Gå til innhold

Reisetid på 2,5 timer - rett til reisefølge?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bor 2,5 time unna nermeste sykehus, og 15 min unna nærmeste jordmor, men får ikke tilbud om å føde hos jordmor pga. førstegangsfødende.

Jeg har lest opp å ned å hørt på politikere prate fram og tilbake, og mitt spørsmål er da, gjelder retten til følge av jordmor til nermeste sykehus når reisetiden overstiger 1 time? De kunne ikke svare meg på det, men de kunne svare at jeg ikke fikk anbulanse, men måtte kjøre dit selv.

Jeg vet at sykehuset har tilbud om sykehushotell, men har verken lyst til å dele et lite rom med to andre syke, eller å betale for noe som er utrygt (smittefare).

Takk for eventuelle svar.

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hm, det vet jeg ikke, men det er jo interessant sp.

Jeg tenker at om man har 2,5 timer til føden må man kunne begynne å kjøre når det er tålelig vondt og så har man "krav" på å bli lagt inn. Selv om fødselen skulle vare og rekke.

Det er jo skjeldent man går med skikkelig vondt i laaange tider og skulle det bli et ekstra liggedøgn på deg før fødsel så burde det være greit.

Siden du bor 15 min fra jm så sjekker hun kanskje alle fødende og rådgir hva man skal gjøre?

Kjørte selv 3 timer til sykehuset med først, men det var fordi fødselen startet da jeg var utenbys og jeg ville hjem, så da hadde jeg mulighet til å dra til nærmere sykehus om jeg ville.

Trygghet for fødende i distriktet er en sak å kjempe for. Vi som har sykehus strødd rundt oss vet ikke hva det vil si å virkelig å ha lang reisevei.

• 4 måneder senere...

Jeg har ca 3 timer til nærmeste sykehus, og her skal jordmor kjøre med oss i ambulansen til sykehuset. Det er vist normalt her jeg bor (Finnmark).. det var i vertfall en selvfølge for henne :)

Uansett hvordan ordning de har der du bor så er jeg sikker på at det går helt fint.. Litt rart at du må kjøre selv? Hvordan kan man forvente at man skal kjøre en lang strekning med rier å alt?å tenk om du ikke hadde hatt bil?

Nei, ring jordmor og spør :)

Jeg hadde samme avstander som deg. Ringte inn og rapporterte hyppige rier, og fikk ambulanse på stedet. Har man ingen til å kjøre kan de ikke gjøre annet enn å gi deg ambulanse, så den delen trenger du hvertfall ikke bekymre deg for :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...