4barns mor Skrevet 11. september 2011 #1 Skrevet 11. september 2011 Mannen min er midlertidig uføretrygdet, så han har ikke krav på permisjon da vi får barn. Jeg har hørt at jeg kan søke om å få hans del. Hvor mye "ekstra" får jeg da? Eller hvordan er dette? Skal velge 10 mnd permisjon.
Småting Skrevet 11. september 2011 #2 Skrevet 11. september 2011 Sakset fra NAV - dette bør jo ogå gjelde din mann. Både sykepenger og foreldrepenger teller jo som opptjent tid: Ektefellen min mottar uførepensjon. Nå venter vi barn. Har jeg rett til fedrekvote? Svar: Når det gjelder fedrekvote, er det et vilkår at begge foreldrene har opparbeidet rett til foreldrepenger. Men i de tilfeller der ektefellen mottar uførepensjon har far rett til foreldrepenger i samme antall uker som fedrekvoten, det vil si i 12 uker. Det stilles ikke krav til mor i disse ukene.
4barns mor Skrevet 11. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 11. september 2011 Jeg har snakket med nav, og vet at han ikke har krav på dette. De sa at jeg kunne søke om å få hans uker, men vet ikke om jeg får flere uker enn det jeg skal ha, Det er det jeg lurer på. ) Får ringe dem å høre.
Småting Skrevet 11. september 2011 #4 Skrevet 11. september 2011 Også fra NAVs hjemmesider. Regner med at mannen din er på overgangsordning med tidsbegrenset uføre frem til overgangen til den nye ordningen AAP - dette er da de reglene som gjelder ifølge NAV. Situasjonen blir jo selvfølgelig en helt annen hvis mannen din er så syk at han ikke kan ta vare på barnet - da skal det jo ikke være noe problem å overføre. Vær også klar over at det ikke er alle på NAV som kan alle reglene - så du er sikker på at du snakker med noen som faktisk er ekspert på de ytelsene det her er snakk om! Om du skal ha hans uker så får du jo dine uker, pluss hans 12 uker. Her er det som står hos NAV: Hovedregelen for beregning av foreldrepenger når du mottar andre stønader ■Dersom du er arbeidsledig og mottar dagpenger, fastsettes grunnlaget for beregningene av foreldrepengene lik de utbetalte dagpengene. For gravide kvinner som helt eller delvis er arbeidsledige og mottar dagpenger, kan grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes etter inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter dersom det er mest gunstig. ■Dersom du avtjener militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste, skal beregningsgrunnlaget minst være tre ganger folketrygdens grunnbeløp. ■Dersom du mottar arbeidsavklaringspenger, fastsettes beregningsgrunnlaget ditt lik det beløpet som utbetales i arbeidsavklaringspenger. ■Dersom du mottar sykepenger, svangerskapspenger, opplæringspenger, pleiepenger eller omsorgspenger, beregnes foreldrepengene ut i fra det samme inntektsgrunnlaget som for disse ytelsene. ■Dersom en periode med foreldrepenger fører til opptjening av rett til en ny periode med foreldrepenger (kort tid mellom fødslene/adopsjonene), er det de faktisk utbetalte foreldrepengene som legges til grunn ved den nye utbetalingen. Det betyr at dersom du har opptjent deg rett til nye foreldrepenger mens du mottok foreldepenger med 80 prosent dekningsgrad, er det denne utbetalingen som blir grunnlaget ditt for den nye perioden med foreldepenger. Tidligere perioder med tidsbegrenset uførestønad, rehabiliterings - og attføringspenger gir ikke rett til foreldrepenger.
*Miss Flua* Skrevet 11. september 2011 #5 Skrevet 11. september 2011 Hvis du søker og får hans uker, så får du hele permisjonen selv, dvs 47 uker (hvis det var permisjon med 100% lønn du skulle ha da).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå