Gå til innhold

God ernæring

Guroh

Anbefalte innlegg

Ville bare anbefale en bok jeg selv fikk anbefalt av en annen tvillingmor for noen uker siden! Den heter "When you`re expecting Twins, Triplets or Quads", og er skrevet av Dr. Barbara Luke og Tamara Eberlein.

Dr Barbara Luke har i mange år drevet en klinikk i USA for gravide med flerlinger. Hun har utviklet et ernæringssystem for disse gravide, med utgangspunkt i at flerlingegraviditeter ikke er normalt for kroppen. Ernæringen består av mye god sunn mat, men i større mengder enn man kanskje skulle tro, samt at det tar hensyn til trimesterne hva man bør spise. Det samme gjelder vann, en stor del av for tidlige fødsler skyldes dehydrering.

Klinikken hennes har bedre tall på alt når det gjelder flerlingefødsler. De gravide er friskere, har mindre svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning. Babyene blir født senere, er større, friskere, og hvis de likevel blir premature eller får andre komplikasjoner klarer de seg bedre og blir fortere friske.

Jeg har ikke fått denne informasjonen hos noen av legene jeg har vært hos. Jeg var forferdelig kvalm og da det ga seg fikk jeg ikke opp appetitten. Etter 17 uker hadde jeg ikke gått opp i vekt, bare ned, og følte meg elendig. Denne boken ga meg et spark bak, jeg satte opp et spiseskjema og tvang i meg mat hver 2,5-3. time, og følte meg straks mye bedre. Jeg er ganske sikker på at jeg hadde vært i faresonen for "alt mulig" hvis jeg hadde fortsatt på den måten. Legene satser kanskje på at kropper krever den næringen den trenger, men det virker faktisk ikke alltid. Det samme gjelder hvile, jeg er snart sykmeldt og skal "ta det med ro", men hva er egentlig det? Dr Luke oppgir antall timer hver dag man bør ligge flatt, så kroppen kan bruke ressurser på babyene og ikke på oss selv. Hun oppgir antall liter vann man bør drikke, man har opptil ti liter blod i kroppen for å rense systemene til to babyer med høyt stoffskifte, samt en selv.

Som sagt tror jeg at jeg var på vei mot noe som hverken var bra for meg eller babyene. Mange er jo kanskje litt redd for å legge på seg, og noen leger vil sikkert si at det er bra at man ikke legger på seg for mye, men jeg tror at kunnskapen om dette er generelt for liten. Hva betyr fem kg ekstra når det står om livet til babyene dine, eller senskader? Jeg er veldig takknemlig overfor venninnen min, som forøvrig gikk nesten til termin og fikk to gutter på 3,1 og 3,9 kg. Hun mener at det er takket være denne boken!

Lykke til alle sammen, klem fra meg :)

Fortsetter under...

Signerer! 6 timer er jo så og si hele dagen det. Funker ikke i det heletatt for min del. Jeg kan heller ikke ligge flatt, helst på siden, eneste som funker nå. Pust og kvalme blir helt forstyrra og jeg skal ligge flatt. Tror man får kjenne litt etter selv jeg og finne sine måter på det. Det som funker for den ene funker ikke alltid for den andre. Og disse sv.sk oppleves jo veldig ulikt oxo :)

Lykke til!

Altså, hun mener jo ikke flatt på ryggen, men i så horisontal stilling som mulig. Jeg pleier å bygge meg litt opp med puter, så jeg får puste, og ligge på siden på sofaen. Etter uke 24 er man jo stort sett sykmeldt, og jeg ser på dette som en jobb man må gjøre for å få friske barn! Tallet på for tidlig fødte tvillinger gikk drastisk ned etter at man begynte å sykmelde på den tiden, så man kan jo se at det har noe for seg. Mannen min gjør det meste av husarbeidet, han ønsker seg jo også at de små er i god form! Man skal ikke føde så mange uker for tidlig før de kan få problemer med å suge ol, og man ender opp med sonder og kopper. For meg er forskningsresultatene til Dr.Luke mer enn god nok overtalelse, og jeg bruker heller denne tiden på å ruge, enn å risikere for tidlig fødsel...

Annonse

Dette skulle jeg gjerne visst tidligere!

Kjenner meg veldig igjen.

Har hatt skikkelig problemer med å spise nok, som deg, samme hvor mye jeg har spist, blir jeg selv bare tynnere og tynnere i kroppen, orker så lite mat, blir fort kvalm nå mot slutten hvor magesekken har så liten plass. Det ender ofte med at jeg spiser alfor store måltider for å kjøre litt ekstra på, og etterpå holder jeg på å sprekke;)

Jeg lå flatt 1 time per dag fra uke 22 etter jordmords anbefalinger, men måtte legges inn i uke 28 fordi livmorhalsen hadde blitt superkort (13 mm), og ikke måtte belastes. Fikk liggepåbud helt til uke 36, da lå jeg hele døgnet. Kanskje jeg hadde unngått dette hvis jeg visste mer?

Nå er det for sent for min del, blir satt igang om 3 dager (pga 38 uker).

Men mange burde ta rådene til seg!

Ja, jeg er kjempeglad for at jeg fikk vite dette såpass tidlig! Det står at alt man skal legge på seg selv må skje før uke 28, etterpå klarer du ikke å spise mer enn det barna trenger. Men allikevel er det jo gått bra med deg som har klart å beholde ungene så lenge, godt gjort :-) Boken har også noen anbefalinger for kosthold under amming mm, så det er kanskje verdt å se på den likevel? Var slett ikke dyr på Amazon. Men det er alt for lite kunnskap om dette i det hele tatt, det er bare en av legene som har spurt om hvordan jeg har det, og han var ikke inne på kosthold. Resten har bare brydd seg om barna, som forøvrig har det storartet...

Men masse lykke til, håper du får en fantastisk fødsel!

Takk for bra og nyttig informasjon Guroh:-)

Jeg tror informasjon på dette området er rimelig slett hos norsk helsepersonell. Jeg var på kontroll på Ullevål på fredag. Da var jeg uke 22+2 og hadde fått innkalling for å sjekke livmorhals og om barna vokser jevnt pga morkakene har vokst sammen. Hun som tok ultralyden var litt snappy - typ: "Ja - hvorfor er du her i dag?" Eehh - fordi jeg venter tvillinger, for å sjekke livmorhals...og for å se om barna vokser jevnt...

"Ja. Jeg skulle akkurat til å si måling av livmorhals. Men jeg ser IKKE på barna - for vi redder IKKE liv når du er kommet så kort i svangerskapet!"

Som om det var det jeg ville, eller legen som ville ha meg på kontroll ville? Utfra det du skriver fra denne boka, tolker jeg det slik at hvordan jeg spiser og hviler kan påvirke barnas vekst og helse. Jeg må bestille denne boka - så kanskje jeg ikke blir like målbunden på neste kontroll...

Takk igjen for tips:-)

LA

Så synd at du fikk en dårlig opplevelse! Jeg går på fostermedisin på Ullevål hos tre overleger, og de er helt strålende, så det kommer bare an på hvem du møter. Jeg ville husket navnet hennes og bedt om å få en annen neste gang, bare stå på ditt og si at du følte at du hadde "dårlig kjemi" eller noe. Når du føder står du helt fritt til å bytte jordmor, så det må da gå an på poliklinikken også... Men 22+2 er ikke så veldig langt unna tiden hvor de faktisk begynner å redde liv...

Lykke til :)

Annonse

Jeg er i uke 28 :-) bestilte min bok på tanum.no. Bare nysgjerrig, Guroh, hvordan vet du at det er kun tre leger du får gå til? Jeg har hatt vorskjellige hver gang.. Er fostermedisin noe annet enn svangerskapspol.? Bare nysgjerrig altså, gjør meg ingenting å få ulike leger så lenge de der inne har det fint :-)

Hei, Sves!

Fostermedisin er ved siden av sv.pol og det er der de følger opp svangerskap som ikke er helt normale. Den ene tvillingen, jenta, hadde litt nakkefold i uke 12, og vi valgte å ikke ta fostervannsprøve. De følger opp veldig nøye, og ser ikke noe fysiske tegn på Downs,hjertefeil eller noe annet. De vet ikke alltid hvorfor denne nakkefolden oppstår, og nå er det bare små muligheter igjen for noe galt, hun kan ev. bli litt liten av vekst el. Men de fleste med nakkefold er visst friske, så vi krysser fingrene for at alt er bra :) Eneggede tvillinger blir også fulgt opp på fostermedisin, forresten...Der jobber bare tre overleger, og nå "kjenner" vi alle og synes de er veldig hyggelige og flinke!

Da skjønner jeg! Krysser fingrene for dere jeg også, det går sikkert helt fint! Men godt med litt ekstra oppfølging. Når har du termin; Guroh? Jeg har termin 29 des og har en gutt siden før som er 2,5. Han skjønner nok ikke mye stakkar.. Heldigvis er jeg i så pass form at jeg klarer å ta meg av han fortsatt, er takknemlig for hver dag jeg kan det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...