Gå til innhold

På papirene til nav står det

Anbefalte innlegg

Skrevet

at man skal legge ved en bekreftele på termin datert etter uke 26 fra lege/jm... MÅ man det??? Det har jeg aldri vært borti før... Holder det ikke å ta kopi av det arket fra UL som sier dato for termin????

Har ikke time før uke 30 og da rekker jeg jo ikke få noe slik....Ikke sa Jm noe om dette på siste kontroll heller....

Hva gjør dere?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er nok for at de skal sikre seg at barnet vil bli født - blir barnet født før utløser det ikke permisjonsrettigheter (med mindre det overlever selvfølgelig). De vil med andre ord vite at du også er gravid etter uke 26. Du kan sikkert bare ringe legekontoret og be dem skrive ut en erklæring for deg. Ellers kan du sende inn papirene med den erklæringen du har og si at den andre erklæringen ettersendes etter neste kontroll.

Skrevet

Man må det ja. Jeg bare stakk innom helsestasjonen og fikk bekreftelsen der og da. Ringte på forhånd og den lå klar til meg. Nav vil ikke ha søknaden før etter man er bikket 26 uker...

Skrevet

Nei, det har jeg skjønt, men jeg er i uke 27 allerede og den skal jo sendes innen uke 28, så jeg har ikke så god tid på meg..... Og legen min vet jeg ikke om jeg tør stole på... De klarte jo ikke sette meg opp på time engang i løpet av 1,5 uke... eller skrive en henvisning til fysio og ord.UL før det hadde gått 3 uker og jeg hadde ringt og masa 5 ganger =(

Uff, jeg får vel bare ringe Jm og spørre om hun kan hjelpe =)

Takk for svar jenter =)

Skrevet

I mitt forrige svangerskap tok de bare kopi av gravidskjema.

Hadde hatt jordmor kontroll i uke 25-26. Så da var dette datert på skjemaet. Fikk aldri beskjed om å levere noe annet. :)

Skrevet

Min lege var veldig konsekvent på at man ikke skulle sende inn kopi av helsekort eller liknende, men kun legeerklæring. Dette fordi det kan stå andre sensitive helseopplysninger om deg eller barnet der, som NAV ikke har rett til å få vite om når du ennå er gravid. Kun termindato som er relevant på dette tidspunkt.

Skrevet

Jeg er også litt skeptisk til å ta kopi av selve helsekortet for NAV har ikke noe med det som står der.... !!!

Men det blå arket som legen skriver på ved ord.UL, der står det jo ikke noe spess sensitivt...så den har jeg brukt å ta kopi av tidligere....

Men den kan jo ikke brukes heller hvis det MÅ være datert etter uke 26....

Skrevet

Hvorfor må du sende innen uke 28? Man kan jo få penger for inntil 3,mnd før mottatt søknad, så det burde jo ikke være noe hastverk...

Skrevet

Forrige gang sendte jeg inn kopi av helsekortet, og la ganske enkelt gule lapper over de opplysningene jeg ikke syntes nav hadde noe med. Fikk ikke beskjed om å sende inn noe mer, så det ble i hvert fall godkjent. Poenget er vel at man ikke kan SØKE før etter uke 26 (ikke at bekreftelsen må være datert da) for å være sikker på at det faktisk blir en baby av det. Har heller ikke hørt at man må søke før uke 28, men det kan vel kanskje være greit å gjøre med tanke på behandlingstid på søknaden mange steder..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...