Gå til innhold

Idrettstalent er ok, talent for skolearbeid er ikke ok. Hvorfor ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette er en påstand jeg mener å ha rett i. Det er greit å snakke om barn som har et spesielt talent for fotball, eller innenfor musikk - som f eks piano. Da blir dette talentet dyrket av foreldrene, og snakket om i sosiale familiesammenhenger f eks.

Det er helt ok.

 

Men å si at man har et barn som har talent for skolearbeid, og som interesserer seg veldig for det. Det er liksom ikke lov. Man skal ikke være bedre enn andre i den norske skolen.

 

Er ikke det litt trist ?

Ikke at man skal fremme sitt eget barn i enhver sammenheng - men det er liksom ikke lov å si noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva slags sosiale sirkler du frekventerer men påstanden din er virkelighetsfjern i forhold til hvor jeg kommer fra. Her dyrkes talent, uansett hva det er i. Hva man presterer på skolen er betydningsfullt og det forventes at man tar høyere utdannning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI har jo helt rett, og denne holdningen er bakt inn i den norske skolen. Talenter innen kunst, musikk og idrett dyrkes fra ung alder, mens barn som viser intellektuelle talenter, på død og liv ikke skal skille seg fra sine jevnaldringer. Et barn som kan å lese når det begynner på skolen, skal ha akkurat den samme undervisningen som barn som ikke kan å lese. Barn som er flinke i matematikk, skal lære akkurat det samme som barn som ikke har tallbegrep i det hele tatt. De må finne seg i å tilbringe de første skoleårene med å vente på at klassekameratene tar dem igjen. Det er som om et barn som kunne spille stykker av Chopin, skulle bli satt til å spille "Lisa gikk til skolen" med én finger på musikkskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i det du over her skriver. Men alle disse talentfulle barna som kan danse, syng, spille fotball osv, driver jo med dette på fritiden. Det er også fullt mulig for de som har et talent innenfor skolepensum å drive med dette på fritiden også.

Men det er faktisk for mye forlangt fra læreren at de skal ta ansvar for at hver enkelt elev lærer akkurat det som passer den. Det er nok definitivt det beste, men det er ikke gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...