre tid før det trengs neste påfyll. Mye av det du nevner tyder i grunnen på at du har fått mer melk, og det er ikke usannsynlig at det vil hjelpe å få ned trykket litt.

Om det vedvarer og han i tillegg virker slapp eller skriker mye mellom måltidene, så kan det være han har vondt, feks ørebetennelse. Få en lege til å ta en titt i såfall, evt ring helsesøster.

Jeg er ammehjelper i ammehjelpen.no

Skrevet

Du har ikke fått tilbake mensen? Husker mi var på akkurat samme måte noen dager før jeg fikk første vanlige menstruasjon etter fødsel. Lukt og smak på melken kan da endre seg og være uvant. Var et par kjipe dager da snuppa nesten ikke spiste (tok heller ikke flaske), men mot slutten av mensuka så tok ammingen seg opp igjen. Jeg pumpet for å ikke miste melka.

Et annet tips er å legge dere ned på senga mens du ammer, gjerne ha det mørkt og stille. I den alderen begynner de gjerne å bli nysgjerrige på lyder, lys og bevegelser! Det er iallfall min erfaring med ammeroblemer i 3-4 mnd alder :-) Lykke til!

Skrevet

Høres veldig likt ut som vi har og har hatt det. Amminga her har vært en kamp uten like. Og jo eldre hun blir jo vanskeligere blir det syntes jeg...

Men det hjelper å amme henne på soverommet. Å gå ut i all offentlighet går bare ikke lenger... jeg går jo ut da, men hun tar ikke puppen...hun er alt for nyskjerrig til det..

Jeg håper på at det skal løse seg etterhvert...

Skrevet

Har det akkurat likedan! Gutten min er naa 3 mnd, og slike episoder har han stadig vekk. Blir vanskeligere etter hvert som han vokser ogsaa, for han blir "flinkere" til aa vri seg unna, sterkere og skriker enda mer.

Det er bare aa holde paa til det gaar, og etter hvert gaar det over ogsaa, men det er et svare strev mens det staar paa! Men jeg har faatt hoere det er veldig vanlig blandt barn i denne alderen... (Daarlig troest og ingen raad herfra, desverre.. Bare medlidelse i massevis!)

Skrevet

Vi holdt også på sånn da han var i den alderen. Det hadde nok sammenheng med for hard melkesprut, særlig fra det ene brystet. Og at han ble mer opptatt av alt rundt seg. Jeg ammet nok også for ofte i den perioden, jeg syns liksom aldri han fikk i seg noe ordentlig måltid.

Men amminga gikk alltid bra på natta. Så etterhvert satt jeg mye på soverommet og amma, også på dagtid. Var knapt ute i det hele tatt i en lang periode. Det kom seg gradvis i 5 mnds alderen. Nå er han 6,5 mnd og det går bedre, men må fortsatt ha det ganske rolig rundt oss for å få til amminga. Og jeg må alltid amme først fra det brystet med svakest trykk, i alle fall i perioder som det er mer melk.

Det er krevende å amme når det blir sånn, og skikkelig kjedelig å ikke komme seg noe sted. Men ltt godt at det er flere som har det sånn. Det er noen måneder bare, så blir det mere fast føde og lettere dager.

Skrevet

Her begynte gutten, ved 4 mnd alder, å bare die på det ene brystet hver gang han spiser, pluss at han sjelden holder på lengre enn i 5 minutter før han heller vil titte rundt og snur seg unna. Legger fremdeles altfor godt på seg, så 5 min hver gang holder tydeligvis her! Men han suger jo i 4-5 min da; tuller jo innimellom fra starten av men da trur jeg han bare ikke er sulten nok.

Som lillenims siewr; kanskje du har fått mer melk og hardere stråle; prøv å håndmelke litt i en kopp først (jeg brukte hetta tilhørende aventflaskene våre om jeg måtte bli kvitt litt overskuddsmelk) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...