Gå til innhold

Det er jo påfallende hvor tåpelige enkelte homeopater er in antivaksinedebatt (link)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg orket ikke å gå videre inn på den aktuelle homeopatens side, men den siden som man kommer til via din link, HI, er vel ikke akkurat helt seriøs den heller....

Den som skriver blander ting sammen og veksler mellom å snakke om homeopati og all annen alternativ behandling, som om det er "samma suppa", noe det ikke er. Personen bak din link, HI, påstår at ikke noe alternativ behandling fungerer - jøss, han må være allvitende, han!

Kan nevne noen eksempler på at jeg vet at han tar feil....

Urtemedisin regnes i dag som en alternativ behandlingsmåte. Imidlertid er urtemedisin et resultat av århundrer og kanskje årtusener med prøving og feiling inntil mennesker fant ut hva som ga hvilke virkninger. Revebjelle ble sagt å kunne brukes mot hjerteproblemer f.eks. Og noen av dagens hjertemedisiner inneholder samme eller lignende stoffer som er innholdsstoffene fra urtemedisinene. Slik kan man ramse opp uendelig mange eksempler. Betyr det da at moderne vestlig medisin heller ikke virker? (Det kan selvfølgelig være en annen diskusjon.)

Når en urt blir bevist (med moderne forskning) at den har den og den medisinske virkningen trekkes den tilbake fra markedet og man styrer tilgangen. Det bygger like fullt på urtemedisin, altså det alternative, og har ikke endret virkning.

I Tyskland og Sveits er det helt vanlig at leger tilbyr sine pasienter homeopatmedisiner. Jeg var selv innlagt på et tysk sykehus for noen år siden etter en alvorlig ulykke. I etterkant fikk jeg med meg en bestemt salve som jeg måtte bruke på den skadede huden. Av avdelingens overlege ble jeg forklart at salven kom fra urtemedisin, og var såkalt "alternativ" - og også hadde homeopatiske virkninger, men at det ikke fantes noe bedre på markedet og at sykehuset ikke brukte noe annet i denne sammenhengen!

Et annet eksempel er akupunktur. Det kommer bare mer og mer forskning på at akupunktur fungerer, og man kan etter hvert forklare flere og flere av akupunkturens virkemåter med vestligmedisinsk terminologi. Det er også en av grunnene til at de fleste sykehus i dag tilbyr sine pasienter akupunktur som et alternativ ved f.eks. smertelindring ved fødsel, at det brukes ved smerteklinikker på sykehusene, og det er til og med en norsk akupunkturstudie fra Tønsberg sykehus som har bevist virkningen av akupunktur på hetetokter ved kvinners overgangsalder (overgangsalder satt i gang pga antiøstrogen behandling ift kreftbehandling).

Når det gjelder vaksiner så skal man være sunt skeptisk - vaksinen mot svineinfluensaen er jo et godt eksempel på det, hvor de i ettertid har funnet flere bivirkninger og i større omfang enn det de trodde på forhånd. Leser man statistikken som amerikanske myndigheter selv fører så viser denne også en forbausende høy andel alvorlige bivirkninger på en del vaksiner, uten at dette gjøres kjent ut til den store befolkningen. Det er flere tilfeller hvor polio ikke har eksistert i et område før ETTER at befolkningen fikk poliovaksine, f.eks. Og ift den vaksinen som nå skal jobbes for å tilbys alle 12-årige jenter, så er det i USA meldt om flere dødsfall direkte i etterkant av vaksinen - og at man mistenker at vaksinen kan gjøre en del av disse jentene mindre fruktbare senere i livet. Jeg sier ikke at alle vaksiner er tull, jeg sier at man skal ha en sunn skepsis og ikke svelge alt rått av det som kommer fra en av verdens tre største pengemaskiner, nemlig medisinindustrien.

En av ankepunktene mot homeopatien er at de som tror det fungerer bare opplever en placeboeffekt. Ingen sier at legers behandling, medisin eller fysioterapeutisk behandling for den saks skyld ikke fungerer - selv om det er påvist i forskning at all slik behandling har et element av placeboeffekt ved seg. So what - om man blir frisk ved kjemi eller ved placebo, er ikke det viktigste at man blir bra?

Så kjære HI..... det er uendelig enkelt å det du gjør her.... kaste ut en påstand som egentlig ikke er din en gang om et tema som du tydeligvis ikke kan nok om siden du bare bruker andres ord som dine egne uten ytterligere kommentarer av noe slag. Det i seg selv gjør at du i denne sammenhengen ikke kan tas seriøst! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...