Billie Jean Skrevet 11. september 2011 #1 Skrevet 11. september 2011 Når babisen spiser hver tredje time: Når skal man egentlig pumpe så man får et lite lager av reservemelk man kan bruke når man skal gjøre et ærend som tar flere timer? Med dårlig utdrivningsrefleks er det i utgangspunktet skikkelig vanskelig å bruke pumpa til å få ut noe som helst, og hvis pumpinga i tillegg må gjøres feks 1,5-2 timer etter forrige amming, blir det ikke akkurat noe lettere. Og så kan dere leke litt hobbypsykolog på meg. Jeg har liksom fått det for meg at jeg MÅ gi han morsmelk, og at morsmelkserstatning er fyfy så lenge jeg har nok melk. (Det er jo derfor jeg vil pumpe) Men herregud, jeg skjønner jo også det, når jeg tenker meg om, at han likegjerne kan få morsmelkserstatning de ytterst få måltidene jeg ikke er tilstede. Så får jeg meg ikke til å gjøre det allikevel. Hvorfor? Ja, nå er jeg spent på svarene;) Her regner det hester og kameler. Hvordan er været der DU bor? Hilsen fra "fint vær ute til å være inne i",
togutter-08og10 Skrevet 11. september 2011 #2 Skrevet 11. september 2011 Som du spør får du svar. Jeg hadde ikke giddet å pumpe meg. Førstemann fikk både pupp og flaske. Mens nr 2 plent har nektet flaske uansett innhold. Hvis du fullammer er det ingen grunn til å pumpe seg for et par måltid i ny og ne. (mener jeg)
Tosta <3 Skrevet 11. september 2011 #3 Skrevet 11. september 2011 Hei! Jeg tenker litt som deg Billie Jean, at jeg helst vil gi morsmelk men det er fordi hun gulper så mye av erstatning og det lukter jo pyton av den. Mi lille frøken spiser bare av en pupp til hvert måltid så jeg pumper den andre puppen mens hun spiser, og det gjør jeg om morningen for da er det mest melk, og dette er SUPER effektivt, fult beger på no time, men ikke sikkert det fungerer for alle! Men prøv!
abella Skrevet 11. september 2011 #4 Skrevet 11. september 2011 Jeg hadde et pumpehelvete med nr 1, og har totalt forandret mening etter å ha gått igjennom det. Har etterhvert skjønt at det ikke er alle som får til å pumpe seg. Så denne gangen bruker jeg erstatning hvis det trengs noe ekstra, og har ikke dårlig samvittighet for det. Men det var en veldig stor terskel å gi mme med nr 1! :-) Det er jo det alle sier til deg, at man må pumpe for å holde på produksjonen og man føler seg som så dårlig mor hvis man ikke pumper! Men etter egen (svært dårlig) erfaring er jeg nå heldigvis litt mer avslappet med nr 2. Hvis pumping fungerer så er det selvsagt fint å pumpe. Hvis det blir stress og du uansett ikke skal gi flaske så ofte, så går det fin-fint med mme en gang innimellom. Her øser det også ned, det synes storebror er kjempestas for han elsker å "plaske i vannet" med pappa. (mens jeg sitter inne med vesla :-))
Anastasia ♂11 ♀13 ♂16 ♀19 Skrevet 11. september 2011 #5 Skrevet 11. september 2011 Dette har jeg også tenkt på... Jeg fullammer og har mer enn nok melk til det. Gir en pupp til hvert måltid (hver 3.time), så kan jo pumpe den andre puppen når jeg gir babyen mat (han er 6 uker). Men det er slitsomt å pumpe, og i tillegg måtte jeg pumpe meg 4 ganger for å få nok melk til et måltid til gutten, den ene gangen faren har gitt flaske slik at jeg skulle få sove litt mer sammenhengende en natt. Jeg fikk kun pumpet ut under 50 ml hver gang... Dette har gjort at jeg leker med tanken på å gi mme på flaske neste gang jeg ønsker litt fri til f.eks søvn, kino eller lignende. Det blir nok bare at jeg er borte fra ham et måltid, for tror ikke jeg selv orker å være lenger vekke fra ham... Så jeg lurer også på - hvor "skadelig" er det for ham å få et måltid mme innimellom? Kan han få mer plager med magevondt f.eks? Andre ubehag?
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 11. september 2011 #6 Skrevet 11. september 2011 Jeg har en som spiste veldig ofte sine første 3 måneder. Fikk aldri til å pumpe noe særlig så her fikk han mme de gangene jeg trengte litt egentid. Det hadde ingen innvirkning på melkeproduksjonen. Gla jeg brukte den tia til noe hyggeligere for etter 3,5 mnd ville han ikke ta flaske lenger. Etter vi begynte med fast føde og han spiser mere sjelden prøver jeg å pumpe ut en skvett her og der for å bygge opp et lite lager. Gjør det da f eks når han sover og akkurat har spist grøten sin og jeg føler at jeg ikke har blitt tømt. Har nevnelig oppdaget at han kan ta flaske kun hvis det er mm på den.
lillenims Skrevet 11. september 2011 #7 Skrevet 11. september 2011 Jeg er enig med abella. Om det funker å pumpe seg så kjør på, funker det ikke så stress ned. Morsmelk ER sunnere og bedre (for tarmen og spesielt for nyfødte og enda mer for babyer før de når termindato), men det er heller ikke skadelig med MME, og det er ikke gitt at det positive av (stressa mamma + utpumpa melk) er større enn den "negative" effekten av MME. Om du får til å pumpe ut 10 ml to ganger om dagen så klarer du jo fylle ei grei flaske på ei uke (sett flaska i fryseren og fyll på skvetten du får ut hver gang, avkjøl den først i kjøleskapet et par timer), så det går jo AN selv om du ikke klarer pumpe ut mye. Om det er veldig viktig for deg å gi morsmelk så kan du gjøre det sånn, om du synes det blir for mye stress eller du trenger mer melk enn 150 ml i uka så må du enten gå ut sjeldnere, pumpe oftere eller gi MME. Ellers er det ofte lurt å pumpe om morgenen. Melkeproduksjonen er sånn at den er størst den første timen etter amming, da produseres ca halvparten av det som maksimalt produseres. Så halveres mengden pr time deretter. Så om du max kan ha 200 ml melk i puppen vil det være ca 100 etter en time, 150 etter 2, 175 etter 3 og 187.5 etter 4 timer. Ergo er det ikke dumt å pumpe en times tid etter amming, det er masse melk der da og det fylles opp bra til neste amming igjen. Om du hopper over amminger - fordi du skal ut den dagen du tenkte gi flaske for eksempel - så er det lurt å pumpe da, om ikke annet for å få bort den verste sprengen. Når du fullammer så er ikke brystet vant med å være fullt så lenge av gangen, og det er lett å få tilstoppinger om det blir stående melk der lenge. Senere er det ofte lettere, og etterhvert går det fint med de pausene som barnet selv legger opp til. Barn som regulerer selv vil sjelden ha enorme opphold mellom ammingene fra den ene dagen til den neste, så brystet vennes til det. Her er det regn, og jeg har sendt pappa og barn ut for å leke. Skal arrangere kommunevalg fra 8 til midnatt i morra og orker ikke pumpe (fikk ut 40 ml da jeg prøvde i går), ungen får klare seg uten kveldsmelk (hun får bare pupp morgen og kveld, så det er ikke som at demokratiet går foran MYE amming her) eller ta til takke med MME.
knerten09+ knerteline11 Skrevet 11. september 2011 #8 Skrevet 11. september 2011 Dette med pumping og amming styrte jeg såååå mye med da jeg fikk forrige mann. Ble jo helt utslitt av å skulle unngå mme. Denne gangen har jeg et mer avslappet forhold til det og orker ikke styre med pumping i tillegg til amming hver 2. til 3. time. Så om jeg skal ut noen timer etterhvert, så skal jeg med den beste samvittighet gi tulla ei flaske mme (eller dvs faren skal gi den :-)) Det blir jo ikke så mange flaskene til sammen.
Cruella De Vil Skrevet 11. september 2011 #9 Skrevet 11. september 2011 Hei, så lenge babyen din ikke reagerer spesielt på MME, og du har problemer med å pumpe morsmelk, ville jeg gitt ham MME med den beste samvittighet de gangene du må ut et ærend uten ham. Jeg skjønner tankegangen med at man ønsker å gi bare MM, men hvis det blir mye stress og mas å forsøke å få pumpet ut nok melk, ville jeg heller tilbragt den tiden det tar å pumpe til å kose med babyen, eller slappe av mellom slagene selv. Jeg fikk selv aldri til amming med forrige barn, og fullpumpet i mange måneder. Men det var et slit med øking osv. (siden man må økepumpe i tillegg til å mate babyen, vaske og sterilisere flasker osv.), og nå i ettertid ser jeg ikke helt hvorfor jeg stresset så mye med dette når jeg heller kunne kost med meg gutten min... Selv om jeg er litt stolt over å ha fullpumpet, da. Nå har jeg nok en gang problemer med amming, og pumper igjen, men denne gangen skal jeg ikke stresse med øking osv., men pumpe ut det jeg har og så gi MME i tillegg etter hvert som det trengs. Min erfaring fra forrige gang er at det er viktigere å bruke tiden til å kose med babyen (og slappe av selv) enn å på død og liv gi MM til hvert eneste måltid. Slik ser jeg det i hvert fall sånn i ettertid.
Billie Jean Skrevet 11. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 11. september 2011 Å, så koselig å lese alle de flotte svarene! Babyen tar begge brystene til alle måltider, men har av og til hatt 4 timer opphold mellom "frokost" og "lunsj" etter å ha tømt begge brystene på morgenen (han har 4-5 timer mellom måltidene om natta og får da en god morgendose. Men å pumpe om natta gidder jeg bare ikke:p) Så da skal jeg jammen meg prøve å pumpe noen skvetter om morgenen. Er nok noe i det at jeg er engstelig for at magen hans skal reagere på MME. I tillegg bekymrer jeg meg litt for at han plutselig ikke vil ha pupp hvis han får MME, men det er sikkert bare tull å bekymre seg for. I tillegg er jeg litt redd for gjentagende brystbetennelser. Jeg har runde to for øyeblikket, og mistenker at grunnen til betennelsene er de stadig lengre oppholdene mellom måltidene om natta. Har implantater, det har kanskje betydning også. Er kjempetakknemlig for de kloke svarene deres:) God valgdag i morgen!
ToneC Skrevet 11. september 2011 #11 Skrevet 11. september 2011 Vi har svært god erfaring med Hipp sin MME, gutten har fått et måltid i ny og ne siden han var noen uker gammel (for å avlaste meg på natten). Får det også nå om jeg skal noe, men nå spiser han ikke så mye på natten lenger, så blir stort sett MM. Ville prøvd ut litt MME av gangen for å se om han tåler det. Vi hadde noen runder med mageknip da guttungen var 6-8 uker, men har gitt Minifom. Er over nå.
sulaen Skrevet 11. september 2011 #12 Skrevet 11. september 2011 Vil bare komme med et råd som jeg fikk på KK i Bergen da jeg var plaget med tette melkeganger (som igjen kan føre til brystbetennelse). Kjøp et helsekostprodukt som heter Lecitin. Ta to kapsler morgen og kveld (dette er mer enn anbefalt dose, men det må til for at det skal komme helt ut i melken). Jeg har ikke hatt problemer i det hele tatt etter at jeg begynte med dette. Det hjelper på at melken ikke "klumper" seg dersom den blir stående en stund i melkegangene, så den flyter lettere. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til tabletter, men føler virkelig at dette hjelper for meg i hvert fall. :-)
lillenims Skrevet 13. september 2011 #13 Skrevet 13. september 2011 Når du bare skal gi noe som ikke er pupp innimellom så anbefaler jeg koppmating, og om du bruker flaske så bruk "langsom flaskemating". Se http://ammehjelpen.no/artikkel/97/Koppmating og http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating Koppmating funker greit for små mengder innimellom, og gir ikke sugeforvirring. Flaske KAN gi det, og når du er bekymret for om han tar pupp etterpå så synes jeg jo absolutt at du skal minimere den risikoen, uansett hva andre mødre forteller om sine barn. Det er jo ikke noe morsomt å styre masse for å gi han et alternativt måltid, og så klarer du ikke nyte fritida fordi du er bekymra for hva som skjer når du kommer hjem Sugeforvirring KAN skje (men som regel går det bra), og det er umulig å forutse OM det skjer på forhånd. Noen reagerer på MME, de fleste gjør det ikke. Det kan være lurt å teste med en liten mengde på dagtid først om du kan. Når du sliter med brystbetennelse så ville jeg nok prøvd så mye som mulig å pumpe eller amme jevnlig. Noen kan fint ta ammepause hele natta, andre kan det ikke, sånn er det bare, dessverre. Implantater kan helt klart ha noe med saken å gjøre. Brystoperasjoner kan skade nerver og dermed gjøre utdrivingsrefleksen mindre effektiv, og implantatene fyller også plass i brystet og kan gi press på melkeganger og kjertler. Ammehjelpen har en artikkel om brystopererte kvinner, den er skrevet primært for helsepersonell og er etter min mening ikke den beste artikkelen vi har - men den er nå der, og kanskje er det noe nyttig der: http://ammehjelpen.no/artikkel/66/Brystopererte-kvinner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå