Gå til innhold

Rådet "Gå til sexolog"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Omtrent alle som løfter ett eller annet seksuelt problem her inne får før eller siden det samme rådet: Gå til sexolog!

 

Er det noen her som faktisk har vært til sexolog, og som kan fortelle hva det går ut på? Hva slags problem hadde dere? Hvordan foregikk "behandlingen"? Hvor mye måtte dere ut med? Synes dere det hjalp?

 

Og hvor finner man sexologer egentlig, og hvordan vet man om de er seriøse? Er ikke en beskyttet tittel, så vidt jeg skjønner, så i prinsippet kan hvem som helst kalle seg sexolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har gått til sexolog, både sammen og hver for oss. Hadde problemer ifht sex mm. etter første fødsel - masse greier kom frem. Terapien hjalp oss veldig bra!! En sexolog er en vanlig psykolog med fordypning/ekstra studier innenfor sexologi.

 

Sex er bare en form av mange relasjonstyper. Relasjonene vi har i livet utgjør en STOR del av livet vårt. Viktig med bevisstgjøring på dette.

 

Husker ikke hvordan vi fant henne - sikkert gulesider.no

 

Anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18:35 skrev:

"http://no.wikipedia.org/wiki/Sexologi"

 

– Står det mye der om hva slags erfaringer DiB-damer som har vært til sexolog har gjort seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hi virket lite opplyst omkring faget sexologi, og lurte bl.a på om sexolog er en beskytter tittel og om hvor hun kan finne en sexolog, så jeg la ut en link i tilfelle hun ville lese mer om tema og faktisk finne en sexolog...

Beklager at jeg ikke fikk godkjent innspillet mitt hos deg først, det burde jeg selvsagt ha tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sexologi er en videreutdanning for flere yrkesgrupper, blant annet psykologer.

Min erfaring er at de fleste som jobber som "rene" sexologer, altså som ikke bare bruker sexologien som tilleggskunnskaper i jobben sin, er psykologer i utgangspunktet. Men det er sikkert mange unntak.

 

Selv ville jeg aldri gått til en sexolog som ikke også er utdannet psykolog. De to fagene henger veldig tett sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun lurer ikke på om det er en beskyttet tittel. Hun forteller at det ikke er det, noe som er helt korrekt.

 

http://www.lommelegen.no/326703/hvordan-blir-man-sexolog

 

"Sexolog er ingen beskyttet tittel og i prinsippet kan hvem som helst kalle seg det. Ofte er det leger eller psykologer som har tatt slike titler fordi de har spesiell kompetanse eller erfaring på området."

 

Forøvrig sier Wikipedia-artikkelen du lenket til, absolutt ingen ting om hvordan en sexolog arbeider, hva de kan hjelpe med, hvordan behandlingen foregår eller hvor man finner dem. Den gir en tre linjers generell og overfladisk beskrivelse av hva faget sexologi går ut på, for så å ramse opp navnet på en del mer eller mindre kjente sexologer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18:47 her

 

Hun vi gikk til var klinisk psykolog. Aner ikke hva hun har av tilleggstudier, men hun gjorde en utmerket jobb på alle vis. Enten det kalles ditt eller datt. Hun var ikke opptatt av titler, men hadde helst klienter innenfor relasjoner.

(parforhold, voldetksforbrytere/offer, overgrep, mm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til sexolog i forbindelse med at jeg ble misbrukt over lengre tid som tenåring. Det var ingen god opplevelse for meg. Det gjorde vondt værre. 1000 ganger værre faktisk. Jeg opplevde at det rørte i ting jeg ikke ville røre i. Det hjalp absolutt ikke på mitt daværende sexliv heller selvom jeg forklarte at det var det jeg ville jobbe med.

 

Mitt tilfelle var nok kanskje spesielt fordi jeg gikk til en landskjent sexolog som jeg visste at også behandlet voldtekstforbrytere og pedofile. Det var vanskelig for meg å sitte på venterommet og "vurdere" de andre som også var der.

 

At det var masse seksuelle bilder på kontoret var også noe jeg ikke satt pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening var heller ikke å gi en omfattende utredning omkring faget sexologi, snarere å gi hi en liten pekepinn. Og ettersom hun lurte på hvor hun kunne finne en sexolog, så regnet jeg med at oversikten over sexologer kunne være interessant for henne.

 

I stedet for å irritere deg over mitt bidrag til His spørsmål så kan du jo heller komme med et bidrag du finner mer relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...